Подорож до Туреччини

Вступ

1. Район подорожі: Центральна і південно-західна Туреччина.
Про що думають переважна більшість українців почувши/прочитавши фразу "подорож до Туреччини"? Показова ситуація: мій перший після повернення логін в асю – і нетуристичний контакт-ліст заблимав:
- Де так довго пропадав?
- В Туреччині
- Готель сподобався? (Це при тому, що вся моя, навіть нетуристична частина контакт-ліста поголівно знає, що я поза цим "двіженієм"!!!).
- Дуже :)
- Де, як називається і урлу дай якщо є
- З цим проблема і тобі точно не сподобається ;)
в цей момент на іншій стороні, мабуть, відбувається лязгання стереотипу об стереотип...
- А-а-а... ну ви даєте! Фотки покажи?
- Покажу, пізніше... багато, розгрібаюсь потрохи...
2. Задачі.
2.1. Вся територія Туреччини, лежачи в Альпійсько-Гімалайському ряді, має гірський рельєф. Просто глянувши на цю карту вирвалось ... (ну, вирвалось... ну, буває... особливо коли): "Отут, прямо під боком! А ми ні слухом, ні духом, і жодного разу не були, стереотипно вважаючи всю країну "лігвиськом олінклюзів тюленів"!" Гірські масиви перетинають всю країну вздовж північного і південного узбережь морів (Понтійські Альпи на півночі, гори Таурус на півдні, а також масиви Джило-Сат і Мунзур на крайньому сході країни. До цього можна додати досить значну кількість компактних гірських масивів з висотами 2800-3500 м н.р.м.). При цьому Туреччина залишається "білою плямою" для українського хайкера-бекпакера-маунтенієра (слово "турист" занадто "розмазане" тому утримуюсь від його вживання) – наскільки ця ситуація є виправданою варто було з'ясувати.
2.2. На осіннє міжсезоння вже тривалий час протягом року розглядав два варіанти: Динарійські Альпи (масиви Дурмітор в Чорногорії і Проклєтіє в Албанії) і Туреччину ("всю" загалом і "що-небудь" зокрема :)). Якщо з першим варіантом все більш-менш було зрозуміло завдяки хорошій представленості в англомовному інеті а також на польських та чеських трекінгових ком'юніті, залишалось підібрати цікаві, адекватні можливостям, маршрути і просто пройти, то другий варіант являв собою просто головоломний "інформаційний пазл". Але вибір було полегшено тим фактом, що цей аутдор-захід повинен був стати "медовим місяцем" для наших стародавніх друзів, котрі в переддень старту надумали "проштампуватись". Трекінговий "фанатизм" під це не дуже пасував, а от варіант "поринути у пригоду" без якихось визначених цілей, але щоб використати як польову розвідку для потенційних варіантів на майбутнє – то тут однозначний вибір був на користь Туреччини. Ну і звичайно, турецький оксамитовий сезон хронологічно більш заглиблений в осінь порівняно з українським, а той, хто пізнав, що теке "оксамитовий сезон", – "на моря" літом вже не їздить ;).
3. Добирання:
Рейс Київ-Анкара компанії "Мотор-Січ" затримався на 2,5 години, що вносило в наші попередні плани досить суттєві неприємні корективи. 3 години польоту на флагмані відчизняного авіабудування АН-140 (про "літаючі фортеці" тільки чули, а от на "літаючому Зупері" довелось політати) не залишать байдужим нікого – воно так "реве та стогне"! А приземлення, хоч часом і нагадувало слабокероване падіння, відбулось успішно і вже за якийсь десяток-другий хвилин пасажири літака зайшли до велетенського і майже зовсім порожнього (що ще більше підкреслювало розміри приміщення) міднародного терміналу аеропорту Есенбога в Анкарі. Віконце видачі віз, нетривала черга виключно з "нетурецьких" пасажирів нашого літака... подані паспорт і 20 дол. за візу (мультивіза на 60 днів з необмеженою кількістю в'їздів-виїздів протягом них, ходять чутки, що вже незабаром вона буде здешевлена або пролонгований термін дії) повертаються за 30-40 сек., паспортний контроль триває так само. Забираємо з транспортеру рюкзаки, обірвавши упакувальні пакети (дуже рекомендовані для рюкзаків під час авіаперельотів), накидаємо їх на плечі і виходимо в просторий і пустий хол аеропорту, звідси на вихід з приміщення. Людей навколо дуже мало, звертаємось до водія автобусу, який щойно підїхав, з запитанням "Отогар?" (Автовокал) на що він показує направо, в напрямку виходу з терміналу внутрішніх авіаперевезень і пропонує нас провести. За 150-200 метрів стоять 2 великі автобуси компанії "Havaş" – вона є транспортним обслуговувачем аеропорту. Проїзд до Отогару Анкари коштує 10 лір, оплатити можна і доларами, і євро. Поїздка тривала біля 40 хв. спочатку передмістями Анкари, потім самим містом – нічого "видатного" з вікна автобусу не побачили, вражали тільки кількість мечетей і національних прапорів.
Отогар Анкари своїми розмірами не поступався аеропорту... взагалі автобусні перевезення в Туреччині варті окремого обговорення, оскільки вони зовсім не подібні до принципів в країнах ЄС, тим паче до вітчизняного "бєдламому" в цьому секторі. Отже, державних автобусних пасажирських перевезень тут не існує (якщо воно і існує, то цього абсолютно непомітно для стороннього ока), а всі послуги у цій сфері надають приватні компанії (котрих є величезна кількість), що призводить до дуже високої конкуренції з усіма витікаючими приємними моментами для споживача: ціни, сервіс, комфорт і т.д. Кожна автокомпанія має свої напрямки руху і розклад, наприклад з Анкари в Стамбул можна поїхати рейсами декількох десятків різних компаній, обравши чи то найдешевшу ціну, чи то найближчий час, чи то комфортність автобусу. При високій інтенсивності рейсів на Заході і в Центрі країни, певною протилежністю є її Схід – туди їхати дещо проблематично.

Карта Туреччини з маршрутом подорожі, способами пересування, вартістю і приблизним часом дороги

З-поміж більше сотні офісів компаній автоперевезень на третьому поверсі Отогару обираємо за назвою міста в яке нам потрібно – Nevşehir Turizm, по 30 лір за квиток. Чекати доводилось більше 2х годин – найближчий рейс до Учісару (в 3х км на південний схід від адміністративного центру Невшехір) в 18:30 – весь цей час проводимо в кафешці на першому поверсі, дивлячись огляди матчів турецької футбольної ліги. За 20 хвилин до відправлення виходимо на другий поверх отогару до потрібного терміналу, де вже стоїть наш автобус "круїзного" типу. Багажні відділення ідеально чисті, тому у пакуванні рюкзаків у великі целофанові пакети (без чого не обходиться жодна "домашня" поїздка автобусом) нема потреби. В призначений час автобус рушає, протягом 5-годинної поїздки відбувається одна тривала, 25-30 хв., зупинка і декілька коротких, на котрих обслуга отогарів миє автобус. Протягом подорожі вода-кола-кава-чай і кекси без їх додаткової оплати. Десь о 23:15 автобус заїжджає у велике місто, і майже всі пасажири покидають салон – виходжу на вулиці, питаю у першого зустрічного "Невшехір?" на що отримую ствердну відповідь – нам далі, в Учісар. Повертаюсь в салон, де крім нашої команди вже не залишилось нікого... і з вікна бачу наші рюкзаки, що вже вигружені з багажного відділення і стоять купкою, а перший понесений якимось чоловіком у стоячий поруч мікроавтобус – швидко евакуюємось з автобусу і до рюкзаків. Виявляється, автобус яким ми їхали, прибув у свій кінцевий пункт, а нам треба пересісти в мікроавтобус (шатл-бас/долмус) з емблемою тієї ж компанії "Nevşehir Turizm". Дещо несподівано, але логічно – навіщо ганяти величезний автобус всього з десятком людей по околичних селах і містечках. Загалом, такий спосіб автобусного добирання – загальноприйнята практика в Туреччині. Перекладаючи, умовно, на вітчизняну географію, це виглядало б так, що можна взяти квиток Запоріжжя-Осмолода і не заморочуватись більше... як подорожуючий потрапить в Осмолоду – то вже проблема перевізника, але майже гарантовано вчасно і з пристойним рівнем комфорту.

