Перевал Карангсай Сучасний (2А)

Перевал Карангсай Сучасний (Карангсай-1)

РайонХребет, массивМаршрутВисота, мКатегорія складності
літозимаміжсезон.
Джунгарський АлатауПівнічний Джунгарський хребет, Карангсайський відрогр. Лагерна - пер. Карангсай-1 (Карангсай Сучасний) - р. Карангсай3687--

1. Розташування та тлумачення назви

Карта перевала Карангсай
Карта розташування перевалу Карангсай

Північний Джунгарський хребет, Карангсайський відрог (між рр. Лагерна та Карангсай).
Бланкова карта масштабу 1:100000 - L44-112.
Координати південної сідловини в системі WGS84: 44°58'48.47"N, 79°51'18.47"E.

2. Відомості про першопроходження

Описуваний тут перевал Карангсай Сучасний за всіма ознаками є першопроходженням, оскільки відомий перевал Карангсай (2А) групи Тихонова, судячи з усього, перестав бути 2А і виглядає нескладною 1Б або 1А.

Оригінальний перевал Карангсай був випадково пройдений групою Тихонова В. у 1980 році при спробі потрапити в долину р. Аксу. Після того, схоже не відвідувався.

3. Джерело відомостей

Стаття "В горах Джунгарского Алатау", В. Тихонов, 1982.
Звіт про пішохідний похід 4 к.с., кер. Мансуров, 1991 (перевал не проходили, але цитують звіт Тихонова)

4. Характеристика

Загальний час проходженняЧас спускуЧас підйомуЧас руху зі страховкоюКількість пунктів страховкиЧастота прохожденняПереважний напрям руху проходження
змінноюодночасною
6год. 20хв.3год. 00хв.3год. 20хв.до 20 хв.1год. 20хв.0першопроходженняНемає значення, але сторони суттєво відрізняются

5. Умови, за яких проходження ускладнюється

Сніжно-льодовий наст, метеоумови.

6. Опис проходження

У долине реки Лагерная
У долині рікі Лагерна

Опис починається від злиття річок Караарик та Лагерна і закінчується виходом до злиття річок Карангсай та Караарик.

Підійшовши по орографічно лівому борту р. Караарик до впадіння в неї р. Лагерна, обідаємо і починаємо підйом вздовж р. Лагерна по її орографічно правому борту. Підйом долиною проходить по трав?яним схилам р. Лагерна.

Невдовзі виходимо до цирку. Тут видно повороти на перевали Радянських Прикордонників, Карангсай з одного боку, та масив Конгоробо вже в Південній Джунгарії з іншого.

За 3 години підйому долиною річки підходимо до мореного валу льодовику ?116. Тут, недоходячи до морен, стаємо на ночівлю. Ставши на стоянку, збігали у розвідку й обговорили імовірне місце знаходження перевалу. Вирішили, що треба йти в "лівий" прохід, бо "правий" більше був схожий на 1Б (потім з?ясувалося, що то був справжній пер. Карангсай, який за 27 років втратив ознаки перевалу 2А).

Вихід на льодовик N116
Вихід на льодовик N116 (оригінальний перевал Карангсай знаходить безпосередньо за правим краєм світлини)

Зранку наступного дня виходимо на штурм перевалу. Спочатку виходимо на невелику ділянку морен, які підходять до льодовику, минаючи праворуч баранячі лоби льодовика ?116 і пару льодовикових ставків. В нижній частині пологий та відкритий, де-не-де є вузькі тріщини. Вийшовши на льодовик одягаємо системи, кішки, дістаємо льодоруби та зв?язуємось. Далі починається закрита частина льодовику.

Шлях підйому по перевальному злету
Шлях підйому по перевальному злету

На закритій частині льодовику тріщин не видно, лише одна велика засипана снігом майже перед перевальною сідловиною тягнеться через всю поверхню льодовика. Коли вийшло сонце, сніг почав розкисати, але ми встигли зайти на перевал, провалюючись не більше ніж по коліно. Проходимо тріщину перед сідловиною зі змінною страховкою. За півтори години руху по закритій частині льодовику виходимо на перевал, набравши від початку крутого злету близько 150 м.

