Опубліковано artem
Після чергового тренування наваявся такий собі стислий його конспект "для внутрішнього користування". Потім вирішили вивісити на загал -- задля зовнішньої критики. You are welcome.
Організація станції при русі льодовим рельєфом, дії першого:
- Підійти до місця, вибравши його заздалегідь (не менше ніж за 10 метрів до закінчення мотузки)
- Місце не повинно бути прямо над попередньою станцією (щоб не падала крига)
- Застрахуватися інструментом (льодорубом)
- Вклацнутися в інструмент мотузкою, якщо це зручно і треба (наприклад, інструмент не був до цього приклацнутий до системи)
- Влаштувати зручно ноги -- буквально вирубити як мінімум сходинку під ногу
- Станція робиться з мінімум 2 льодобурів, бажано один з них мати довгим
- Заздалегідь бажано мати один з льодобурів з надітою на трубку стрічкою від відтяжки (не обов'язково, але дозволить розлабитися раніше)
- Краще льодобури розташовувати на одній вертикалі (трохи зміщенно), ніж на одній горизонталі (щоб зменшити "ефект тангенсу")
- Не на одній фічі рельєфу (не одній шишці, не в одній ямці і т.п.)
- Не менше ніж 50 см один від одного (в критичному випадку 30 см, але це погано)
- Вибрати місце не високо над головою, а на рівні поясу
- Очистити його ударами другого інструменту, знімаючи старий сніг, "лінзи", пористий лід і т.п.
- Почати закручувати ведучою рукою просто перпендикулярно до поверхні.
- Перший оберт зробити якумога довшим (для цього вивернути руку протигодинникової стрілки і, натискуючі, обернути максимально за годинниковою -- при цьому льодоруб має захопити достатньо криги, щоб не випасти після перехвату руки)
- Як тільки зробили декілька "зусильних" обертів -- вклацнутися у віддтяжку (якщо вона була надіта)
- Можна використовувати другий інструмент як важіль, простромивши його у вушко
- Слідкувати, щоб не впертися у скелю або вмороженний камінь! При сумнівах краще почати зпочатку з коротшим льодобуром. Інакше зуби зігнуться і льодобур можна викинути.
- Закрутивши, повернути вушко донизу
- Стати на (інший) самострах в щойно закручений льодобур теж (або тим самим daisy-самострахом)
- Не забувати, що вуса динамічне навантаження не тримають, тому не вилазити вище льодобура
- Почати крутити інший льодобур вище першого
- Оскільки крутиться вище пояса важче, то можна допомогти легкими ударами айсбайлю
- Зробити станцію з компенсаційною петлею ("з перекрученням")
- Зробивши станцію, переклацнутися на центральний карабін
- Зона умовно кругом станційних льодобурів -- "недоторкана" (не гатити в неї льодорубом, не крутити туди більше нічого)
Відповідні відео:
Організація проміжних точок:
Все, що стосується зупинки, влаштуванню ніг, вкрученню льодобура і т.п., залишається.
Життя на станції:
- Якщо є сніг, бажано підсипати льодобури (не пухким снігом, а спресованим) -- це можливо захистить їх від витаювання, принаймі не зашкодить
- Та/або закривати іх власним тулубом від прямих променів ярила
- Насправді вони витаюють все одно, тому після 0.5-1.5 години не буде зайвим її перекрутити заново в інші отвори поруч. Якщо дійство затягується, додати петлі Абалакова (див. нижче)
- Підійшовши на станції, краще стати додатково до станції на свій власний льодобур десь поруч (поза "недоторканою зоною") -- просто "шоп било, а то мала лі.."
Організація петлі Абалакова:
Самий надійний метод страховки. Самий споряжно-економний і безпроблемний спосіб дюльферу. Найкращий варіант підстраховки станційних льодобурів від витаювання.
