Перевал Південний Кулуар Еклізі-Бурун (2А).
Опис зроблено на основі проходження у березні та грудні 2007 туристами турклубу "Мотор", Запоріжжя (березень, лютий) та турклубу "Глобус" (грудень) . В описі використано фотографії Савчинського Богдана ("Глобус") та Дмитра Троня ("Мотор").
Район | Хребет, масив | Назва | Висота, м | Категорія складності (рекомендована) | |
---|---|---|---|---|---|
Гірський Крим | масив Чатир-Даг | Південний кулуар Еклізі-Бурун | 1515 | зима | міжсезоння |
2А | 2А |
1. Розташування.
2. Відомості про першопроходження.
Відсутні, але, майже напевно, що проходився багато разів, як, практично, усе доступне в Криму :-). Див., наприклад, сюди.
3. Джерело відомостей.
М. В. Закалдаєв "Перевалы горного Крыма" , форум запорізького турклубу "Мотор" .
4. Характеристика.
Перевальний кулуар - другий на схід від вершини Еклізі-Бурун (див. фото 3). Наразі один з найскладніших логічних шляхів на верхнє плато Чатир-Дагу. Характер кулуару - комбінований: в нижній частині осипний, значна протяжність снігового схилу переважно 30°, місцями до 45°, кілька (залежно від глибини снігового покриву 2-3) крутих, але коротких скельних сходин. Сніг в кулуарі в обох випадках - жорсткий наст, який майже не пробивається черевиком, для пересування ним необхідні кішки. На підйомі рух з перильною та поперемінною страховкою на протязі 50-150 м (одна-три мотузки). На спуску - 75-150 м.
Опис подано на основі проходжень кулуару у березні та грудні. В інший час снігова обстановка може значно відрізнятись, суттєво впливаючи на проходження кулуару!
Підхід знизу до кулуару - просікою від галявини Аузун-Узень (див. карту) - кулуар розташований прямо навпроти неї, або ж траверсом по межі лісу від відрогу Казу-Кая.
Час проходження (повний) | Час руху зі страховкою (повний) | Кількість пунктів страховки | Частота прохождення (орієнтовна) | Переважний напрям руху проходження | |
---|---|---|---|---|---|
спуск (за фактом) | одночасною | перильною та поперемінною | |||
3 год (може варіюватись залежно від досвіду групи та снігової обстановки від 1 до 5 годин) | самостраховка льодрубом на осипних та некрутих снігових ділянках 1 год | 2 год | 7 | Невідома | Невідомий |
5. Умови, за яких проходження ускладнюється
Слизькі заледенілі (зима та міжсезоння) або ж мокрі (літо, міжсезоння) скелі.
Надлишок снігу в кулуарі - лавинна небезпека.
Відсутність снігу - небезпека каменепадів.
6. Опис проходження. Організація руху й страховки
Опис проходження наведено за ділянками на фото 2 :
1-2 30 м. (Фото 4, 5) Похилий сніговий схил, крутизна від 15° на початку до 30° в кінці. Рух з одночасною страховкою.
2-3 20 м. (Фото 4, 5, 6, 7) Крутий сніговий схил, крутизна до 40° в центрі ділянки, на початку і в кінці 30°. Рух з поперемінною страховкою через льодоруб.
3-4. 20 м. (Фото 7) Крутий сніговий схил, крутизна 30°.Рух з поперемінною страховкою через льодоруб.
4-5. 40 м. (Фото 7, 8, 9) Скельно-осипний схил, крутизна 20°. Рух з поперемінною страховкою. Перший спускався зі страховкою через льодоруб, страховка другого здійснювалась через виступ в нижній частині ділянки (фото 9).
5-6. 20 м. (Фото 9, 10, 11, 13) Крутий до 45° сніговий схил в нижній частині - гладка скельна полиця 3 м 30°, покрита натічним льодом. Після неї - вертикальний скид 2 м. Спуск дюльфером. Кріплення мотузки на льодорубі чи (краще! - жорсткий наст) на фірновому якорі на 5-10 м нижче за точку 5. Верхня точка знімається за допомогою льодорубного хреста. Можлива організація дюльфера з кріпленням мотузки за виступ чи дерево, однак у цьому випадку половини мотузки (25м) може не вистачити до кінця ділянки. Кінець ділянки - зручна засніжена горизонтальна полиця.