1. "Країна прекрасних коней і Казкових Веж"

КападокіяФормування рельєфу

Мільони років тому, під час третього геологічного періоду, Центрально-Анатолійське плато знаходилось на дні внутрішнього моря оточеного лісами і пагорбами висотою не більше 500 метрів. На півдні, між Лікаонією (на північний схід від сучасного міста Конія) і пасмом гір Таурус виникло декілька вулканів в результаті подвижок в горах Таурус. Серед них вулкан Ерж'єс (Ercies/Argeus 3916м, найвища точка гір Таурус), що розташований на південному заході від сучасного міста Кайзері, Карачадаг (Karacadağ), а також конічні гори Деде (Dede), Мелендіз (Melendiz, 2935 м), Гьолю (Gölü, 2143 м), Великий Хасан (Hasan/Athar, 3268 м) і Малий Хасан стали вулканічно активними. Тривалі виверження цих вулканів структуризували Центрально-Анатоліське плато масами лави і попелу висотою до 200 метрів.

Протягом Четвертого геологічного періоду (2 млн. років тому) планета пройшла через кліматичні зміни, що включали чотири періоди зледеніння (льодовикові періоди Гунз, Міндел, Рісс та Вюрм). З завершенням льодовикових періодів в районі сучасних міст Конія і Аксарай утворилось декілька великих озер. Попіл, піщаники, базальт та ігнімбрити, м'який вулканічний туф, які утворили вулканічні шари, починають еродуватись під впливом природних факторів, утворюючи унікальні скельні формації, які можна побачити лише тут. На м'який вулканічний туф і твердий базальт процеси ерозії впливали по різному, в результаті чого утворились неймовірні за красою каньони і долини, а також всесвітньо відомі "Казкові Вежі" Каппадокії.

Етимологія назви історичної області "Каппадокія"

Номади хетти, котрі вторглись в Анатолію з Кавказу на початку 2 тис. до н.е. а у 1700-1600 рр. до н.е. заснували тут давньохетське царство, були чудовими вершниками і дуже серйозно ставились до селекції коней, запрошуючи до себе фахівців цієї справи з месопотамських царств Мітані та Хурі (саме тут, в північній Месопотамії кінь був вперше приручений людиною). Підтвердженням цьому є писемна знахідка з Багазкоя (Boğazkoy) – опис молодого коневода з царства Мітані на ім'я Кіккулі як вирощувати коней. Числені джерела підтверджують, що назва Катпатука (Katpatuka) була одним з написань титулу перського царя Дарія і означає "Країна прекрасних коней". Каппадокія була відомою під назвою Катпатука протягом всього Перського періоду і, вірогідно, трансформувалась на "Каппадокія" в елінській вимові.

Субота, 6 жовтня 2007, 23:45, містечко Учісар (Uçisar), Центральна Туреччина
Шатл-бас з Невшехіра зупинився на навеличкій площі сплячого містечка – виходимо, забираємо з багажу рюкзаки, складаючи на тротуарі. Декілька ліхтарів освітлюють площу, через дорогу навпроти в конструкції незрозумілого призначення сидять троє підлітків і щойно шатл-бас поїхав, підводяться і йдуть до нас: "Чи не треба вам переночувати в пенсіоні?" – питають. "Ні, хлопці, нам треба 5 хвилин подумати" – відповідаю, дістаючи жпс... точки ключових поворотів по виходу з містечка і зпуску в найближчу долину зі зручним для кидання палаток місцем в мене забиті (з "космосу" і абсолютно правильно, з точністю ~10 м. як показав наступний день), залишилось зорієнтуватись де ми зараз відносно першої – виявилось метрів 200. Тепер треба приймати остаточне рішення – з одного боку навіть посеред ночі все більш-менш ясно, з іншого – нічого не ясно, бо перспектива прокинутись на чиємусь городі і абсолютно невідома реакція власників не надихали ("нічийної" землі, наскільки я зрозумів перечитавши багато всякого при підговоці подорожі, тут просто не існує, ба більше, гора Арарат належить турфірмі (!), без перміту якої + перміту від міністерства туризму, Ваше перебування на його схилах буде незаконним). Якби не ці хлопці – вибір був би мінімальний і очевидний, а так... погоджуємось, про що їм повідомляємо і через наступні 5 хв. з'являється пікап, завантажуємось і... за 150 метрів розвантажуємось – приїхали. Сервіс, одначе! Пансіон – супер, маленький, етнічний, колоритний, в номерах все є, стіни з обробленого дикого каменя, плити мармуру на підлозі. Вже розкидавши речі, згадуємо про ціновий момент: "Скільки?". "30 зі сніданком". "З чоловіка?". "За номер". Це у нас називається "от шара і прийшла"... "Кава, чай?". "4 кави". Спускаємось у внутрішній дворик і влаштовуємось за столом. Поки хлопці готують каву, знайомимось з їх батьком і господарем пенсіону Мамедом. Він 18 років прожив у Франції, заробив гроші і, повернувшись на батьківщину, займається готельно-туристичним бізнесом. Французькою говорить чудово, англійською дуже слабо, у нас навпаки – то ж спілкуємось англо-французьким суржиком... і нічьотак :) Дуже вдалим виявилось те, що Мамед має пристрасть до польотів на повітряній кулі над районом для фотографування, тож він надав у наше розпорядження роздруковані фотографії з позначеними цікавими маршрутами. Такого ракурсу мені дуже не вистачало коли сидів в GoogleEarth, бо очі розбігались, а визначеності не наставало (ходити стандартними туристичними атракціями зовсім не хотілось). А коли виявилось, що в невеличкому, але дуже етнічно і зі смаком оформленому ресепшені є комп'ютер з інетом... не просто інетом, а дуже швидким інетом! Менше ніж за годину співставляння моїх роздруківок рельєфу району, Мамедових фотографій і зображення в GoogleEarth, маршрути і плани на наступні дні було визначено.
Зранку, вечірня "шара" як прийла, так і пішла – виявилось, що ціна не в турецьких лірах, а в євро і пояснено було дуже просто – "ви ж європейці, для вашої ж зручності ціни в євро" :) Веселились ми від душі – де ж ще відчуєш себе європейцем, як не в Туреччині, особливо в питанні перетікання грошей з кишеней гостей в кишені господарів!? До "шари" особливим пієтетом не страждаємо, і ціна 30 євро – це все ще в межах ціни за ніч в утилітарій коробці з ознаками євроремонту в Україні. Єдине, шкода було розлучатись з ще вчора такою реальною думкою, що шара буває ще десь, окрім як на заліку з "Новітньої історії країн Азії та Африки" (давненько це було, але дуже влучно згадалось), і перший урок – в новітній історії Туреччини після питання "Скільки?" буде доречним питання "Чого?". Тому що аж цілком можуть бути і фунти стерлінгів... і на питання: "ЗА ЩО!!!???" отримаєте відповідь: "Тому що англійською файно балакаєте" :)

Спроби текстово описати цю частину подорожі натикались на глуху стіну – дуже багато букв при мінімальній можливості передати реальність (точніше, нереальність) побаченого... В прямокутнику зі сторонами 11х7 км за 4 дні пройшли біля 80 км – це трохи більше половини того, що тільки на цій площі варто подивитись! Важко собі уявляю розміри тексту опису 54 км шляху (відстань найцікавіших треків), де кожні 500 метрів можуть сміливо тягнути на абзац. Епітети "унікально", "фантастично", "неймовірно" через їх "маркетингову надзаюзаність" з приводу і без нього, вартують тут вкрай мало. Тому, пропоную інтерактивні подорожі нашими треками – слова просто недоречні...