- Широкий і довгий льодобур встановлюється під 30-45 градусів до поверхні і вкручується
- Закрутивши - викручуємо
- Назустріч, так само 30-45 градусів і треба попасти в перший канал
- Продути канал, якщо засмітився
- Запхнути проволокою петельку з репіка або стрічки
- Вловити петельку проволокою з іншого каналу
- Вузол пересунути до одного з отворів, щоб не заважав
Відповідне відео:
Дюльфер з петлею Абалакова (надійніше):
- Дюльфер з удавкою на подвійній мотузці
- Звичайне зісмикування
Дюльфер з самовивертом (швидше):
- Всі, окрім останнього, дюльферяють з повноцінної станції
- Останній незадовго до того, як лишиться один, починає робити льодоруб-самовиверт
- Ввертається повністю льодобур (без додаткової ручки, просто з вушком! може заважати)
- Вивертається
- На вушко має бути прив'язана стрічка
- На трубку надівається пластикова кришка (щоб кільця стрічки не обійшли вушко)
- На трубку надівається тросик закладки
- Ввертається в старий отвір вже із намотуванням стрічки (рулоном, без пересування по трубці), так щоб закладка залишилася між кригою та рулоном стрічки
- Зісмикувальна та дюльферна мотузки з'єднуться карабіном
- В цей же ж карабін вклацується вузол на кінці стрічки
- Дюльферна мотузка проклацується через закладку за допомогою карабіну
- Перед спуском останній робить 1/4 оберта льодобура (щоб розворушити його, якщо він примерз). Взагалі перевіряє, що все працюватиме.
- Стрічка має вільно висіти і не навантажуватися
- Дюльфер виконується на обох мотузках
- Зісмикується за зісмикувальну мотузку
Я би додав 3 коментарі: 1)
homul replied on #
Я би додав 3 коментарі:
1) якщо це перильна робота, перил багато, а часу мало, то час, який витрачається на організацію станції, дуже значний. В моїй команді прийнято закрутивши один бур, повісивши на нього вірьовку і ставши на самострах, подавати команду "перила готові". Поки другий піднімається по перилах, вкручується другий бур, блокується з першим і самострах переноситься з того буру, на якому висять перила, на компенсаційну петлю. Так виходить, що перила "живуть" на одному бурі (нижньому), а всі самострахи - на парі. Як правило, станція при групі в 5-6 осіб "живе" не більше 30 хв. (від вкручування першим до викручування останнім)
2)щодо самовикруту. Стропу до самовикруту треба підбирати. Часто звичайні тонкі капронові стропи дубіють і перестають нормально працювати - зіскакують з намотки, клинять і т.п. Тому, якщо немає впевненості, що стропа не задубіє, я би радив користуватися звичаним реп-шнуром діаметром 4-5 мм - цей навіть якщо задубіє, то працює щонайменше непогано.
3) щодо провушин. Як правило, вони потребують значно більше часу, ніж закручування буру. Тому ми ними користуємось у двох випадках: (1)провішування мотузок звечора на ранок; (2) дюльфер у випадку неможливості (сильно ускладненого) повернення - з крутої стінки (вертикаль, нависання).
1. по креплению самих перил в
kelyn replied on #
1. по креплению самих перил в бур, сблокированный со вторым - мы тоже так делаем.
но перила разрешаем грузить когда есть два бура. Правда после того как есть два бура, подъем идет по двум ниткам перил с разрывом в минуту-две.
2.вообще стропой никогда не пользовались - только реп, длинной 2м. проблем из-за соскакивания не было.
Дюльфер на обох мотузках?
homul replied on #
От чого я ще не зрозумів, так це: "Дюльфер виконується на обох мотузках". Навіщо? Резону не бачу ніякого, один з ризиків для мене очевидний: перекручення двох мотузок при дюльфері - продьорнути потім мотузку може бути дуже не легко.
