Звіт
про гірський туристський
спортивний похід першої категорії складності
по Південно-східному Криму
здійснений з 21.01по 30.01 2011 р.
Маршрутна книжка - 46/2010
Керівник групи Грабець Б.Б.
Адреса керівника: grabets1 (at) yandex . ru
Маршрутно-кваліфікаційна комісія ____ розглянула звіт і вважає, що похід може бути зарахований усім учасникам та керівникові як похід першої категорії складності.
Звіт використовувати в бібліотеці т.к. "Глобус"
Зміст
1. Довідкові дані про туристський спортивний похід
Параметри походу
Докладна нитка маршруту
Дані про досвід учасників
2. Організація туристського спортивного походу
Загальна ідея походу
Варіанти під?їзду та від?їзду
Аварійні виходи з маршруту та його запасні варіанти
Зміни маршруту та їх причини
Інформація про проходження маршруту кожним учасником
3. Графік руху та технічний опис проходження маршруту
Графік руху
Висотний профіль маршруту
Технічний опис проходження маршруту
Технічні перешкоди
Розрахунок категорії складності походу
Картографічний матеріал
4. Висновки та рекомендації щодо проходження маршруту
1. Довідкові дані про туристський спортивний похід
1.1 Параметри походу
Вид туризму | Категорія складності | Довжина маршруту, км | Тривалість | Термін проведення | |
Загальна | Ходових днів | ||||
гірський | перша | 110 | 10 | 9 | 21.01-30.01.2011 |
1.2 Докладна нитка маршруту
с. Ізобільне - дж. Саурган - (пер. Корбек - г. Еклізі-Бурун - пер. Кам?яний Нижній) (1А) - т/б Ангарський перевал - дж. Версі - пер. Хаос (1А) - г. Півд. Демерджі - т/с Джурла - вдсп. Джурла - вдсп. Джур-Джур - пер. Тирке Центральний (1А) - дж. Сулух-Оба - т/с Східний Суат - т/с Ай-Алексій - кул. Нефань-Баші зах. - пер. Великі Ворота - т/с Нижній Кок-Асан - т/с Верхній Кок-Асан - г. Сорі - пер.Верхній Шелен - т/с Ворон - т/с Маски - хр. Орта-Сирт - т/с Карагач - м. Судак
1.3 Дані про досвід учасників
П.І.П. | Рік народження | Обов?язки в поході | Туристський досвід |
Грабець Богдан Богданович | 1987 | Керівник | 1ПК,2 ГУ Карпати |
Саков Роман Петрович | 1990 | Зав. госп. | н/к Карпати, Крим |
Савчук Олена Ігорівна | 1990 | Медик | н/к Карпати, Крим |
Рябуха Сергій Миколайович | 1989 | Фотограф | 1ПУ Карпати |
Вербицький Олексій Миколайович | 1988 | Літописець | н/к Карпати, Крим |
Войтюк Микола Миколайович | 1982 | Ремонтник | н/к Карпати, Крим |
Візнюк Олександр Володимирович | 1981 | Еколог | н/к Карпати, Крим |
Потапов Антон Валерійович | 1989 | Пом.керівника | 1ПУ Карпати |
2. Організація туристського спортивного походу
2.1 Загальна ідея походу
Метою даного походу була підготовка до більш серйозних походів, набуття вмінь та навичок ведення та організації життєдіяльності в зимових гірських умовах, набуття учасниками індивідуальної техніки пересування різними видами рельєфу - осипами різної величини та снігу. Для більшості учасників похід був першим подібним досвідом і тому мав забезпечити естетичне задоволення від краєвидів, помірні фізичні навантаження і комфортний відпочинок, формування команди і переконань, притаманних спортивному туризму, ведення здорового способу життя.
2.2 Варіанти під?їзду та від?їзду. Обґрунтування вибору точок початку та кінця походу.
Точки початку та закінчення маршруту вибирались за принципом зручності та без проблемності під?їзду та від?їзду чисельної групи. Також непоганим є планування в кінці походу спуску до моря та можливості останньої ночівлі в комфортних умовах з гарячою водою, для приведення групи в належний стан.