Нитка: Учісар – фортеця Гіріші – серія Нонейм долин – Баглі-Дере – Долина Кохання – "печерний ресторанчик" 1001 Казка
Інтерактивна подорож треком:
Довжина: 18,49 км
Фотографій: 64
Панорам: 3
Гео-інтерфейс: 936 Kb


Зкачати .GDB-файл треку

Нитка: Учасір – винарня Кочабаг – Долина Голубів – Гьорєме – Гьорєме. Музей під відкритим небом – Долина Гюллюдере – Рожева долина – Чавушин
Інтерактивна подорож треком:
Довжина: 15,58 км
Фотографій: 37
Панорам: 2
Гео-інтерфейс: 742 Kb


Зкачати .GDB-файл треку

Нитка: Чавушин – Червона долина – г.Ак-Тепе – Пашабаг – Чавушин
Інтерактивна подорож треком:
Довжина: 14,72 км
Фотографій: 39
Панорам: 5
Гео-інтерфейс: 866 Kb


Зкачати .GDB-файл треку

Нитка: Пашабаг – Зелве. Музей під відкритим небом
Інтерактивна подорож треком:
Довжина: 4,72 км
Фотографій: 15
Панорам: 1
Гео-інтерфейс: 582 Kb


Зкачати .GDB-файл треку
Примітки до треків:
  1. Треки зняті Garmin GPSmap 60Cx
    2. Розриви в треках пов'язані з втратою сигналу при проходженні рукотворних печер-тунелів, природних підземних русел річок або вузьких глибоких каньонів і долин.
  2. Треки представлені в GDB (GarminDataBase) форматі
  3. Вейпоінти з позначками Fontan# чи Su# – природні джерела води. Вживались без кип'ятіння чи хімічної очистки – без яких-небудь наслідків для здоров'я.
  4. Позначки на інтерактивних презентаціях треків проставлені шляхом синхронізації даних дата/час з ActiveLog треку і /час з EXIF-інформацією фотографії чи панорами, тому їх похибка в позиціонуванні на треку є незначною.



Висновки з даного етапу подорожі:

  1. Описаний район можна сміливо відносити в розряд "a must see" місцевостей на планеті – вона є унікальною і неповторною з геологічної, рельєфної, крайобразної, історико-культурної точок зору. Безумовно, є одним з найкращих ображчиків екзогенних процесів на планеті. В моїй особистій "табелі о рангах" бачених "красивостей" цей район впевнено посів перше місце.
  2. Найоптимальнішими періодами для відвідування вважаю квітень-початок травня, або кінець вересня – жовтень, оскільки це періоди стабільно хорошої погоди при малій кількості відвідувачів.
  3. Питання бівакування в розглядуваному районі залишаю без однозначної відповіді (хоча про наш спосіб є достатньо прозорий натяк на одній з презентацій треків ;)). Справа в тому, що даний район за класифікацією Списку Світової Спадщини ЮНЕСКО включений трохи не в усі існуючі в ній категорії, але, з іншого боку, ніяких факторів обмежень і застережень ані прямо, ані опосередковано знайти не вдалось.

2. Стратовулкан Ерж'єс / Erciyes Daği

Або "прогулянка двох маленьких точок по великій білій Горі" © tejna.

Стратовулкан ErciyesМасивний, сильно еродований стратовулкан (від лат. stratum – шар (шарований вулкан) - тип вулкану, що має конічну форму і складений з багатьох шарів затвердлих лави, тефри та вулканічного попелу. Характеризується високою крутою формою і періодичними вибуховими виверженнями з викидами в'язкої і густої лави, завдяки чому вона твердне, не встигаючи далеко поширитись) в Центральній Анатолії у 20 км на південь від міста Кайзері, займає площу біля 1300 кв.км і має висоту 3916 м. (п'ята за висотою гора Туреччини, найвища точка гір Таурус). Перше відоме успішне сходження було здійснено Хамілтоном в 1837 році, з іншого боку, деякі стародавні надписи і символи були знайдені на скелях вершини.

Ерж'єс-Дагі з Ак-Тепе, 58 км
Ерж'єс-Дагі з Ак-Тепе, 58 км
Дорога до Великої Білої Гори
Дорога до Великої Білої Гори
Вечір у вулканічній кальдері
Вечір у вулканічній кальдері
На Кобаніні кемпінг граунд
На Кобаніні кемпінг граунд
Вимитий світ
Хмарний фронт

Ріст сучасного вулкану розпочався 0,9 млн. років тому після руйнування пліоценової кальдери (від португальскої Caldeira - котел, циркоподібна западина з крутими стінками і відносно рівним дном, що утворюється внаслідок провалу вершини вулкану. Від кратера відрізняється походженням і значно більними розмірами – діаметром 10?15 км і більше) комплексу Кочдаг (Koçdag). Численні паразитичні конуси і куполи лави знаходяться здебільшого на північному фланзі сучасної кострукції, переважно вздовж радіальних тріщин. Наймолодші скелі утворились в результаті 83 000-річного потоку дацитної (високосилікатна магматична вулканічна порода) лави, але риодацитні (витісняюча проміжна ланка вулканічної породи в складі між дацитами і риолітами) виверження і зростання куполу лави відбувалися пізніше в куполі Перікартін (Perikartin).

Остання задокументована подія – крах споруди, який утворив велику лавину уламків, що пощирилась на схід.

Непевність залишається щодо повідомленого історичного виверження Erciyes Daği і його можливого відображення на Латинських монетах Каппадокії. Справа в тому, що монети римської доби містять зображення, що могли бути відображенням виверження вулкану в 253 р. до н.д., але частина дослідників стверджують, що на них відображено катаклізм, пов'язаний зі звільнення болотного метану в резервуарі Султансазлігі (Sultansazligi).

Окрім сходження на вершину східним схилом гори (Східним ребром або численими кулуарами) з Кобаніні кемпіг граунд, існує 2 маршрути на північному схилі з плато Текір на яке можна дістатись з містечка Хісарчик. Літом плато використовується в рекреаційних цілях, є гірський притулок на 100 місць. Зимою плато є чудовим місцем для позатрасових лижних спусків. Сходження на вершину з плато Текір і повернення триває 10-12 год. двома маршрутами, один з яких проходить над невеликим льодовиком Сутдондуран (Sutdonduran).

