Перевал ПІМ Центральний (1Б*,1925 м)
1) Характеристика
Район | Хребет, при необхідності альтернативні назви | Які ущелини з?єднує | Назва (рекомендована), при необхідності, що означає | Висота | Категорія складності | |
Міжсезоння | Зима | |||||
Українські Карпати | ПІМ, гора Піп - Іван, Мармароський | полонина Квасний та ущ. стр. Квасний | ПІМ центральний (Піп Іван Мармароський) | 1925 м | 1Б* | 1Б* |
2) Джерело відомостей:
- Звіт про похід 2 к. с. під керівництвом Клипача О. М, маршрутна книжка ?15/08, http://www.krokus.org.ua/2ks.pdf, http://krokus.org.ua/maps/pim-tsentralnyj.php
- Звіт про похід 2 к. с. під керівництвом Єрьоміна Є. О., маршрутна книжка ?8/2010
- Паспорт перевалу ПІМ Ценральний, опис за проходженням у поході 2 к.с. 26 квітня 2010 р., кер. Єрьомін Є.О.
3) Дані про першопроходження перевалу:
Відсутні
4) Розташування:
Знаходиться між вершинами 1937.7 та 1936.2 (Піп Іван північна та Піп Іван головна)
5) Можливі і рекомендовані місця для ночівлі:
з боку стр. Білий - пол. Струмки,
з боку стр. Квасний - під перевальним цирком або на пол. Квасний, Лисича.
6) Необхідне спеціальне спорядження на групу:
- Групове:
мотузка 50 м (10 мм) - 3 шт.
сніговий якір - 2 шт.
лавинні лопати - 2 шт.
петлі - 6 шт.
комплект закладних елементів - 1 шт.
- Індивідуальне:
страхувальна система - 1 шт.
льодоруб - 1 шт.
каска з самостраховкою - 1 шт.
спусковий \ страхувальний пристрій - 1 шт.
прусик - 2 шт.
кішки - 1 пара.
жумар - 1 шт.
лавинна стрічка
7) Вимоги до організації руху й страховки
При підйомі на перевал необхідне використання льодорубів для самостраховки, можливе також використання кішок (якщо є наст). Спуск вимагає перильної страховки.
8) Умови, за яких проходження ускладнюється:
Туман, зафірнованість снігу, наявність нальоді, велика кількість снігу, лавинонебезпечний стан.
9) Відомості про проходження перевалу групою:
1. Загальний час проходження: 8 год 53 хв
2. Витрачено часу на підйом: 2 год 52 хв
3. Витрачено часу на спуск: 6 год 1 хв
4. Рухались з одночасною страховкою:0 год.
5. Рухались з перильною страховкою 5 год 32 хв
6. Організовано пунктів страховки: 3.
7. Перевал пройдено: у поході 2 к. с. 1.05.2011 р.
8. Метеоумови при проходженні перевалу: змінна хмарність; температура: +5 - +15 ?С, вітер 5 - 10 м/сек.
9. Керівник проходження: Трегубова О. В.
10. Маршрутна книжка: ?.17-П 2011
11. МКК: ЦМКК
10) Характеристики підйому та спуску по ділянкам.
Ділянка шляху | Час проходження (год, хв) | Максимальна Крутизна (град) | Рельєф | Опис |
місце ночівлі - сідловина перевалу ПІМ центральний | 2 год 52 хв | 30 - 35 | Сніжник, ґрунт з жерепом | Рух до сідловини хребта щільною групою з самостраховкою льодорубом. Перед виходом на північну вершину ПІМ рух у кішках. |
сідловина перевалу ПІМ центральний - перевальний цирк | 5 год 32 хв | 90 | Скелі, Сніжник | Перильна страховка |
перевальний цирк - місце ночівлі | 0 год 29 хв | 15 | Сніжник. Стежка | Спуск по сніжнику до траверсуючої стежки. По стежці вихід до місця ночівлі на полонині. |
11) Опис проходження
Від м/н по дорозі, сніжному схилові та по стежці на полонині підійшли до початку зльоту на Північну вершину ПІМ о 8 год 30 хв. (Ф11)
Підйом представляє собою похилий трав?яний склон крутизною до 30 градусів. Перед виходом на предвершинний сніжник (Ф12) крутизною 35 градусів, вдягли кішки, та підіймались далі з самостраховкою льодорубом. Вийшовши на хребет, з легкістю знайшли необхідне місце спуску.
Так як погода стояла сонячна та майже безвітряна вирішено було спускатись через скельні виходи, тримаючись далі від кулуарів. Перша станція (R0) на снігових якорях (лопати), підстрахована за кущі жерепу. Перша частина - скельна крутизною 70-85 градусів, в кінці якої сніжник. Друга точка страховки (R1) організована на скельному виступі, який знаходиться під скельним бастіоном (Ф15, Ф16, Ф20).
Початок другої мотузки - 12м скельного скиду крутизною 90 градусів, потім рух по сніжнику крутизною до 55 градусів. Станція R2 організована на сніговому якорі та льодорубі в невеликому, захищеному кулуарі, під його лівим бортом.
Від R2 спуск з перильною страховкою по сніжнику крутизною 35-45 градусів, який виводить до перевального цирку (Ф17).
Далі рух без перильної страховки, так як схил поступово виположується і на ньому немає ніяких небезпечних факторів (наприклад виступаючих скель та каміння). Сніжний схил нижче скального поясу, як це було оцінено після спуску першого учасника, лавинонебезпечний, тому на останній мотузці і до дна цирку рухались з розпущеними лавинними стрічками.
Для поліпшення здьоргування першої мотузки з першої станції було вирішено що останні два учасника пройдуть від станції з поперемінною страховкою по короткому гребню. В кінці гребня на скальному виступі була організована станція страховки. Після спуску було залишено розхідну петлю. (Ф19)
На дні цирку є зручний безсніжний "острівець" для влаштування збору групи чи приготування обіду. Від цього острівка по сніжнику спустились до початку тропи (Ф18) на правому борту цирку яка траверсує схил на захід та виводить до полонини на якій робимо бівак (47,922878N 24,336029E).
12)Альтернативні способи проходження:
Можливе проходження перевалу по кулуару, через нависаючий карниз (Єрьомін Є.О. , маршрутна книжка - 8/210).
13)Інформація для проходження у протилежному напрямку (на підйом):
В зворотньому напрямку краще виходити на цей перевал по кулуару, який знаходиться з права від нашого шляху спуску, через сніговий карниз. Шлях підйому по скелям перевищує категорію складності 1Б. І в даному випадку знадобляться скельні гаки, скельний молоток, набір відтяжок та технічні навички і вміння роботи групи на крутому скельному рельєфі.
14)Рекомендації щодо проходження:
Перевал потрібно проходити у першій половині дня, по можливості почати спуск до сходу сонця щоб уникнути можливості обвалу снігових карнизів або сходу лавини. Для проходження перевалу по маршрутові групи потрібно приділити значну увагу техніці відпрацюванню техніки здьоргування мотузок.
15) Картографічний матеріал:
1) Карти Генштабу 1:100000, Квадрат L?35?1
2) Карпати. Рахівський район 1:75 000, "Картографія", (рекомендована)
3) "Східні Карпати" 1:50 000, Краків (рекомендована)
16) Прізвище автора опису: Грабець Б. Б., Данилейко А. А
Фотографії проходження: