Деякі нотатки з льодобурного тренування

Відмітити
0

Після чергового тренування наваявся такий собі стислий його конспект "для внутрішнього користування". Потім вирішили вивісити на загал -- задля зовнішньої критики. You are welcome.


Організація станції при русі льодовим рельєфом, дії першого:
  1. Підійти до місця, вибравши його заздалегідь (не менше ніж за 10 метрів до закінчення мотузки)
  2. Місце не повинно бути прямо над попередньою станцією (щоб не падала крига)
  3. Застрахуватися інструментом (льодорубом)
  4. Вклацнутися в інструмент мотузкою, якщо це зручно і треба (наприклад, інструмент не був до цього приклацнутий до системи)
  5. Влаштувати зручно ноги -- буквально вирубити як мінімум сходинку під ногу
  6. Станція робиться з мінімум 2 льодобурів, бажано один з них мати довгим
  7. Заздалегідь бажано мати один з льодобурів з надітою на трубку стрічкою від відтяжки (не обов'язково, але дозволить розлабитися раніше)
  8. Краще льодобури розташовувати на одній вертикалі (трохи зміщенно), ніж на одній горизонталі (щоб зменшити "ефект тангенсу")
  9. Не на одній фічі рельєфу (не одній шишці, не в одній ямці і т.п.)
  10. Не менше ніж 50 см один від одного (в критичному випадку 30 см, але це погано)
  11. Вибрати місце не високо над головою, а на рівні поясу
  12. Очистити його ударами другого інструменту, знімаючи старий сніг, "лінзи", пористий лід і т.п.
  13. Почати закручувати ведучою рукою просто перпендикулярно до поверхні.
  14. Перший оберт зробити якумога довшим (для цього вивернути руку протигодинникової стрілки і, натискуючі, обернути максимально за годинниковою -- при цьому льодоруб має захопити достатньо криги, щоб не випасти після перехвату руки)
  15. Як тільки зробили декілька "зусильних" обертів -- вклацнутися у віддтяжку (якщо вона була надіта)
  16. Можна використовувати другий інструмент як важіль, простромивши його у вушко
  17. Слідкувати, щоб не впертися у скелю або вмороженний камінь! При сумнівах краще почати зпочатку з коротшим льодобуром. Інакше зуби зігнуться і льодобур можна викинути.
  18. Закрутивши, повернути вушко донизу
  19. Стати на (інший) самострах в щойно закручений льодобур теж (або тим самим daisy-самострахом)
  20. Не забувати, що вуса динамічне навантаження не тримають, тому не вилазити вище льодобура
  21. Почати крутити інший льодобур вище першого
  22. Оскільки крутиться вище пояса важче, то можна допомогти легкими ударами айсбайлю
  23. Зробити станцію з компенсаційною петлею ("з перекрученням")
  24. Зробивши станцію, переклацнутися на центральний карабін
  25. Зона умовно кругом станційних льодобурів -- "недоторкана" (не гатити в неї льодорубом, не крутити туди більше нічого)

Відповідні відео:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=0t6z53j1jPg
  2. http://www.youtube.com/watch?v=IC5ziGNUZsE

Організація проміжних точок:

Все, що стосується зупинки, влаштуванню ніг, вкрученню льодобура і т.п., залишається.

Життя на станції:

  1. Якщо є сніг, бажано підсипати льодобури (не пухким снігом, а спресованим) -- це можливо захистить їх від витаювання, принаймі не зашкодить
  2. Та/або закривати іх власним тулубом від прямих променів ярила
  3. Насправді вони витаюють все одно, тому після 0.5-1.5 години не буде зайвим її перекрутити заново в інші отвори поруч. Якщо дійство затягується, додати петлі Абалакова (див. нижче)
  4. Підійшовши на станції, краще стати додатково до станції на свій власний льодобур десь поруч (поза "недоторканою зоною") -- просто "шоп било, а то мала лі.."

Організація петлі Абалакова:

Самий надійний метод страховки. Самий споряжно-економний і безпроблемний спосіб дюльферу. Найкращий варіант підстраховки станційних льодобурів від витаювання.