П'ятниця, 12 жовтня 2007, 4:40, Кобаніні кемпінг граунд, східний край кальдери, 2788 м.
Мені вкрай рідко сняться сни, але ця ніч була винятком і часом було взагалі важко зрозуміти чи сплю чи ні. Вперше в житті відчував тепло людини через власний і її спальник, намагаючись притулитись до цього джерела благодаті і бодай трохи спокійно поспати. Холодно. На початку 5ї ранку виринаю з напівсну, лежу пару хвилин, зкидаючи залишки нічного марення і слухаючи заколисуючу музику вітру. Рухатись і віддати свій спальник і килимок tejnі, – їй теж несолодко навіть в її Marmot Trestles 15. Вилажу, з теплом згадую позавчорашні +33°C, збиваючи кригу з тенту палатки в холодному сайві незлічених зірок. Включаю пальник і ставлю воду, за пару хвилин тепла кава і вид високої білої дуги на заході наповнюють тіло і розум оптимізмом – ранок буде чудовим і можна розраховувати на погоду в першій половині дня. Допивши каву, йду на край плато привітатись з сонним півмільйонним Кайзері, котрий стріляв в ніч дробом вогнів в 25 км. на північ і більше ніж 1,5 км нижче. Справа, на сході, світились вогники порожніх гірськолижних готелів, ниткою траси сонно виповзали на перевал (2215 м) поодинокі машини і серпантинами дороги котились в напрямку андміністративного центру. Ген далеко на сході, мабуть десь над Араратом, жеврів світанок і стихав рівномірний південний вітер – тепер він нагадував просто морозний подих ранку. Повернувшись в табір, застав Dim'a з кружкою чогось гарячого в руках, налив і собі, куримо, ділимось враженнями від ночівки, обговорюємо плани. А вони очевидні завдяки вчорашньому обходу периметром дна вулканічної кальдери: воду так і не вдалось знайти (5 майже замерзлих озерець біля кулуарних виносів не виглядали питними, на щастя був сніг), через небезпеку каменепадів маршрути кулуарами Дорога Янгола і Злий (підйом/спуск ними мене цікавили з точки зору певних варіантів на майбутнє – роздивився і відзняв через зумоб'єктив фотокамери в попередній день) відпадали, залишався самий очевидний і простий – Східним ребром і повернення тим же шляхом. Під перші промені сонця доїдаємо сніданок, і, посмішками відповівши на "будьте обережні!" з палаток, рушаємо. Крученими долинками серед розлогих пагорбів нагромадженого каміння середніх розмірів з рідкими пучками жовтої трави поміж них, прямуємо до велетенського "плеча" Гори, яким вийдемо на її вершину – все просто і очевидно, погода чудова... єдиний "слизький" момент – жандарм Верблюжий Горб за 650-700 до вершини, що перпендикулярно перетинає Східне ребро, обходиться з півночі через розлам в ньому, або під ним... з цим розберемось на місці. Сонце забарвлює в ніжно-рожевий колір сніг велетенського цирку кальдери (5-5,5 км в діаметрі), а гострі зиби скель палають червоним на фоні глибоко-синього жовтневого неба. Ритмічні цокання трекінгових палиць об каміння пророкують своїм власникам чудову прогулянку сплячим вулканом (6-7 годин за нашими попередніми розрахунками на "туди-назад").

Світанок. Зліва від вершини "Верблюжий Горб"

Все так гламурненько
починалось...

Потоки застиглої лави на дні кальдери

Лавовий купол Перікартін (?) на південному схилі

Через 3,5 години. Східне підніжжя жандарму Верблюжий Горб, 3728 м.

Поривчастий вітер зкручує хмари в батоги і в моменти їх рідких розривів видно які пристрасті в них буяють, -13°C, видимість близька до нульової (вгору. Вниз, на дно кальдери, за винядком рідких моментів, – дивись скільки душа забажає), екіп на руках і на ногах вже досить давно перетнув межі свого комфотного застосування. Парадокс, але стратегічно ситуація виглядає цілком оптимістично – коротка скельна ділянка, вихід на косу полку на півночі жандарма і спуск з неї на короткий крутий осипний злет до підвершинної сідловини, за якою пологий вихід на Велику вершину (Buyuk zirve)... 30, ну 40 хвилин. А тактично вимальовувався тупик, бо треба трохи вільного скелелазання, а пальці вже важко згинаються. Вирішуємо пройти під Верблюжим Горбом через Шайтанів провал – не дуже вдала ідея, переконавшись в цьому після 15-20 метрів обходу, повертаємось у захищену від вітру скельну розщелину. Попередні сумніви виразно перетворились на впевненість, і короткий діалог вже фактично нічого не змінював в однозначному дороговказі – назад. Уявляючи як виглядає гора з базового табору на Кобаніні кемпінг граунд, відправляю смску: "Ми під горбом, все ок, повертаємось". Шкодую що мене не було в той час в таборі внизу, видовище було дійсно вражаюче – вулкан наче прокинувся, хмари закручувались навколо його скелястої вершини і довгою суцільною смугою тягнулись на північ серед блакиті неба. Пожвавлення в таборі настало після того, як дивлячись у видошукач на повному зумі було помічено дві маленькі крапки що матеріалізувались з хмар, неквапливо пройшли сідловину і знову розчинились в хмарах навколо чергової локальної вершини Східного ребра. Так повторювалось декілька раз, поки ми вийшли нижче зони хмар і були обсласкані теплими променями сонця. На півдорозі зупиняємось і обертаємось назад, на вершину – останні хмарки чіпляються за гострі скельні кігті навколо вершини. – "Перекур?" – "Ага!". Лагідне сонечко, легкий вітерець, іскриста білизна схилів, безкрайні простори центральної Анатолії, приємна втома і розслабленість в тілі... під наші іронічні посмішки розчиняються останні хмари, що з усіх сил чіплялись за вершину – Природа нафестивалилась і відпочиває. Іншим разом... (хоча, хто його знає, чи цей інший раз буде).

Шайтанів провал під "Верблюжим Горбом"

Дорога назад
 

Природа "фестивалить"
 

Спуск Східним ребром
 

З веселим цокітінням палиць об каміння спускаємось вниз, до гарячої кави, обіду, коханих, а в уяві вже постають ще незвідані таємниці гір Таурус і ультрамарин теплого Егейського моря (ця спроба сходження на Ерж'єс наглядно продемонструвала, що планований транс-Аладаглар (Ала-Даглар – масив в горах Анти-Таурус на південь від Ерж'єс-Дагі) похід відміняється через нашу моральну і екіпову неготовність до умов, які там були аж цілком можливими. А вже пережитий перепад температур в 46°C явно не відповідав "відпочинковому формату" подорожі. Під коментарі про "прогулянку двох маленьких чорних точок по великій білій Горі", і піднесений настрій у дівчат з приводу того, що сьогодні висуваємось не в сторону морозного перевалу Джелікбайдеран, а в сторону теплого моря, згортаємо табір і грейдерними грунтовками під гірськолижними витягами поспішаємо вниз до траси і скупчення готелів внизу. Формальності в жандармерії по закриттю реєстрації (вона безкоштовна, але майже обов'язкова: живий-здоровий і задоволений турист – це "капуста" для країни), старший пропонує нас підвезти, місце яке він називає мені нічого не говорить, тому дякую і відмовляюсь. Люб'язний господар готелю "Бюлент" (зайшли чогось випити, бо топлений сніг з присмаком анатолійської пилюки порядком набрид) зловив для нас заповнений шатл-бас Девелі-Кайзері, 2 місця знайшлось, а ми постоїмо – не проблема. Взагалі в Туреччині стоячих місць в автобусах нема, але сьогодні особливий день – вчора закінчився Рамадан, і без того привітна атмосфера стала піднесеною. Як нам пояснили ламаною англійською, це "приватний" день для всіх мусульман, у який вони відвідують родичів. На отогарі в Кайзері взяли квитки на нічний автобус до Фетхіє. На мої запевнянення що жодного студента серед нас нема, все одно продали студентські квитки, які дещо дешевші звичайних, особливо на 13-годинний (в дорозі) рейс. До нього мали ще 3 години часу і протягом них вирішили десь (але не в отогарних фаст-фудах) неподалік посидіти і перекусити. Поки дістались до якого-небудь загалхарчу, вже звично стали суб'єктами уваги з боку кількох зграйок дітлахів молодшого шкільного віку з їхніми галасливо-веселим тріскотінням питань англійською "Як вас звати?" і "Звідки ви?". Чоловіки дуже поважного віку, котрі в попередні дні, як правило, просто вітались проходячи повз нас, тепер зупинялись і привітно виголошували якісь промови на котрі нам залишалось лиш кліпати очима і посміхатись у відповідь. Промови закінчувались місцевим проявом дружби – з двох сторін торкнутись щоками.


