Перевал Дружба (1Б)
Район | Хребет, массив | Маршрут | Висота, м | Категорія складності | ||
літо | зима | міжсезон. | ||||
Центральний Алтай | Катунський хребет | льодовик. Менсу - льодовик Аккемський | 3340 м | 1Б | 1Б | 1Б |
1. Розташування
"Генштабівська" карта масштабу 1:100000: M-45-21.
Координати сідловини в системі Pulkovo42: 49.847138, 86.611085 (див також WPT файл, точка Druzhba).
2. Відомості про першопроходження
Відомості про першопроходження відсутні
3. Джерело відомостей
4. Характеристика
Загальний час проходження Час спуску Час підйому Час руху зі страховкою Кількість пунктів страховки Частота прохождення
(орієнтовна) Переважний напрям руху проходження змінною одночасною 8год. 30хв. 4 год. 00хв. 4год. 30хв. 3 год 30 хв - 5 2-3 раз /рік Захід-Схід
5. Умови, за яких проходження ускладнюється
Опади (дощ, сніг), обмежена видимість.
6. Опис проходження
Перевал пройдено в липні 2008 року.
Ділянка R1-R2, 2 км (ночівлі - початок закритого льодовика)
Від місця ночівлі (фото 1) спускаємося осипом на льодовик Менсу й рухаємося по ньому у напрямку перевалу. Льодовик відкритий, йдемо без зв'язок (фото 3). За дві години піднімаємося під перевал.
Ділянка R2-R2-1, 0,5 км (закритий льодовик, підхід під перевал)
Починається закрита ділянка льодовика (фото 4, ділянка R2 - R2-1).
Зв'язуємося. Тріщини неширокі, й, як правило, досить чітко читаються. Несподівано налітає шквальний вітер, починається злива. За півгодини проходимо льодовик, й підходимо під перевальний злет. Дощ припиняється.
Розв'язуємося. Проходимо засипаний камінням бергшунд й починаємо підйом лівіше від сідловини, по льоду. (фото 4, точка R2-1, оранжева лінія). По плану мали зробити станцію й по максимуму йти лівіше, по кризі.
Проте майже зразу після початку руху в нашу сторону зривається кілька каменів, проходять лівіше. Ще через кілька хвилин зривається валун (точки відриву каменів познечені на фото 4) й, не долітаючи до нас, врізається в осип, в нашу сторону летять тільки дрібні уламки. "Утро перестало быть томным".
Небо знову затягує поволокою, видимість погіршується. Закрутивши бур, кидаємо мотузку вниз. Один учасник постійно спостерігає за схилом, решта групи спортспуском спускається до бергшунда, потім ще трохи далі вниз, на безпечну ділянку.
З безпечного місця вивчаю схил, проте привабливих варіантів не дуже видно (фото 4, оранжева та жовта лінії).
Залишивши учасників у безпечному місці, втрьох вирушаємо на розвідку - шукаємо шлях підйому на перевал по скелям й конгломерату, де каменепади якщо й будуть, то не такі стрімкі й безшумні, як на льодових ділянках.
За час нашої відсутності до нашої групи підійшли двоє камуфльованих туристів, що йшли на Аккем, бо в них закінчувалась їжа. Не звертаючи уваги на попередження про камененебезпечність, вони йдуть на перевал "в лоб" (фото 4, жовта лінія), й досить швидко піднімаються на сідловину.
Сходу каменів за час розвідки не було, проте вирішуємо не ризикувати. Обходимо перевал правіше (фото 4, червона лінія)
- спочатку щільною групою по конгломератному схилі
- потім одна мотузка перил в найбільш крутому місці - ділянка R3 - R3-1 (фото 5)
- далі траверс по зруйнованим скелям до сідловини
Після виходу на сідловину погода знову псується, видимість падає. Накриваємось тентом, обідаємо.
Через півгодини розвидняється, видно шлях спуску до Аккемського льодовика (фото 8). Також видно, що з орографічно лівого борта льодовика періодично сходять камені, що прострілють льодовик практично наскрізь.
Спустившись по простим скелям до початку льоду, на плиті вішаємо дюльфер.
Всього на ділянці R4-R5 повісили 4 мотузки дюльфера:
- від скель під перемичкою по відкритому льодовику 35-40°, станція трохи зміщено ліворуч, щоб не попадати під каміння з перемички (фото 9)
- станція на бурах, спуск вниз по закритому льодовику 30-35° (фото 10)
- станція на льодорубах, спуск вниз по закритому льодовику 30-35°, з подоланням тріщини (30-35см шириною) (фото 11)
- станція на бурах, спуск по закритому льодовику 15-20° до відкритої ділянки
(фото 12)Останніх учасників на кожній мотузці приймали з нижньою страховкою.