Від потяга до зупинки "с. Ізобільне" зручно добиратися тролейбусом, які курсують через кожні 15-20 хвилин, з 4:30 ранку до 21:00 вечора рейсом Сімферополь - Ялта. Від?їжджати зручно з м. Судака на рейсових автобусах, які курсують маршрутом Судак - Сімферополь через кожні 20-30 хвилин.
2.3 Аварійні виходи з маршруту та його запасні варіанти
Заявлена нитка маршруту:
с. Ізобільне - дж. Саурган - пер. Корбек ( н/к-1А) - г. Еклізі-Бурун - пер. Кам?яний Нижній (н/к-1А) - т/б Ангарський перевал - дж. Версі - пер. Хаос (1А) - г. Півд. Демерджі - т/с Джурла - вдсп. Джурла - вдсп. Джур-Джур - пер. Тирке Центральний (1А) - дж. Сулух-Оба - т/с Східний Суат - т/с Ай-Алексій - кул. Нефань-Баші зах. - пер. Великі Ворота - т/с Нижній Кок-Асан - т/с Верхній Кок-Асан - г. Сорі - пер.Верхній Шелен - т/с Ворон - т/с Маски - хр. Орта-Сирт - т/с Карагач - м. Судак
Запасні варіанти:
1. Проходження від дж. Саурган до т/б Ангарський перевал через т/с Кутузовське озеро в разі несприятливих погодних умов на плато Чатир-даг.
2. В разі заледеніння осипних схилів пер. Хаос та несприятливих погодних умов - рух до т/с Джурла по туристичній тропі.
3. В разі несприятливих умов при підйомі на пер. Тирке Центральний - відмова від проходження перевалу та рух по туристичній тропі в напрямку т/с Ай-Алексій
4. В разі несприятливих погодних умовах відмова від підйому та проходження Карабі яйли та рух через т/с Чегенітра до пер. Великі Ворота.
5. В разі несприятливих погодних умовах відмова від проходженням хр. Орта-Сирт, та рух від т/с Ай-Серез до т/с Карагач по туристичній тропі в балці Карагач.
Аварійні виходи з маршруту: Планувались до найближчих сіл та Ангарського перевалу
2.4 Зміни маршруту та їх причини
Заявлений маршрут в ході походу не змінювався.
2.5 Інформація про проходження маршруту кожним учасником
Маршрут пройдений всіма участниками в повному обсязі.
3. Графік руху та технічний опис проходження маршруту
3.5 Графік руху
Дата | День походу | ? ділянки денного переходу | Ділянка шляху ( від - до) | Про- тяж- ність ( км) | Чистий ходовий час ( год: хв) | Характер шляху , природні перешкоди , їх категорійність , небезпечні ділянки | Метеоумови | Примітка | |
21.01 | 1 | 1.1 | С. "Ізобільне" - озеро | 4,2 | 2:00 | Ґрунтова дорога | Сонячно, безвітряно, (0 - + 2) 0С | ||
1.2 | Озеро - галявина Саурган | 3,8 | 2:10 | Ґрунтова дорога, грабовий ліс | --/--/-- | ||||
Всього | 9 +7 8 0 | 4:10 | |||||||
22.01 | 2 | 1.1 | Галявина Саурган - підніжжя пер. Корбек | 1,2 | 0:40 | Стежка | Сонячно, безвітряно | ||
1.2 | Підніжжя пер. Корбек - вихід на плато Чатир-Даг | 1 | 0:43 | Стежка, місцями сніговий покрив глибиною до 30 см, крутизна схилу до 45° | --/--/-- | ||||
1.3 | Радіальний вихід на г. Еклізі-Бурун | 1,5 | 0:54 | Стежка, цілинний сніг по щиколотку | --/--/-- | ||||
1.4 | По яйлі Верхній Чатир ?Даг, до східного краю яйли | 2 | 1:25 | Стежка, сніг | Сонячно, безвітряно, (-3 - 0) 0С | ||||
1.5 | Спуск кулуаром Кам?яний Нижний до поч. підйомнику | 1 | 1:35 | Схил, осип під снігом, листяний покрив | --/--/-- | ||||
1.6 | Підйомник - Ангарський перевал | 1 | 0:45 | Схил, листяний покрив | --/--/-- | ||||
1.7 | Ангарський перевал - стоянка на р. Демерджі | 4,8 | 2:18 | Стежка, грунтівка | --/--/-- | ||||
Всього | 12,5 +600/ - 1000 | 8:20 | |||||||
23.01 | 3 | 1.1 | р. Демерджі - підніжжя пер. Хаос | 0,7 | 0:45 | Підйом, ґрунтівка, стежка | Ясно | ||
1.2 | підніжжя - пер. Хаос (1А*) | 1,3 | 2:00 | Початок руху біля великої брили, мілка осип крутизною до 30-40°, рух щільною групою, далі рух через середній та великий осип крутизною до 30°, рух через небезпечні ділянки поодинці або щільною групою | Туман з проясненням, безвітряно (0 - + 2) 0С | ||||
1.4 | пер.Хаос - г. Півн. Демерджи, радиальний вихід на в.1193 | 3,5 | 2:06 | Стежка, сніговий покрив | Хмарно з проясненням, вітер 0 0С | ||||
1.5 | г. Півн. Демерджи - стоянка біля вдпд. Джурла | 3,3 | 2:04 | Стежка, подекуди сніг | --/--/-- | ||||
Всього | 8,8 + 630 / - 230 | 6:55 | |||||||
24.01 | 4 | 1.1 | Вдсп. Джурла до г. Шан ?Кая | 2,8 | 0:50 | Стежка, подекуди сніг, | Хмарно, безвітряно (-5) 0С | ||
1.2 | г. Шан - Кая ?вдсп. Джур-Джур. | 6 | 2:21 | Стежка | --/--/-- | ||||
1.3 | вдспд Джур-Джур - стоянка в ущ. Хапхал | 1 | 1:16 | Стежка, декілька метрів скельного прижиму | Хмарно, безвітряно ( 0) 0С | ||||
Всього | 9,8 + 220 / - 570 | 4:27 | |||||||
25.01 | 5 | 1.1 | З ущ. Хапхал до початку підйому на пер. Тирке-Центральний | 1 | 1:10 | Засніжена стежка, свіжий мокрий сніг 10 см, листяний покрив під снігом | Хмарно, сніг, Безвітряно ( 0) 0С | ||
1.2 | Поч. підйому - пер. Тирке-Центральний | 1 | 3:13 | Підйом засніженим лісистим схилом крутизною 20-35°, в верхній частині підйому 35-55° зі скельними сходинками. | Хмарно, вітер, | ||||
1.3 | Тирке-Яйла - т/с Суат | 3,6 | 2:32 | Засніжена дорога | --/--/-- | ||||
1.4 | т/с Суат - т/с Ай-Алексий | 3 | 0:55 | Засніжена дорога | --/--/-- | ||||
Всього | 8,6 + 600 / -4 3 0 | 7:49 | |||||||
26.01 | 6 | 1.1 | Т/с Ай-Алексий - підніжжя пер. Нефан - Баші Зах. | 4,8 | 0:55 | Засніжена ґрунтова дорога | Ясно, безвітряно (-6) 0С | ||
1.2 | підніжжя - пер. Нефан-Баші Зах. | 1 | 2:00 | Засніжена стежка крутизною до 25° | Ясно, вітер | ||||
1.3 | Карабі-Яйла - пер. Великі Ворота - ущ. Тирхалу-Дере | 11 | 3:40 | Стежка, сніг 15 см | --/--/-- | ||||
Всього | 16,8 + 450 -4 9 0 | 6:35 | |||||||
27.01 | 7 | 1.1 | Тирхалу - спуск по р. Танасу - т/с Нижній Кок - Асан | 8,4 | 3:35 | Стежка, багато бродів, сніг 15 см | Безвітряно, (-9) 0С | ||
1.2 | т/с Нижній Кок - Асан - т/с Верхній Кок-Асан | 3,6 | 1:45 | Засніжена ґрунтова дорога | Хмарно, безвітряно | ||||
Всього | 12 +2 7 0/ - 290 | 5:20 | |||||||
28.01 | 8 | 1.1 | т/с Верхній Кок-Асан - пер. Верхній Шелен | 6 | 3:20 | Стежка вздовж гребеня хребта, сніговий покрив 10 см. | Туман, безвітряно | ||
1.2 | пер. Верхній Шелен - пер. Нижній Шелен | 2,3 | 0:45 | Стежка, сніговий покрив 10 см | --/--/-- | ||||
1.3 | т/с Нижній Шелен - т/с Ворон | 3,2 | 2:09 | Ґрунтова дорога, сніговий покрив 10 см | -/--/-- | ||||
1.4 | т/с Ворон - т/с Маски | 3,1 | 1:56 | Ґрунтова дорога, сніговий покрив 10 см | --/--/-- | ||||
Всього | 14,6 + 430 / - 5 70 | 8:10 | |||||||