Висновки з даного етапу подорожі:

  1. Сходження на Ерж'єс-Дагі – чудова нагода побачити на власні очі вулканічну кальдеру в усій красі і величі, застиглі потоки лави, паразитні лавові куполи і тріщини-розлами в схилах вулкану. А також "відчути" нестійкість вулканічних порід що складають кальдеру, зробити оцінку проходимості і каменепадної небезпеки кулуарів як потенційних маршрутів виходів до вершини.
  2. Сходження на вершину Ерж'єс-Дагі Східним ребром не має технічних перешкод, не вимагає спеціального спорядження (окрім зими) за повної відповідності екіпу потічним метеоумовам. Наші взуття і рукавиці їм не відповідали і виключно через ситуацію, коли будь-яка затримка чи непередбачена обставина могла призвести до значних ускладнень, було прийнято рішення відмовитись від сходження на вершину.
  3. Схили Східного ребра зимою, при товщині снігу 1-1,5 м є хорошим місцем (з поправкою на існуючу лавинну небезпеку) для початківців позатрасового катання і скі-альпу. Пологий південний схил дає багато цікавих варіантів і кілометри спусків, а два крайніх зі сходу кулуари на північному схилі – мінімально небезпечний плейграунд для освоєння техніки кулуарного катання. Вся необхідна інфраструктура для цього тут є – крісельний і бугельний підйомники доходять до висоти 2775 м (фактично під самий Кобаніні кемпінг граунд), добре оснащений для рятувальних робіт загін жандармів на перевалі 2215м, мобільний зв'язок стабільний і рівень сигналу високий.

3. Узбережжя Егейського моря. Гори Таурус (Гори Тельця)

Долина Метеликів – Баба-Даг (Батьківська Гора) – Олю-Деніз (Голуба Лагуна)

Долина Метеликів / Kelebekler Vadişi

Долина Метеликів / Butterfly ValleyЩе 20 років тому Долина Метеликів була відома хіба що жителям села Фаралая, що розташоване над нею, і місцевим рибалкам – сотні років її населяли метелики і представники місцевої флори і фауни. Такий стан речей зберігався завдяки повній недоступності долини з суші – її оточують майже вертикальні 350-450 метрові скельні стіни. Починаючи з 70х років невеликі групи бекпакерів і натуралістів почали проникати в долину і вивчати унікальні колонії метеликів – більше 30 видів денних метеликів і біля 40 нічних розмножуються тут з червня до вересня. З початком туристичного буму в Туреччині, волонтери розпочали активну кампанію з захисту долини від включення в туристичну інфраструктуру. В результаті активної діяльності, було вироблено сучасний компромісний спосіб взаємодії людини і дикої природи – в долині постійно знаходиться адаптивна група волонтерів, яка убезпечує її від зловживання, надає організаційні та інформаційні послуги відвідувачам.
Західний край долини закінчується морським пляжем шириною 300-350 м, а східний – вузьким каньоном з двома невеликими водоспадами і 200-метровими стрімкими скельними стінами.
На британських бекпакерських форумах Долину Метеликів називають "бекпакерським раєм", що, власне, є близьким до дійсності. Інтернаціональний конгломерат бекпакерів, растаманів, природознавців створюють тут неповторну атмосферу, а вечори нагадували етнофестиваль африканських ударних існтрументів і танців з вогнем. По приїзду нас одразу попередили, що єдине, що може тут зникнути – запальнички і сигарети. На вилазки в навколишні гори брали лише необхідне, а решту залишали на пляжі в палатках без будь-якого нагляду і по поверненню знаходили все в повній комплектності. Днем в долину привозили курортників, але "русо турісто" серед переважно британців (в навколишніх узбережних містечках навіть ціни досить часто вказані у фунтах стерлінгів) були вкрай малочисельні, тому пляж ідеально чистий, а "жителі" долини користуються урнами, котрі кожно ранку зпорожнювались волонтерами.
Сніданок-вечеря і необмежено протягом дня кава-чай-вода, екологічно чисті нормальні душові з туалетами і ще багато приємних бонусів для комфортного відпочинку в природі при очевидно дбайливому ставленні власників до останньої за 28 YTL чол./день – цілком виправдана плата. Ця плата береться за вищеназвані сервіси, а не за сам факт перебування в долині. Без будь-якої оплати можна перебувати протягом дня, але при бажанні залишитись тут на ніч – сервіси "by default" і, відповідно, їх оплата.

Фотогалерея
Вечірній дощ
"Південне сяйво"
Водоспад в глибині каньону
Водоспад в глибині каньону
Пляж Долини Метеликів
Пляж Долини Метеликів
Вимитий світ
Вимитий світ
Бекпакерський рай
Бекпакерський рай.
Вид на схід
Пострибати як в дитинстві. Внизу 6-7 м глибини
Пострибати як в дитинстві. Внизу 6-7 м глибини
Бекпакерський рай
Бекпакерський рай.
Вид на захід
До завтра ;)
До завтра ;)
Батьківська гора / Baba-Dağ

Отча Гора / BabadagГора, яка є невід'ємною частиною прекрасного пейзажу Олюденіз, знаходиться в горах Таурус що суцільним пасмом простягнулись вздовж південного узбережжя Туреччини. Рідко можна знайти гору, яка б безпосередньо височіла від рівня моря до відмітки 1975 м н.р.м. Велике різномаїття флори від рідкісних орхідей до старих кедрових дерев, стародавня дорога доби Лікійського царства (зараз ділянки цієї дороги стараннями британських і німецьких волонтерів-трекерів промарковані згідно європейських стандартів і перетворено на 509-кілометровий текінговий машрут Lycian Way південним узбережжям Туреччини), а також тисячі параглайдерів які стартують зі схилів та вершини гори, роблять її справжньою окрасою турецького Сезедземномор'я. Розташована між горами Мендос 1759 м (на півночі) і Ерен 1478 м (на півдні), складена переважно з пористого вапняка (карсту) і має серію глибоких каньоноподібних долин і водостоків. Хоча тут переважає середземноморський тип погоди, лінія снігу зимою стабільно досягає позначки 1400 м і часом може опускатись до 800 м н.р.м.

Фотогалерея
Бабадаг і долина Овачік
Бабадаг і долина Кідрак
З південної стіни Долини Метеликів
Бабадаг з південної стіни Долини Метеликів
Параглайдова феєрія на вершині Бабадагу
Параглайдова феєрія на вершині Бабадагу
Пролітаючи над західним схилом Гори
Пролітаючи над західним схилом Гори
З рівня моря до 1975 м
Мій попередній, досить амбітний, план вийти з Долини Метеликів, піднятись південним схилом Баба-Дага на його вершину і звідти спуститись на пляж Голубої Лагуни на тандем-параглайді, з часом перебування в Туреччині ставав виглядати все більш реалістичним.

На південній стіні Долини Метеликів

Попередні два підйоми-спуски південною стіною Долини Метеликів демонстрували, що на ній не буде витрачено значних зусиль, а розуміння "турецького стилю" бізнесу (на цей час я вже називав Туреччину "країна, де все запросто" – якщо менеджер чи власник бізнесу відчув запах грошей – в межах обговорюваних сервісів можна домовлятись про будь-які варіанти) – ці два фактори робили ідею цілком реалізовуваною. Залишалось її оформити в "пройдений етап".