Вийшовши на сідловину, не знайшли тура з запискою. За нашими припущеннями тур міг знаходитись на сідловині поруч, тому збігали туди, але нічого не знайшли й там. Далі по гребню десь на 100 метрів нижче йшла сідловина перевалу схожого на 1Б за скадністю, а ми очікували, що йдемо 2А, тому туди ми бігти не стали. Згодом точка зору змінилась і зараз ми вважаємо, що то й був справжній перевал Карангсай (На користь цього також факт, що висота Карангсаю по описам 3550 м, а висота Карангсаю Сучасного по GPS-у 3687 м), а ми залізли в зовсім інший, новий прохід, який назвали Карангсай Сучасний.

Шлях спуску по осипному схилу
Шлях спуску по осипному схилу (йшовся варіант праворуч)

Після того як зробили тур і поклали туди записку почали спускатись.
Альтернатив спуску по сипусі не було, та й з обох сідловин вона виглядала однаковою, тому почали спуск з сідловини, на яку піднялись. По середній сипусі крутизною в середньому 35° (місцями до 45-50°) зкинули 133 м до льодовика. Осип на спуску рухлива й неприємна, майже все каміння живе й в будь-який час можна привести в рух "валізи" різних розмірів. Вирішаємо рухатись невеликими групами по 4-5 чоловік, щоб не сипати один на одного каміння. Ближче до льодовику сипуха стає крупною і йти стає приємніше.

Обхід льодовика N120 по морені
Обхід льодовика N120 по морені

Вийшовши на відкритий льодовик, невдовзі знову були вимушені повернутись на сипуху, оскільки льодовик обривався крутим льодопадом, що вимагало декількох дюльферів, обминаючи тріщини. По льодовиковим моренам, які рівною каймою обмежуються винос льодовика N120, за 1 годину вийши на трав?яні схили вздовж р. Карангсай. Тут пообідали і за 4 години вийшли лівим берегом р. Карангсай до району її злиття з р. Караарик. Вище устя р. Карангсай знаходить закинутий прикордонний пост і не доходячи до нього - залізні рештки моста з арматури через р. Карангсай. Після переходу моста стежка повертає на захід, не підходячи до впадіння р. Карангсай у Караарик.

7. Міркування щодо першопроходження

Вже після проходження і дослідження маршруту у Google Earth з'ясувалося, що справжній Карангсай й є тією сідловиною, яку ми сприйняли як максимум слабеньку 1Б.

На користь цього свідчать наступні міркування:

  1. Сідловина пройденого перевалу на 70 метрів вища за висоту Карангсаю, візуально ж ми оцінили різницю у висотах між сідловинами у ~100 метрів.
  2. Орієнтація схилів південь-північ, а не схід-захід, відповідно південного краю сідловини у пройденого перевалу, де б мав бути тур, просто не існує
  3. В описі Тихонова не мовиться про дві яскраво виражені сідловини
  4. дуже малоімовірно, що група В. Тихонова могла вибрати для підйому шлях нашого спуску, бо підходи і вигляд з півдня набагато складніші ніж підхід до альтернативної сідловини. В умовах невідомого спуску підйом такою сипусою і за наявності очевидно простішої сідловини на відстані декілька сот метрів, наврядши розглядався Тихоновим як можливий варіант.
  5. Спуск з нашого перевалу на північ проходить не по сипусі (хоча з сильною натяжкою можна таким назвати спуск по краю зруйнованих скель західному краю західної сідловини)
  6. З часу опису Тихонова пройшло вже 27 років, тому не дивно, що категорія їхнього перевалу знизилася. Крім того і не схоже, щоб цей перевал проходили після нього (перевал нелогічний і, як описано у Тихонова, був пройдений їх групою помилково), тому свіжі описи відсутні.
  7. Вказана у описі Тихонова орієнтація підйому (північно-західна) ніяк не клеїться до підйому з південного заходу на наш перевал. Також вказаний час підйому (півгодини) надто малий для сипухи такого стану, як у нас на спуску.

Тому ми вважаємо, що зробили першопроходження і даємо назву перевалу Карангсай Сучасний (2А). В записці, залишеній в турі, перевал названий "Карангсай ?".