  1. Широкий і довгий льодобур встановлюється під 30-45 градусів до поверхні і вкручується
  2. Закрутивши - викручуємо
  3. Назустріч, так само 30-45 градусів і треба попасти в перший канал
  4. Продути канал, якщо засмітився
  5. Запхнути проволокою петельку з репіка або стрічки
  6. Вловити петельку проволокою з іншого каналу
  7. Вузол пересунути до одного з отворів, щоб не заважав

Відповідне відео:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=uqxGbTkzGRk

Дюльфер з петлею Абалакова (надійніше):

  1. Дюльфер з удавкою на подвійній мотузці
  2. Звичайне зісмикування

Дюльфер з самовивертом (швидше):


Ось що виходить.
Увага:
1) на фото льодобур з ручкою, що призведе до запутування;
2) дюльферна мотузка додатково проклацнута в зчіплювальний карабін (не обов'язково);
3) немає кришки
  1. Всі, окрім останнього, дюльферяють з повноцінної станції
  2. Останній незадовго до того, як лишиться один, починає робити льодоруб-самовиверт
  3. Ввертається повністю льодобур (без додаткової ручки, просто з вушком! може заважати)
  4. Вивертається
  5. На вушко має бути прив'язана стрічка
  6. На трубку надівається пластикова кришка (щоб кільця стрічки не обійшли вушко)
  7. На трубку надівається тросик закладки
  8. Ввертається в старий отвір вже із намотуванням стрічки (рулоном, без пересування по трубці), так щоб закладка залишилася між кригою та рулоном стрічки
  9. Зісмикувальна та дюльферна мотузки з'єднуться карабіном
  10. В цей же ж карабін вклацується вузол на кінці стрічки
  11. Дюльферна мотузка проклацується через закладку за допомогою карабіну
  12. Перед спуском останній робить 1/4 оберта льодобура (щоб розворушити його, якщо він примерз). Взагалі перевіряє, що все працюватиме.
  13. Стрічка має вільно висіти і не навантажуватися
  14. Дюльфер виконується на обох мотузках
  15. Зісмикується за зісмикувальну мотузку

Відмітити
0

Я би додав 3 коментарі:
1) якщо це перильна робота, перил багато, а часу мало, то час, який витрачається на організацію станції, дуже значний. В моїй команді прийнято закрутивши один бур, повісивши на нього вірьовку і ставши на самострах, подавати команду "перила готові". Поки другий піднімається по перилах, вкручується другий бур, блокується з першим і самострах переноситься з того буру, на якому висять перила, на компенсаційну петлю. Так виходить, що перила "живуть" на одному бурі (нижньому), а всі самострахи - на парі. Як правило, станція при групі в 5-6 осіб "живе" не більше 30 хв. (від вкручування першим до викручування останнім)
2)щодо самовикруту. Стропу до самовикруту треба підбирати. Часто звичайні тонкі капронові стропи дубіють і перестають нормально працювати - зіскакують з намотки, клинять і т.п. Тому, якщо немає впевненості, що стропа не задубіє, я би радив користуватися звичаним реп-шнуром діаметром 4-5 мм - цей навіть якщо задубіє, то працює щонайменше непогано.
3) щодо провушин. Як правило, вони потребують значно більше часу, ніж закручування буру. Тому ми ними користуємось у двох випадках: (1)провішування мотузок звечора на ранок; (2) дюльфер у випадку неможливості (сильно ускладненого) повернення - з крутої стінки (вертикаль, нависання).

Відмітити
0

1. по креплению самих перил в бур, сблокированный со вторым - мы тоже так делаем.
но перила разрешаем грузить когда есть два бура. Правда после того как есть два бура, подъем идет по двум ниткам перил с разрывом в минуту-две.

2.вообще стропой никогда не пользовались - только реп, длинной 2м. проблем из-за соскакивания не было.

Відмітити
0

От чого я ще не зрозумів, так це: "Дюльфер виконується на обох мотузках". Навіщо? Резону не бачу ніякого, один з ризиків для мене очевидний: перекручення двох мотузок при дюльфері - продьорнути потім мотузку може бути дуже не легко.

Гм... Лише зараз придивився до фотографії. Я бачу один резон такої (як на мене - ускладененої) схеми - щоб бур не викрутився під вагою мотузки-здьорга. Але вона має і недоліки:
- необхідно дюльферяти на здвоєній (див. коммент вище), щоб не заклинив вузол;
- протравлюватись повинні і здьорг і спускова мотузки. Це часом може ускладнити справу.

Коротше, я б цю схему використовував лише на рівному льодовому схилі, де все видно і ймовірність перекручування і заклинювання мінімальні.

Відмітити
0

Цитата:
один з ризиків для мене очевидний: перекручення двох мотузок при дюльфері
Мабуть можуть (хоч не пам'ятаю, щоб запутувалися настільки серьозно, щоб заважало зісмикуванню). Ну там максимум буде "узгоджене" закручення, ну тобто не в косичку ж -- мають розвестися просто руками.
Цитата:
щоб бур не викрутився під вагою мотузки-здьорга
Угу, для цього.
Цитата:
протравлюватись повинні і здьорг і спускова мотузки. Це часом може ускладнити справу.
Це лише 1-1.5 метри до моменту, поки не викрутиться бур. Скоріше за все цей довжину реально протягти, навіть якщо сильно постаратися і заплутати мотузки.