Підйом південною стіною
Долини Метеликів

Підйом о 6й ранку, година на перекус та збори, і прямуємо стежкою до підніжжя південної стіни – тут вже все знайоме: попереджувальний надпис на камені перед початком підйому (дослівно не процитую, але по суті близьке до, як говорив Тутанхамон: "Только твоя голова в ответе, куда сядет твой зад" &copy і з нашої точки зору дуже правильне правило), маршрут підйому не викликає жодних ускладнень і за якихось півгодини пересування полками промаркованими червоним кружечком і вільного скелелазання з провішаними на найбільш небезпечних ділянках мотузками, "відхекуємось" наверху, вкотре насолоджуючись запаморочливими краєвидами на всі боки (крім східного – там будинки і подвір'я села Фаралая).


На південній стіні Долини Метеликів

Повз (чи через – важко зрозуміти) чиїсь городи виходимо на сільську вуличку якою, після різкого підйому, виходимо на асфальт траси, якої нам треба дійти майже до Олю-Деніза – чим і займаємось. Пройшли водостік в каньон і сунемо вздовж його північного краю, аж тут на трасі з-за повороту з'являється міні-бусик з табличкою "Фаралая – Олю-Деніз – Фетхіє" – однозначно стопимо! Карколомними виражами серпантинів між скельними стінами і прибережними урвищами автобус за 15 хвилин домчав і висадив нас на набережній Олюденіза – на цю ділянку планувалось півтори-дві години, а економія часу і сил перед невідомим маршрутом є завжди корисними.
Дівчата падають в кафе на ранкову каву, а ми з Dim'ом за пару хвилин знаходимо красномовну вивіску Sky Sports – нам сюди. В офісі зустрічає усміхнена жінка:


От вже і видно вершину, але так до неї далеко!

- Хай! Ми би хотіли скористатись з ваших послуг тандем-параглайдингу.
- Ок, але ви хіба не пагалайдери!?
- Ні
- Так ви одягнуті як параглайдери!
- Нажаль не параглайдери, а бекпакери, дуже "приземлені" люди, тому от і завітали до вас :)
В процесі формальностей по страховці, наших паспортних даних, обговорення часу, наче нанероком кидаємо, що плануємо підніматись на Баба-Даг самостійно, пішки, з півдня. Щире здивування у відповідь і прохання, в такому випадку, залишити прийнятну для нас суму в якості передплати. 100 лір ставлять крапку в цьому питанні. Залишаємо деякі зайві речі прямо тут, в офісі (доречі, дуже зручний спосіб "камери зберігання", в тому числі і в офісах автобусних компаній. Купуючи якісь сервіси, можна спокійно залишати речі в офісі компанії і в повній комплекності через зручний для нас час їх забрати... цією "фішкою" користувались неодноразово. Для цього достатньо задати нехитре питання, типу "А чи не можна на пару годин залишити у вас пару-трійку рюкзачків?" :).
Повернулись до дівчат, звичайно з кислими мінами і словами "все погано" на початковому етапі, відрапортували про успішне устаканення всіх формальностей, попиваючи нашу "долю" ранкового еспресо, і рушили до точки старту наступного етапу.
Від ресторану White Dolphin зправа розташована "сотка", прямо під нею починається промаркований шлях південним схилом Баба-Дагу на вершину. Біля короткого підйому стародавніми сходинами трикутний значок маршруту з ідеограмою пішохода і 13 km. Стежка йде серед грубого рельєфу з нагромадження каміння на глиняних крутих схилах вкритих заростями вічнозелених дубів і маслин, роблячи безліч поворотів і перетинаючи силу-силенну стежок-обманок, рух якими може вивести в абсолютно неправильну сторону... тут треба уважно стежити за маркажем.


Вид на Олю-Деніз

Далі стежка краще читається, забирає в північно західному напрямку, поступово розвертаюсь в західний і виводить на ділянки досить гладких накилених скельних виходів що трохи нижче обриваються глибокими водотоками. Пройшовши скельні схили, робимо 2 відкриття – приємне і неприємне. Приємне – це просто розкішні краєвиди на узбережжя. Неприємне – після вчорашніх моїх експериментів з "електроавтоном", аккумулятор, від якого живився GPS через USB-порт, розрядився... пошуки батарейок в рюкзаку дали 2 "ледь живі". Тому трек тут обривається, але стежка стала значно більш читаємою, а краєвиди нівелювали "неприємний осад". До того ж під рукою був хороший опис подальшого шляху.


Середземноморські простори з Лікійського Шляху

Вже незабаром, розвернувшись на північ і подолавши нетривалий підйом вийшли на перетин зі стародавньою дорогою з Овачіка в Кірме і є частиною Лікійського Шляху (Lycian Way) – закінчились колючі хаші і очі радували червоні стовбури та іскриста зелень сосен навколо. Відполіровані ногами подорожніх, які йшли цим шляхом протягом тисяч років, камені аж виблискували на сонці, обличчям до якого ми тепер розвернулись, повернувши праворуч (на схід). Досить широка стежа наче перестрибувала з однієї скельної полки на іншу, відкриваючи запаморочливі морські краєвиди.


Дорога з тисячолітньою історією

Дорогою (вона промаркована за європейським зразком – якщо трек на Баба-Даг частими маленькими зеленими кружечками, то Лікійський Шлях – добре помітними біло-червоно-білими маркерами з інтервалом у 200-300 метрів) трапилось дві цистерни-водосховища – бетонні конструкції в породі з металевим люком зверху, вода там була. Біля третьої, під високими вічнозеленими дубами, явно читалось місце для стоянки для тих, хто йде Лікійським Шляхом (але не за горами сміття, як на стоянка в горах України). Звідси дорога повертає різко вліво і краєвиди на лагуни, миси і острови Егейського моря ховаються за перегином гори. Натомість відкриваються верхів'я долини Кідрак, а стародавня дорога перетворюється на цілком сучасну грунтовку, що проводить між новобудов – тут, мабуть, будуть міні-готелі для параглайдерів – декілька стартових площадок розташовані неподалік. Тут зустрічаємо знайому німецьку пару і маємо перепочинок під обговорення хто де ходив і що цікавого бачив.


Дорога до села Козагаджи і південні стіни Баба-Дагу

Проминувши район новобудов, грунтовка починає плавний спуск з якого відкривається захоплююча панорама каньону, південно-західних скельних бастіонів Баба-Дагу з потужними осипами і мегалітичними хаосами обвалів. Зліва, в закутку скельних урвищ гори, крізь сосни проглядають будиночки селища Козагаджи і грунтовка спрямовує нас в їх напрямку. Вже незабаром вона вистрибує з соснового ліску на широку площадку з "фонтаном" – великим, добре впорядкованим джерелом. Вода надзвичайно смачна, з ледь помітним солодкуватим присмаком і дуже холодна – так приємно було нею обливатись... бо пекло вже добряче.


Фонтан біля села Козагаджи. Біля дерева зправа – продовження маршруту сходження на вершину Баба-Дагу південним схилом

Набрали води, перекусили шоколадом і розвідали грунтовку зправа від фонтану – нам сюди, а не в село, як здавалось раніше. Вже незабаром зійшли з дороги на стежку, котру часто перетинають інші і розібратись в їх хитросплетінні часом досить непросто, навіть попри те, що потрібна нам промаркована. Стежка йде вздовж водотоку і, двічі перестрибнувши його, виводить на сильно еродовані схили з червої та чорної породи де подекуди ростуть дивовижно зелені сосни.