6-7 20м. (Фото 12, 13) Спочатку 10 м крутий до 40° сніговий схил, далі 5 м - скельна сходина (при значній кількості снігу вона "зникає") і знову сніговий схил 30°. Спуск дюльфером. Кріплення мотузки на льодорубі чи (краще! - жорсткий наст) на фірновому якорі. Верхня точка знімається за допомогою "льодорубного хреста". Можлива організація дюльфера з кріпленням мотузки за виступ безпосередньо над скельною сходиною.
На підйомі та за наявності 50 м здьоргу (другої мотузки) ділянки 5-6-7 рекомендується проходити за разом - їх сумарна протяжність до 45 м. При цьому точку кріплення верхніх перил не обов'язково опускати нижче за точку 5.
7-8. 100м. (Фото 13) Сніговий схил середньої крутизни. У верхній частині (10 м) - 30°, далі 20 ". Рух з самостраховкою льодорубом.
8-9. 25 м. (Фото 14, 15) Скельна сходина, висота бл. 10 м. Спуск дюльфером, кріплення мотузки за дерево. В нижній частині - сніговий схил 20-30°.
9-10. 300 м. (Фото 16) Осипний схил до 20-30° локально. Спуск полицею до виположування, далі - похилим осипним схилом - до лісу.
8. Можливі небезпеки
Об'єктивні небезпеки пов'язані з:
- надлишком снігу в кулуарі - лавинна небезпека;
- відсутністю снігу - небезпека каменепадів;
- виходом на плато за ураганного вітру - занадто легких учасників може знести :-).
9. Рекомендоване спорядження на групу:
На підйом: основна мотузка 50 м, комплект закладок. Кожному учаснику систему, кілька карабінів, прусик, вус самостраховки, льодоруб, кішки.
На спуск рекомендується ще одна основна чи допоміжна мотузка (для проходження ділянки 5-6-7 за одним разом). При кількості учасників більше за 3 рекомендується брати по одній мотузці на зв'язку. Закладки на спуск не потрібні, замість них - витратні петлі.
10. Можливі й рекомендовані місця ночівель
Ночівля можлива практично в будь-якому місці в лісі під Південною стіною Еклізі. Хороший вид кулуару відкривається з галявини Аузун-Узень (фото 1). Перед спуском чи після підйому можлива ночівля на плато в якійсь з його заглибин, оскільки кількість та характеристики снігу не завжди дозволяють побудувати якісні снігові укріплення (стінки тощо), а вітер може досягати ураганної сили.
11. Прізвище, ім'я, по-батькові автора опису
У описі використано фотографії Дмитра Троня з турклубу "Мотор" та Савчинського Богдана з турклубу "Глобус".
Коментарі
чего только не сходишь в 1ке
smelya replied on #
да... прикол :)
Если память мне не изменяет ... :) На майские, когда водила 1ку - провтыкала, не дошли до нормального спуска и спустились почти по 2А оказывается :))) Вверху мы спускались где-то правее (если см. на фотку), а последний участок вроде такой же :)
Ну, раз залезли в ж... , так со страху и сошли :))
Участников, конечно, это очень впечатлило... типа "ти шо - повбивать нас тут хочеш".... :)
Да, на эту косую
homul replied on #
Да, на эту косую полку вроде-бы можно выйти при подъёме - если зашарить хочется ;-). Но всё-таки самое интересное - выше неё.
Прошу
id replied on #
Прошу исправить, в описании даются ссылки на форум ТК "Мотор" как на сайт т/к Романтик ЗМИ, это разные турклубы хоть и имеют много общего, в том числе людей :)
Спасибо, Игорь,
homul replied on #
Спасибо, Игорь, вроде-бы исправил.
hi-res fotos
homul replied on #
З люб'язної згоди авторів фотографій Андрія Никонова та Дмитра Троня викладаю повнорозмірні види Південної стіни Еклізі - вони можуть знадобитися при проходженні та складанні описів інших перевалів на верхнє плато Чатир-Дагу.
Фотографії живуть тут:
.
Lis replied on #
Координаты вершины кулуара (начало спуска, точка 1): 44°44'15.70"N 34°17'20.46"E
Координаты нижней точки перевала (≈точка 10): 44°44'3.44"N 34°17'19.28"E