4ту мотузку можно було проходити вже у зв'язках з одночасною страховкою, проте це має сенс, якщо льодовик далі закритий. У нашому випадку льодовик був відкритий, і сенсу перев'язуватись у зв'язки не було.
Бухтуємо мотузки й рухаємося далі відкритим льодовиком (фото 13). Необхідно постійно слідкувати за схилами, бо сонце припікає й висока імовірність сходу каменів.
За півтори години спустились до краю льодовика - спуску 50-60°. Теоретично можна обійти по більш пологій частині зліва по ходу, але звідти теж періодично сходять камені. (фото 14, ділянка R6 - R6-1)
Тому вішаємо ще одну мотузку дюльфера. Зісмикуємо дюльфер буром із самовивертом.
Знімаємо кішки, проходимо ще близько 300 м й зупиняємося на привал на невеликій заболоченій галявині - точка R7 (фото 14)
Погода швидко псується, налітає туман. Подальший шлях спуску майже не видно, тому, зачекавши трохи, й переконавшись, що туман надовго, стаємо на ночівлю.
Спуск з галявини (R7) по конгломерату вздовж струмка до галявин перед мореною Аккемського льодовика (R7) зайняв у нас наступного дня півтори години.
7. Графік руху
? Ділянка Час РельєфR1 - R2 місце ночівлі - початок закритого льодовика 6.30 - 8.30 відкритий льодовик R2 - R2-1 закритий льодовик - підйом на перевал 8.30 - 9.30 закритий льодовик, бергшунд (завалений камінням) R2-1 - R3 підйом на перевал по конгломерату й скелям 12.00 - 12.45 прості скелі, конгломерат R3 - R3-1 підйом по зруйнованим скелям 12.45 - 13.10 прості скелі, конгломерат R3-1 - R4 траверс по зруйнованим скелям 13.10 - 13.30 прості скелі, конгломерат R4 - R5 дюльфер по льодовику 35-40° 14.30 - 16.30 закритий льодовик, 35-40° R5 - R6 рух відкритим льодовиком 20-25° 16.30 - 18.00 відкритий льодовик, 20-25° R6 - R6-1 спуск з "лоба" льодовика 18.00 - 18.30 льодовик 50° R6-1 - R7 перехід від льодовика до заболоченої галявини 18.30 - 19.00 курумник R7-R8 спуск по курумнику до моренного валу (наступний день) 13.00 - 14.30 курумник, конгломерат
8.Вимоги до організації руху й страховки
Ділянки R1-R2, R5 - R6 - рух в кішках, самостраховка льодорубом.
Ділянка R2 - R2-1 - рух у зв'язках
Ділянка R2-1 - R3, R3-1 - R4, R6-1 - R8 - рух щільною групою, самостраховка палицями/альпенштоком
Ділянка R3 - R3-1 - перильна страховка
Ділянка R4-R5, R6 - R6-1 - рух в кішках, перильна страховка
9. Можливі небезпеки
Каменепади
- на східному схилі перевалу, під сідловиною
- із західної сторони - з орографічно лівого борта льодовика
Тріщини (закритий льодовик)
- залежно від кількості снігу - частина льодовиків (Менсу та відгалудження Аккемського) може бути закритою.
- з обох боків перевалу є невеликі бергшунди, які можуть бути присипані снігом
10. Аварійні сходи
При аварії з будь-якої сторони перевалу - вихід в сторону Аккемського льодовика, й потім спуск до Аккемського озера.
11. Рекомендоване спорядження на групу
Особисте спорядження:
- каска
- система, 3 карабіни, спусковий пристрій, прусик
- льодоруб та кішки
Групове спорядження:
- мотузка на кожні 3-4 учасники
- розходка для дюльфера
- 2 петлі 120-140 см
- льодобури (на 2 станції)
12. Можливі місця ночівель
Зі сторони льодовика Менсу:
- Майданчики на моренному валу льодовика Менсу, біля струмка (точка R1)
Зі сторони льодовика Аккемського:
- болотистий майданчик після спуску з льодовика (R7)
- трав'яні майданчики перед боковою мореною Аккемського льодовика (R8)
13. Прізвище автора опису