Гм... Лише зараз придивився до фотографії. Я бачу один резон такої (як на мене - ускладененої) схеми - щоб бур не викрутився під вагою мотузки-здьорга. Але вона має і недоліки:
- необхідно дюльферяти на здвоєній (див. коммент вище), щоб не заклинив вузол;
- протравлюватись повинні і здьорг і спускова мотузки. Це часом може ускладнити справу.
Коротше, я б цю схему використовував лише на рівному льодовому схилі, де все видно і ймовірність перекручування і заклинювання мінімальні.
.
artem replied on #
artem: один з ризиків для
Nikonov-CT replied on #
это уже как получится. если мало ПОЛНЫХ верёвок дюльферять (2-3) и не очень большой группой (5-7 чел) - то должно быть нормально. потом могут начаться бороды
от верёвки ещё зависит - у нас на динамике сдвоеном на 25 метров после 4-5 человек уже было всё плохо
согласен что прочности спуска
kelyn replied on #
согласен что прочности спуска на обоих веревках и безопасности не добавляет.
Но сама усложненная схема - неплоха, т.к. не дает нагрузить сдерг во время прохождения последнего. А то в теплую погоду стремно, когда под нагрузкой сдерга бур выкручивается :)
Про то что узел проскочит - волноваться сильно не стоит, т.к. если взять маленький карабин и аккуратно прощелкунуть веревку, то проблем не будет.
Схема сама по себе сложнее, но надежнее.
интересные мысли: Станція
kelyn replied on #
интересные мысли:
Станція робиться з мінімум 2 льодобурів, бажано один з них мати довгим
-что имеется ввиду под коротким буром?
Краще льодобури розташовувати на одній вертикалі (трохи зміщенно), ніж на одній горизонталі (щоб зменшити "ефект тангенсу")
-очень разумная мысль, но есть ндостаток при большой группе - стать толком негде.
Почати крутити інший льодобур вище першого
-не понятно почему выше, а не ниже. Ведь тем самым провоцируешь нарушение пп20
Зробивши станцію, переклацнутися на центральний карабін
- в нашем варианте - стать вторым усом в петлю, но не в центральный карабин. Насколько я понимаю, то не нужно его грузить.
А вто то что происходит при группе более 6 человек - тут вообще не описано :)
А происходит то что смысла в станционных петлях больше нет. Как правило крутятся буры приходящими в рядок и люди становятся на два сама по принципу станция - свой бур, бур предыдущего-свой бур и т.д. но на каждую пару точек может становисться 2-3 чела. и желательно что бы вся цеопчка была свзанной.
Життя на станції:
-А еще при стоянии на станции возникает куда девать рюки, т.к. при перилах более 6 веревок подряд спина начинает конкретно уставать.
Організація петлі Абалакова:
-ролик не посмотрел еще. Но понравилась схема от Щербатея - делать петлю вертикально, а не горизонтально - можно добиться что бы в ней на собиралась вода. и легче попадать вторым отверстием в первое.
Дюльфер з петлею Абалакова (надійніше):
-согласен с Бодей - запаришься пока сделаешь. Вариант для завески назавтра. Да еще и петля расходуется, потому практически всегда использовали выверт.
Дюльфер з самовивертом (швидше):
-делали обычным репиком, без ленты. без пластин. проблема со сдергом была один или два первых раза из-за неправильной схемы. основу подстегивали карабином прямо в бур для последнего.
Использовали мегабур, т.к. он длиннее, но можно и просто большой бур большого диаметра.
.
artem replied on #
Пробував -- чогось важко
kelyn replied on #
Пробував -- чогось важко почати. Легше крутити бур правою рукою в сторону лівої => горизонтальна петля.
-у меня почему то проблема с попаданием из-за выбора двух углов - бура к поверхности и бура по отношению к предыдущему буру. Из-за чего сходятся отверстия по касательной и сложнее доставать реп.
А при вертикальном один угол определить легко - линия падения воды.
Ще не подобається надто гострий верхній кут у вертикальній схемі, який потенційно може різати петлю.
-ну я его спрямляю ледорубом полюбому.