29.01 | 9 | 1.1 | т/с Маски - г. Лялель-Оба | 4,8 | 2:50 | Засніжена стежка | Ясно, безвітряно, (-13) 0С | ||
1.2 | г. Лялель-Оба - хр. Орта-Сирт - г. Юхари-Таркез | 4,2 | 2:00 | Рух по гребеню хребта, сніговий покрив | Ясно, вітер | ||||
1.3 | г. Юхари-Таркез - т/с Карагач | 4,8 | 1:01 | Стежка, сніговий покрив | --/--/-- | ||||
1.4 | т/с Карагач - автостанція м. Судак | 4,1 | 1:00 | Грунтова дорога, автомагістраль | --/--/-- | ||||
Всього | 17,9 +200/ - 710 0 | 6:51 | |||||||
Всього за похід | 110 +4 180 / -4 300 | 58,37 |
3.2 Висотний профіль походу
3.3 Технічний опис проходження маршруту
День 1
21.01.11
В 4:40 ранку група приїхала до Сімферополя, з якого вирушили в 5:00 на автобусі водія - частника до села "Ізобільне". В 5:50 прибули до зупинки "с.Ізобільне" (фото 1), сфотографувалися і рушили. Пройшовши село, звернули на ґрунтову дорогу, яка починається за другим поворотом автотраси після села. Близько 8 години ранку снідали неподалік озера, повз яке проходить грунтова дорога (фото 2), та виходить на асфальтну дорогу, біля дж. Ак-Су Далі по цій дорозі по галявині доходимо до початку рекреаційної зони, на границі лісу. Підіймаючись далі до галявини Саурган зустріли команду Сагарматха на чолі з Трегубовою, та йшли разом ще 600м по азимуту до галявини. Де розбили табір в 11:12 дня. Керівники груп пішли на розвідку завтрашніх перевалів, а група займалася бівуачними справами, та насолоджувалась краєвидами. Біля 8-ї вечора лягли спати.
День 2
22.01.11
В 4:30 підйом чергових для приготування сніданку. В 5:00 підйом решти групи. В 7:07 вийшли зі стоянки одягнені в системи та каски (фото 3), підіймаємось ґрунтовою стежкою з трекінговими палками в напрямку г. Казу-Кая. В 7:45 підійшли під пер. Корбек (фото 4), склали палиці і дістали льодоруби. Проходився з самостраховкою льодорубом цільною групою, вибираючи частини підйому, де був присутній сніг (фото 5). На снігу потренувалися вирубати ступені, та ходити по них.
В 8:35 вийшли на плато Чатир - Даг (фото 6). Була добра погода, щоб не сліпило сонце вдягли сонцезахисні окуляри, скинули рюкзаки, та легкою ходою рушили на г. Еклізі-Бурун (фото 7), з якої було визначено кулуар Кам?яний Нижній (фото 8). Нагледівшись краєвидами пішли в напрямку кулуару. Прийшовши пообідали і після обіду об 12:10 почали спускатись пер. Кам?яний Нижній. О 13.45 зробили зупинку біля мед. пункту, який обслуговує гірськолижну трасу, яка знаходиться нижче Кам?яно гірськолижного кулуару, зняли системи, після чого вирушили в напрямку Ангарського перевалу. В 14.30 були на Ангарському перевалі (фото 9). Хоча курорт не працював за відсутністю снігу, на ньому чергувало 5 рятувальників, які люб?язно розповіли нам прогноз погоди і зраділи від того, що ми не збираємось затримуватись на Карабі-Яйлі. Пройшовши перевал, рушили в напрямку т/с Демерджи ґрунтовою стежкою. Через 400м. - пам?ятник будівникам дороги (фото 10). В 16.48 стали на ночівлю біля р. Демерджі. Нажаль орієнтування ускладнювалось туманом, який стояв на висоті приблизно 1000м н.р.м., тому завтрашній шлях групи під пер. Хаос не проглядався.