Небесне братсво

Рухаючись вгору цими схилами, дістаємось примітного червого скельника і обходимо його зліва – тут загалом полога частина підйому закінчується, далі рельєф і рослинність суттєво ускладнюють підйом. Густі зарості по обидва боки від стежки впиваються в тіло сотнями колючок при найменшому контакті з ними, еволюція скельних дубів, пристосовуючи до сухості і пекучого сонця, перетворила тут їх на справжні кактуси! Скелі, уламки та щебінь під ногами сприяють частим контактам наших тіл, що "топились на сало" під вже пекучим полуденим сонцем серед низькорослої густої рослинності. До цього додавалась маса стежок-обманок, протоптаних стадами напівдиких кіз, – одне таке ми незабаром зустріли і досить близько підійшли до них. Тварини з цікавістю за нами спостерігали, але трохи зарізкий рух за камерою в 4-5 метрах злякав, і вони миттєво розчинились в чагарях.


Скельник червоно-чорного забарвлення – один з примітних ключових орієнтирів маршруту

Відшуковування маркерів на тут було вкрай актуальним – попавшись на обманку в чагарях серед скель і сипух можна було проблукати пару днів. Сотні пролітаючих над нашими головами параглайдерів (іноді зовсім поруч, настільки що було чути іх розмови) стимулювали наше рвіння до вершини.


Кедровий ліс

Після майже двогодинного виснажливого підйому попереду в поле зору потрапило незвичного вигляду хвойне дерево, і через пару хвилин ми увійшли в кедровий ліс! Дикоростучих кедрів ніхто раніше з нас не бачив, а тут весь схил вгору був вкритий цими косматими велетнями – густе розлаписте гілля, вкрите пухнастим мохом, давало тілько поодиноким сонячним променям розкидувати золотисті плямки в царстві велетнів, деякі з яких були дуже поважних розмірів і віку. Колючі чагарі і щебінь під ногами залишились позаду, і хоча схил чимдалі вгору крутішав і місцями вже можна було говорити про нетехнічне скелелазання, – цей факт дуже тішив. Як не зупинитись і трохи не побути серед такої краси!? Знову короткий калорійний перекус, але тінь і висота швидко почали стимулювати холодом подальший підйом – ще декілька сот метрів і вилазимо на вузький скельний гребінь. Краєвид просто запаморочливий! Фотаємо і цим же гребенем вилазимо на вершинку на велетенському гребені Баба-Дагу, що орієнтований з заходу на схід. З неї вже стежкою спускаємось до тейк-оф площадки на якій все вирує – параглайдери стартують один за одним з інтервалом буквально у хвилину-дві.


Косматі кедри височіють під скельним гребенем західного ребра Баба-Дагу

Трохи поспостерігавши за "Дедалами" ("Ікари" в параглайдингу трапляються вкрай рідко, бо наскільки екстремальним цей вид спорту виглядає для непосвяченого ока, настільки він насправді є безпечним). Але нам ще треба йти грунтовкою до вершинної тейк-оф площадки і, долаючи шлях що залишився, милуємось компактним масивом Акдаг (вища точка 3015 м н.р.м.) і каньоном Сакликент на його південно-східних схилах. Періодично з ревінням ззаду або назустріч проїджають відкриті автомобілі (щось середнє між джипом і вантажівкою) з новою порцією парагладерів з узбережжя. І от нарешті вершина – різнокольоровий вир на ній ще більший ніж на попередній тейк-офф площадці, – людей більше а місця менше, на самій маківці розташувалась будівля станції попередження лісових пожеж... північний схил гори весь, до самої долини, вкритий розкішним кедровим лісом. За умов неймовірного людського навантаження на гору, високих літніх температур і тривалого засушливого періоду, на схилах гори не видно жодної чорної лисини погорільця. Цей факт не може не викликати поваги... навіть якби основною мотивацією такого дбайливого підходу були прибутки від турбізнесу. Сидячи на кеменях і спостерігаючи за стартами параглайдерів і купиючись в навколишніх краєвидах, згадуємо з tejna про червневий дзвінок від друзів-параглайдерів (які, власне, і "присадили" нас на нього, якби не моє марення лижами – точно подався б в небесний спорт) з запрошенням їхати з ними літати в індійському Тибеті – саме від них ми почили і побачили на фото Баба-Даг і Олю-Деніз. І тільки напівжартома припускаю, що політ в Гімалаях був би чудовим фіналом проходження 18-денного кільцевого "Аннапурна-треку". До цього, звичайно, ще треба каші багато їсти, але що чи хто заважає помріяти... особливо в такому лірично-романтичному місці, чорт забирай! :)


Панорама на захід з західного ребра Баба-Дагу. Праворуч масив гори Мендос.

На вершині Баба-Дагу

Призначений час зустрічі з нашими пілотами вже минув, але незабаром на гору виїхала машина з логотипом "нашої" фірми – ну, почалося!.. Розвантажились пілоти, пасажири, пакунки з парапланами, а ми віддали водію свої рюки (щоб забрати їх в офісі внизу). Менеджер швидко закріпив пасажира за пілотом – знайомство, короткий інструктаж, взаємне задоволення від того, що і пілоти і пасажири не новачки. Далі наша четвірка загубила одне одного – одягання амуніції, шоломів, защолкування і перевірка карабінів і нервово-збуджений радісний стан захлинув кожного, вся зосередженість на майбутньому тейк-оф і на команди пілота. Йдемо з Батуром (так звати мого пілота) до десь 20-градусного схилу, він розстелює на землі параплан, вирівнює стропи, з'єднує карабінами мою амуніцію зі своєю – тепер ми стоїми впритул. Схил, на якому ми стоїмо, за метрів 25 закінчується прірвою, тому Батур ще раз нагадує бігти тільки в перед і не зупитись, особливо якщо смікне трохи назад. Я лиш встиг ковтнути грудку, що застрягла в горлі, як ззаду пролунало "гоу!" і ми різко рвонули вниз до безодні. Позаду голосно зашипів текстиль розправляючогося параплану, з легким хлопком купол зловив вітер а ноги зробили ще пару кроків... вже в повітрі.
Сумніваюсь що є сенс описувати майже годинний спуск з двокілометрової висоти – будуть самі епітети...
А виглядало це приблизно так:


Тейк-офф

Курс на о.Родос
(під хмарою)

Скельні бастіони Баба-Дагу

Егейське море

Голуба лагуна

Баба-Даг і Гори Таурус від Олюденіза на схід

Ресторан White Dolphin. Початок треку на Баба-Даг

Пляж Олюденіза

В лівому верхньому кутку – ворота в долину Метеликів

Портрет невідомого плавця

Один з багатьох мисів узбережжя

Без коментарів

Ще раз Без коментарів :)

Маршрут підйому на Баба-Даг з півдня

Над долиною Метеликів

Теми для неквапливої розмови з Батуром поступово вичерпувались, і заглибившись досить далеко в море, настав час для перекуру. Так ми і висіли, майже нерухомо, на кілометровій висоті над безкрайнім морем, пускаючи дим його архі-міцних сигарет. Коли з ними було покінчено, Батур питає: "Some action?". Я навіть не сподівався, що екшен входить у програму для комерційних пасажирів... "Sure!" – відповідаю. Нахил і розворот в одну сторону, потім в протилежну... і зриваємось у штопор! Тіло набуває горизонтального положення, паралельно площині моря, а купол стає перпендикулярно до неї, обертаючись по малому радіусу. А ми, причеплені до купола довгим хитросплетінням строп, розкручуємось по великому, різко втрачаючи висоту під виття повітряних потоків в стропах – нутрощі зтискаються в грудку нервів... шалено страшно і захоплююче одночасно! Незбагненим для мене маневром Батур повертає параплан у звичний стан – знову тиша і спокій, маже нерухоме висіння над ультрамарином Егейського моря... з шумом видихаю, бо якось потреба в диханні відійшла на задній план. "Once more?", "Sure!" – екшен повторюється. Вже незабаром, після декількох заходів над пляжем та над містом, відбувається м'який лендінг на набережній Олю-Деніза. Tejna i Dim прилетіли раніше і жваво обговорюємо враження, чекаючи на Liya – лише під час її приземлення помічаю дівчину з фотокамерою, яка знімає процес лендіпга, портрети небесного пасажира після зняття шоломо – знімати реально є що, радісно-очуміла гра виразу обличчя просто неповторна :)!

