Паспорт перевалу Дружба (1Б, 3340)

Перевал Дружба (1Б)

РайонХребет, массивМаршрутВисота, мКатегорія складності
літозимаміжсезон.
Центральний АлтайКатунський хребетльодовик. Менсу - льодовик Аккемський3340 м

1. Розташування

Карта перевала Дружба

Карта розташування перевала (місця ночівель вказані трикутниками)

"Генштабівська" карта масштабу 1:100000: M-45-21.

Координати сідловини в системі Pulkovo42: 49.847138, 86.611085 (див також WPT файл, точка Druzhba).

2. Відомості про першопроходження

Відомості про першопроходження відсутні

3. Джерело відомостей

Звіт про похід 2 к.с., МГУ, 2002

4. Характеристика

Загальний час проходження
Час спуску
Час підйому
Час руху зі страховкою
Кількість пунктів страховки
Частота прохождення

(орієнтовна)
Переважний напрям руху проходження
змінною
одночасною
8год. 30хв.
4 год. 00хв.
4год. 30хв.
3 год 30 хв
-
5
2-3 раз /рік
Захід-Схід

5. Умови, за яких проходження ускладнюється

Опади (дощ, сніг), обмежена видимість.

6. Опис проходження
Перевал пройдено в липні 2008 року.

Ділянка R1-R2, 2 км (ночівлі - початок закритого льодовика)

Від місця ночівлі (фото 1) спускаємося осипом на льодовик Менсу й рухаємося по ньому у напрямку перевалу. Льодовик відкритий, йдемо без зв'язок (фото 3). За дві години піднімаємося під перевал.

Фото 1. Стоянки над льодовиком Менсу
Фото 1. Стоянки над льодовиком Менсу
Фото 2. Вид на перевал від стоянок над льодовиком Менсу
Фото 2. Вид на перевал від стоянок над льодовиком Менсу
Фото 3. Рух льодовиком Менсу у напрямку перевалу Дружба<

Фото 3. Рух льодовиком Менсу у напрямку перевалу Дружба

Ділянка R2-R2-1, 0,5 км (закритий льодовик, підхід під перевал)

Починається закрита ділянка льодовика (фото 4, ділянка R2 - R2-1).

Зв'язуємося. Тріщини неширокі, й, як правило, досить чітко читаються. Несподівано налітає шквальний вітер, починається злива. За півгодини проходимо льодовик, й підходимо під перевальний злет. Дощ припиняється.

Розв'язуємося. Проходимо засипаний камінням бергшунд й починаємо підйом лівіше від сідловини, по льоду. (фото 4, точка R2-1, оранжева лінія). По плану мали зробити станцію й по максимуму йти лівіше, по кризі.

Проте майже зразу після початку руху в нашу сторону зривається кілька каменів, проходять лівіше. Ще через кілька хвилин зривається валун (точки відриву каменів познечені на фото 4) й, не долітаючи до нас, врізається в осип, в нашу сторону летять тільки дрібні уламки. "Утро перестало быть томным".

Небо знову затягує поволокою, видимість погіршується. Закрутивши бур, кидаємо мотузку вниз. Один учасник постійно спостерігає за схилом, решта групи спортспуском спускається до бергшунда, потім ще трохи далі вниз, на безпечну ділянку.

З безпечного місця вивчаю схил, проте привабливих варіантів не дуже видно (фото 4, оранжева та жовта лінії).

Залишивши учасників у безпечному місці, втрьох вирушаємо на розвідку - шукаємо шлях підйому на перевал по скелям й конгломерату, де каменепади якщо й будуть, то не такі стрімкі й безшумні, як на льодових ділянках.

За час нашої відсутності до нашої групи підійшли двоє камуфльованих туристів, що йшли на Аккем, бо в них закінчувалась їжа. Не звертаючи уваги на попередження про камененебезпечність, вони йдуть на перевал "в лоб" (фото 4, жовта лінія), й досить швидко піднімаються на сідловину.

Сходу каменів за час розвідки не було, проте вирішуємо не ризикувати. Обходимо перевал правіше (фото 4, червона лінія)

  • спочатку щільною групою по конгломератному схилі
  • потім одна мотузка перил в найбільш крутому місці - ділянка R3 - R3-1 (фото 5)
  • далі траверс по зруйнованим скелям до сідловини
Фото 4. Вид на перевал Дружба від початку підйому (ділянка R2-R4)
Фото 4. Вид на перевал Дружба від початку підйому (ділянка R2-R4)
Фото 5. Перила на підйомі на перевал (Ділянка R3- R3-1)
Фото 5. Перила на підйомі на перевал (Ділянка R3- R3-1)

Після виходу на сідловину погода знову псується, видимість падає. Накриваємось тентом, обідаємо.

Через півгодини розвидняється, видно шлях спуску до Аккемського льодовика (фото 8). Також видно, що з орографічно лівого борта льодовика періодично сходять камені, що прострілють льодовик практично наскрізь.

Фото 6. Вид з перевалу Дружба в сторону льодовика Менсу
Фото 6. Вид з перевалу Дружба в сторону льодовика Менсу
Фото 7. Група на перевалі
Фото 7. Група на перевалі
Фото 8. Вид в сторону Аккемського льодовика. Шлях спуску.
Фото 8. Вид в сторону Аккемського льодовика. Шлях спуску.

Спустившись по простим скелям до початку льоду, на плиті вішаємо дюльфер.