Цитати з існуючих описів першопроходження Тихонова:

Зі звіту Тихонова (цитовано по звіту Мансурової)
Перевал Карангсай (3550, 2А, лд) (N 2.8)
Перевал расположен в северной части Карангсайского отрога и связывает верховья первого левевого истока реки Карангсай с ледником N116 бассейна реки Лагерной.
Западный склон представляет собой мокрый осыпной склон северо-западной экспозиции с признаками погребенного льда. Подъем на перевальный взлет занял полчаса. Тур - в южной части седловины на скалах. Спуск сначала по мелкой осыпи, затем по левой части ледника в кошках, т.к. крутизна достигает 35-40° (на участках 5-7 м). Встречаются небольшие открытые трещины, которые легко обходятся. Спуск до небольших озер под языком ледника N 116 занял 55 мин.


Зі статті Тихонова
Наибольшая путаница с орографией произошла в северо-восточном цирке Карангсая, на стыке Айдаусайского, Карангсайского отрогов и СЦХ. По карте здесь находился ледник 121. (Лишь после похода, в результате тщательного изучения фотоснимков и консультаций с гляциологами, выяснилось, что ледника 121 нет вовсе, а ледник, которы мы приняли за него, имеет порядковый номер 120.) Приняв за него единственный в этом районе глетчер, решили перевалить через отрог в его верховьях, намереваясь попасть в бассейн Аксу. Ошибка выяснилась лишь на спуске. Перевал, названный нами Карангсаем (3550 м, 2А), вывел в верховья реки Лагерной, т. е. опять в Караарык. И только оттуда - из верховьев Лагерной,- найдя несложный перевал Советских пограничников (3450 м, 1Б), мы смогли спуститься в истоки правого притока Аксу - реки Большой Айдаусай.

7. Графік руху

?ДілянкаЧас проходженняКоординати (WGS84)Висота, мРельєф
1Підйом по р. Лагерна14.00 - 14.40;
15.00 - 15.35;
16.00 - 16.40;
44°56'55.93"N, 79°53'43.37"E (поворот від р. Караарик)
44°58'40.04"N, 79°52'32.52"E (місце табору)
2748
3317
Трав?янистий схил
2Вихід по моренам на льодовик ?116 перед перевалом5.12 - 6.0044°59'5.10"N, 79°51'35.60"E (зв?язалися у зв?язки)3514Осип,
Відкритий льодовик
3Підйом на пер. Карангсай-1 по льодовику6.40 - 8.0044°58'54.19"N, 79°51'19.08"E (під час підйому)
44°58'48.47"N, 79°51'18.47"E (сідловина)
3614
3687
Закритий льодовик
4Спуск з перевалу на л. ?1208.50 - 10.1044°58'43.64"N, 79°51'10.98"E (льодовик N120)3554Середня та крупна сипуха
5Спуск по л. ?120 до морен10.30 - 10.4044°58'25.79"N, 79°50'21.37"E (привал в кінці морен і баранячих лобів)3336Відкритий льодовик
6Спуск по р. Карангсай до злиття з р. Караарик10.50 - 11.45;
11.55 - 12.31;
14.50 - 16.08
44°55'8.44"N, 79°49'53.80"E (неподалік від мосту)
44°54'23.58"N, 79°49'0.66"E (табір)
2613
2507
Осип, морени
Трав?яний схил

8. Вимоги до організації руху й страховки

При підйомі на перевал використовуйте льодоруби та кішки для самостраховки, а також потрібно рухатись у зв?язках по закритій частині льодовику. Під час спуску з перевалу по сипусі рекомендується рухатись невеличкими щільними групками, в той час як решта групи чекає в небезпечному для себе та інших місці.

9. Можливі небезпеки

В залежності від метеоумов. Спуск з перевалу на льодовик ?120 дуже камненебезпечний у будь-якому напрямі його проходження.

10. Аварійні сходи

У долини річок Лагерна, Карангсай та далі у долину Караарик. Через перевал Аксу у долину р. Аксу.

11. Рекомендоване спорядження на групу

Рекомендується наявність касок, кішок, льодорубів, систем, мотузок.

12. Можливі й рекомендовані місця ночівель

На льодовиках ?116 та ?120, перед льодовиковими моренами, у долинах р. Лагерна та Карангсай.

13. Прізвище, ім'я, по-батькові автора опису

Смілянець Н., Соколов А., Лисак О.
Підписатися на Коментарі для "Перевал Карангсай Сучасний (2А)"