Захід сонця

Фінальний акорд чудового дня...

Щиро дякуємо прощаючись з нашими пілотами і йдемо до офісу – треба заплатити за політ, забрати рюкзаки, та й дівчина-фотограф обіцяла незабаром підійти і показати фотки, за досить солідну суму їх можна купити, але у випадку якщо сподобаються. Щойно закінчили з формальностями, як підійшла дівчина і зливши фотки на буку, віддала її у наше розпорядження оцінити... мда, моськи неповторні! Берем! Потім, забувши про плин часу, спостерігали на набережній за стрибками парашутистів – в цей час тут як раз проходив фестиваль повітряних видів спорту. Фантастичний захід сонця став достойним фіналом неймовірного дня. За концентрацією вражень це був не день, а йад! :). Захопившись краєвидами, прогавили час на який була призначена наша зустріч з човном щоб повернутись в долину Метеликів. Хлопець нас терпляче чекав і, після повернення в долину, спокутували свою провину за затримку пивом, якого в цей вечір під тихе шурхотіння хвиль було випито дуууже багато :)

Наступного дня (20 жовтня) оксамитовий сезон, мабуть, закінчився – суцільні сиві хмари над головою, стіна хмар насувалась з моря яке втратило свою блакить і нагадувало більше ртуть. Вітер зтих і вода сталевого відливу була майже нерухомою – наче затищщя перед бурею. До зворотнього рейсу з Анкари в нас було ще 2 дні (плюс півдня як н.з.), але у випадку шторму в бекпакерському раю була висока імовірність застрягнути на довго – я би дуже не хотів опинитись в дощ з повним рюком на південній стіні долини Метеликів. Під час шторму – це єдина можливість покинути долину. Було над чим замислитись... але роздуми тривали не довго – "Поїхали в Памуккале!?" Жодних заперечень пропозиція не викликала – місцевість дуже відома і цікава, але "не бекпакерська", спеціально (особисто я) включати в плани не став би. Але, оскільки так вигідно склались обставини, коли на морі вже і не хочеться, і не можеться, а 2 дні ще треба десь відбути – саме те, що треба! Попередили хлопців, що ми хотіли б о 14 відбути (ми вже залишались чи не єдими постояльцями в долині і човен ходив нерегулярно) з долини в Олюденіз. За дві години зібрались, розрахувались, попрощались і завантажились в моторний човен – 15 хвилин стрімкої морської прогулянки, і рюкзаки летіли з нього на пляж в Олюденізі. Біля години прощальний заплив в море, теплий душ прямо на пляжі змиває морську сіль і бадьоре завантаження себе і рюкзаків у шатл-бас, що вже готовий до відправлення зі стоянки біля пляжу. Попереду нас ще чекали білосніжні ванни Бавовняної Фортеці і руїни античного Хієраполіса, червоні гарячі джерела і підземні сірководневі водоспади печери Каклік. Про них – в фото-ретроспективі:

Хієраполіс / Hierapolis

Місто Мертвих. З погодою дуже пощастило – дощ і густий туман підсилювали атмосферу.

Головна вулиця (Frontinus)

Візантійські ворота

Театр Хієраполісу, не вистачає лиш акторів

Античний термальний басейн. Постійна протягом всього року температура води +35,8°C
Бавовняна Фортеця / Pamukkale

Бірюзові травертини Памуккале

Водограй. Це не ч/б фотографія, а цілком кольорова.

Денізлінський Баба-Даг під шепіт білостніжних водоспадів Бавовняної Фортеці

Що таке "білосніжні"

В променях західного сонця
Фактурні кальцитні відкладення Бавовняної Фортеці
Щоб відчути всю чарівність Бавовняної Фортеці, варто залізти в саму високу її тревертину, тепла вода котрої контрастує з прохолодним вечірнім повітрям пізньої осені, здаючись гарячою, і насолоджуватись оточуючими краєвидами. Купатись можна, а от фотографувати зі штативу заборонено, про що охорона зробила нам декілька попереджень. Але через деякий час релаксу вже і штатив не потрібен... в організмі перестає будь-що смикатись і можна знімати з рук :)
Червоні гарячі джерела

Червоні гарячі джерела

Травертини під Червоними гарячими джерелами

Окріп з надр Землі

"Хлюп!" казав маленький гейзер і намалював в повітрі кришталеве деревце

Червоні гарячі джерела

Кам'яні бурульки

Червоні гарячі джерела
Печера Каклик і водоспад Хоназ Дагі / Kaklik mağara ve Honaz Daği şelale

Підземний сірководневий водоспад в печері Каклик

Травертини в обладнаній печері. Дуже висока вологість, досить висока температура і сильний запах сірководню – таке собі "мініатюрне пекло"

Печера є частиною місцевого бальнеологічного центру. Одне з потужних сірководневих теплих джерел

Водоспад Хоназ Дагі

Ванна сірководню на дні вхідної вертикальної шахти печери

Форелька в озері під водоспадом

Бійка качок з фореллю за харчі

"Так, дуже симпатичний водоспадик"
Загальні висновки.
  1. Бекпакерський і маунтенірінговий потенціали Туреччини є колосальним – близькість до України, формальна візова процедура, розвинена (в першу чергу транспортна) інфраструктура, місцевий колорит, стародавні і багаті історія та культура, гостинність і толерантність місцевих жителів – всі ці фактори говорять на користь цього напрямку. Додати до цього ще відсутність бюрократичних процедур з реєстраціями, пропусками, бронюванням чого-небудь і т.д. (мені відомо лише про бажаність формальної безкоштовної реєстрації в жандармерії перед сходженнями на Ерж'єс і Сюпхан), відсутність обмежень для бівакування в гірських районах.
  2. Серед потенційних маунтенірінгових напрямків в Туреччині відзначу маршрути в масивах Аладаглар та Болкар в горах Анти-Таурус, Понтійські Альпи, Лікійський Шлях в горах Таурус, вулкани Немрут і Сюпхан-Дагі, що височіють над оз. Ван, гори Мунзур і гори Кавуссахап, гори Сат і гірський вузол Джило. Безумовно, легендарний Арарат (але тут є нюанси). Перелік можна продовжувати, і він буде дуже великим навіть без врахування історичних і культурних пам'яток, якими можна урізноманітнити будь-який трекінг, маунтенірінг, вело- чи скі-тур.
  3. З власного досвіду можу відзначити виключно привітне ставлення до іноземців людей зі зброєю (жандарми і військові з автоматами тут зовсім не дивина, а норма). Підтвердження цьому неодноразово знаходив на англомовних, чеських та польських трекінгових спільнотах, особливо щодо Східної Туреччини, до якої маю неабиякий інтерес.
  4. Досить суттєвим недоліком є обмеженість і спорадичність інформації щодо гірських районів Туреччини, маршрутів і описів перешкод на них. Хоча, з іншого боку, особисто для мене, цей факт підсилює інтерес до малоазійського регіону.
  5. Сумнівів, де перезимувати літо'08 більше нема! :) Хоча, в Туреччині "перлин" не на один сезон вистачить...

Коментарі

Підписатися на Коментарі для "Подорож до Туреччини"