Всього на ділянці R4-R5 повісили 4 мотузки дюльфера:

  1. від скель під перемичкою по відкритому льодовику 35-40°, станція трохи зміщено ліворуч, щоб не попадати під каміння з перемички (фото 9)
  2. станція на бурах, спуск вниз по закритому льодовику 30-35° (фото 10)
  3. станція на льодорубах, спуск вниз по закритому льодовику 30-35°, з подоланням тріщини (30-35см шириною) (фото 11)
  4. станція на бурах, спуск по закритому льодовику 15-20° до відкритої ділянки
    (фото 12)

    Останніх учасників на кожній мотузці приймали з нижньою страховкою.

    4ту мотузку можно було проходити вже у зв'язках з одночасною страховкою, проте це має сенс, якщо льодовик далі закритий. У нашому випадку льодовик був відкритий, і сенсу перев'язуватись у зв'язки не було.

Ділянка R4-R5. Дюльфер
Фото 9 Ділянка R4-R5. 1-а мотузка дюльфера
Ділянка R4-R5. Дюльфер
Фото 10. Ділянка R4-R5. 1а й 2а мотузки дюльфера
Ділянка R4-R5. Дюльфер
Фото 11. Ділянка R4-R5. 3тя мотузка дюльфера
Ділянка R4-R5. Дюльфер
Фото 12.Ділянка R4-R5. 3тя й 4та мотузки дюльфера. Вихід на відкритий льодовик

Бухтуємо мотузки й рухаємося далі відкритим льодовиком (фото 13). Необхідно постійно слідкувати за схилами, бо сонце припікає й висока імовірність сходу каменів.

За півтори години спустились до краю льодовика - спуску 50-60°. Теоретично можна обійти по більш пологій частині зліва по ходу, але звідти теж періодично сходять камені. (фото 14, ділянка R6 - R6-1)

Тому вішаємо ще одну мотузку дюльфера. Зісмикуємо дюльфер буром із самовивертом.

Знімаємо кішки, проходимо ще близько 300 м й зупиняємося на привал на невеликій заболоченій галявині - точка R7 (фото 14)

Фото 13. Спуск в сторону Аккемського льодовика
Фото 13. Спуск в сторону Аккемського льодовика
Фото 14. Спуск з льодовика. Вид з місця ночівлі
Фото 14. Спуск з льодовика. Вид з місця ночівлі.

Погода швидко псується, налітає туман. Подальший шлях спуску майже не видно, тому, зачекавши трохи, й переконавшись, що туман надовго, стаємо на ночівлю.

Спуск з галявини (R7) по конгломерату вздовж струмка до галявин перед мореною Аккемського льодовика (R7) зайняв у нас наступного дня півтори години.

7. Графік руху

?
Ділянка
Час
Рельєф
R1 - R2місце ночівлі - початок закритого льодовика6.30 - 8.30відкритий льодовик
R2 - R2-1закритий льодовик - підйом на перевал8.30 - 9.30закритий льодовик, бергшунд (завалений камінням)
R2-1 - R3підйом на перевал по конгломерату й скелям12.00 - 12.45прості скелі, конгломерат
R3 - R3-1підйом по зруйнованим скелям12.45 - 13.10прості скелі, конгломерат
R3-1 - R4траверс по зруйнованим скелям13.10 - 13.30прості скелі, конгломерат
R4 - R5дюльфер по льодовику 35-40°14.30 - 16.30закритий льодовик, 35-40°
R5 - R6рух відкритим льодовиком 20-25°16.30 - 18.00відкритий льодовик, 20-25°
R6 - R6-1спуск з "лоба" льодовика18.00 - 18.30льодовик 50°
R6-1 - R7перехід від льодовика до заболоченої галявини18.30 - 19.00курумник
R7-R8спуск по курумнику до моренного валу (наступний день)13.00 - 14.30курумник, конгломерат

8.Вимоги до організації руху й страховки

Ділянки R1-R2, R5 - R6 - рух в кішках, самостраховка льодорубом.

Ділянка R2 - R2-1 - рух у зв'язках

Ділянка R2-1 - R3, R3-1 - R4, R6-1 - R8 - рух щільною групою, самостраховка палицями/альпенштоком

Ділянка R3 - R3-1 - перильна страховка

Ділянка R4-R5, R6 - R6-1 - рух в кішках, перильна страховка

9. Можливі небезпеки

Каменепади

  • на східному схилі перевалу, під сідловиною
  • із західної сторони - з орографічно лівого борта льодовика

    Тріщини (закритий льодовик)

  • залежно від кількості снігу - частина льодовиків (Менсу та відгалудження Аккемського) може бути закритою.
  • з обох боків перевалу є невеликі бергшунди, які можуть бути присипані снігом

10. Аварійні сходи

При аварії з будь-якої сторони перевалу - вихід в сторону Аккемського льодовика, й потім спуск до Аккемського озера.

11. Рекомендоване спорядження на групу

Особисте спорядження:

  • каска
  • система, 3 карабіни, спусковий пристрій, прусик
  • льодоруб та кішки

Групове спорядження:

  • мотузка на кожні 3-4 учасники
  • розходка для дюльфера
  • 2 петлі 120-140 см
  • льодобури (на 2 станції)

12. Можливі місця ночівель

Зі сторони льодовика Менсу:

  • Майданчики на моренному валу льодовика Менсу, біля струмка (точка R1)

Зі сторони льодовика Аккемського:

  • болотистий майданчик після спуску з льодовика (R7)
  • трав'яні майданчики перед боковою мореною Аккемського льодовика (R8)

13. Прізвище автора опису

Набока В. Ю.

Підписатися на Коментарі для "Паспорт перевалу Дружба (1Б, 3340)"