Відмітити
0

artem написав:
Цитата:
один з ризиків для мене очевидний: перекручення двох мотузок при дюльфері
Мабуть можуть (хоч не пам'ятаю, щоб запутувалися настільки серьозно, щоб заважало зісмикуванню). Ну там максимум буде "узгоджене" закручення, ну тобто не в косичку ж -- мають розвестися просто руками.

это уже как получится. если мало ПОЛНЫХ верёвок дюльферять (2-3) и не очень большой группой (5-7 чел) - то должно быть нормально. потом могут начаться бороды
от верёвки ещё зависит - у нас на динамике сдвоеном на 25 метров после 4-5 человек уже было всё плохо

Відмітити
0

согласен что прочности спуска на обоих веревках и безопасности не добавляет.

Но сама усложненная схема - неплоха, т.к. не дает нагрузить сдерг во время прохождения последнего. А то в теплую погоду стремно, когда под нагрузкой сдерга бур выкручивается :)

Про то что узел проскочит - волноваться сильно не стоит, т.к. если взять маленький карабин и аккуратно прощелкунуть веревку, то проблем не будет.

Схема сама по себе сложнее, но надежнее.

Відмітити
0

интересные мысли:
Станція робиться з мінімум 2 льодобурів, бажано один з них мати довгим

-что имеется ввиду под коротким буром?

Краще льодобури розташовувати на одній вертикалі (трохи зміщенно), ніж на одній горизонталі (щоб зменшити "ефект тангенсу")

-очень разумная мысль, но есть ндостаток при большой группе - стать толком негде.

Почати крутити інший льодобур вище першого

-не понятно почему выше, а не ниже. Ведь тем самым провоцируешь нарушение пп20

Зробивши станцію, переклацнутися на центральний карабін

- в нашем варианте - стать вторым усом в петлю, но не в центральный карабин. Насколько я понимаю, то не нужно его грузить.

А вто то что происходит при группе более 6 человек - тут вообще не описано :)
А происходит то что смысла в станционных петлях больше нет. Как правило крутятся буры приходящими в рядок и люди становятся на два сама по принципу станция - свой бур, бур предыдущего-свой бур и т.д. но на каждую пару точек может становисться 2-3 чела. и желательно что бы вся цеопчка была свзанной.

Життя на станції:
-А еще при стоянии на станции возникает куда девать рюки, т.к. при перилах более 6 веревок подряд спина начинает конкретно уставать.

Організація петлі Абалакова:
-ролик не посмотрел еще. Но понравилась схема от Щербатея - делать петлю вертикально, а не горизонтально - можно добиться что бы в ней на собиралась вода. и легче попадать вторым отверстием в первое.

Дюльфер з петлею Абалакова (надійніше):
-согласен с Бодей - запаришься пока сделаешь. Вариант для завески назавтра. Да еще и петля расходуется, потому практически всегда использовали выверт.

Дюльфер з самовивертом (швидше):
-делали обычным репиком, без ленты. без пластин. проблема со сдергом была один или два первых раза из-за неправильной схемы. основу подстегивали карабином прямо в бур для последнего.
Использовали мегабур, т.к. он длиннее, но можно и просто большой бур большого диаметра.

Відмітити
0

Цитата:
что имеется ввиду под коротким буром?
Тобто? Ну є короткі типу 10 см, але тут мова про те, що чим довше, тим міцніше.
Цитата:
не понятно почему выше, а не ниже. Ведь тем самым провоцируешь нарушение пп20
Ну порушити його можна і закручуючи знизу. Вгорі просто зручніше і, скоріше за все, там місце менш потовчене процесом влаштування ніг, принаймі далі від нього. Ну ясно, що якщо вгорі місця немає, то треба крутити там, де є.
Цитата:
Как правило крутятся буры...
Прикольно, сенкс.
Цитата:
делать петлю вертикально, а не горизонтально
Пробував -- чогось важко почати. Легше крутити бур правою рукою в сторону лівої => горизонтальна петля. Ще не подобається надто гострий верхній кут у вертикальній схемі, який потенційно може різати петлю.

Відмітити
0

Пробував -- чогось важко почати. Легше крутити бур правою рукою в сторону лівої => горизонтальна петля.

-у меня почему то проблема с попаданием из-за выбора двух углов - бура к поверхности и бура по отношению к предыдущему буру. Из-за чего сходятся отверстия по касательной и сложнее доставать реп.
А при вертикальном один угол определить легко - линия падения воды.

Ще не подобається надто гострий верхній кут у вертикальній схемі, який потенційно може різати петлю.

-ну я его спрямляю ледорубом полюбому.

Підписатися на Коментарі для "Деякі нотатки з льодобурного тренування"