День 3
23.01.11
В 5:00 підйом групи, приготування сніданку, приготування до виходу зі стоянки в напрямку пер. Хаос, було вирішено вдягнути системи одразу. Після того як вдягнули системи, керівник побачив шлях підйому в розривах хмар, погода почала налагоджуватись. В 7:46 вийшли зі стоянки в напрямку пер. Хаос (фото 11), йшли ґрунтовою дорогою, в 8:30 підійшли під перевал Хаос, дістали льодоруби. В нижній частині перевалу стало більше мілкого конгломерату, цю круту ділянку проходили поодинці. Об 9:45 була зроблена зупинка біля жовтих скель. Підйом ускладнювався короткочасним туманом.
Продовжуючи підйом, вийшли на пер. Хаос в 10:30, де вирішили пообідати.
Далі рухалися лісом угору аж до вершини Південна Демерджі, на яку вийшли в 13:20. Вирішили сходити радіально до тріангулятору вис.1193 (фото 12), де насолодилися морем з хмар, та вітром.
Від в. Півд. Демерджі стежкою спустилися до стоянки Джурла, але так як назбирати дров і палити багаття на цій стоянці важко, вирішили піти далі. О 15:30 стали на ночівлю в сосновому лісі біля вдсп. "Джурла".
День 4
24.01.11
Так як день не важкий, вирішили поспати подовше і вийшли тільки в 9:15. Через 5 хвилин були біля водопаду (фото 13). Далі шли стежкою у напрямку водоспаду Джур-джур. Об 10:05 зробили привал біля г. Шан - Кая, гарний настрій групи і добра погода (хоча з Києву передали штормове попередження) сприяли руху групи. Щоб не платити гроші збирачам на водопаді вирішили траверсувати склони річки Кара-Узеньчик на висоті приблизно 600м і вийти прямо до водоспаду. Прийшли на Джур-Джур (фото 14) о 13:03 де було вирішено зробити привал. Після обіду пішли вгору тропою по ущелині Хапхал (лівий орографічно), підйом відносно не складний, не був неочікуваний для нашої групи скельний прижим, він був легко подоланий (фото 15) группою без використання спеціального спорядження.
За 200 м. від прижиму є непогане місце для стоянки, там і стали в 14:15. Так як був запас часу, керівник разом з помічником вирушили на розвідку перевалу, розвідка зайняла 1 годину 30 хвилин, в результаті якої був визначений оптимальний шлях підйому до початку перевального злету. В кінці розвідки пішов сильний сніг, рух вниз нагадував ковзанку, але вона була з листів та мокрого снігу. Було вирішено на штурм перевалу одягати кішки, для зменшення травматичності участників. При підході до місця бівуака під сосною у ріки була замічена команда Сагарматха, яка займалася бівуаком.
День 5
25.01.11
В 5:00 підйом групи, в 7.30 вихід групи одягнутими в системи, каски (фото 16). В 8.30 підійшли до струмочка, який впадає в річку Улу-Узень по лівому орографічному схилу. Одягнули кішки, взяли в руки льодоруби та почали підніматись. Непоганим орієнтиром при підйомі служить скала (фото 17), яка інколи проглядалась серед дерев. Лівіше цієї скали - кулуар підйому на перевал.
Рух ускладнений неглибоким шаром снігу та листям, які налипають на кішки або зісковзує під вагою спортсменів, тому навіть і в кішках інколи слизько. Вийшовши по координатам підйомного кулуару Олександра Лисака, керівником та помічником була зроблена розвідка, яка виявила, що необхідна скельна полка, якою слід входити в кулуар знаходиться правіше цього кулуару. Також знайдена каска, яка була повішена на дереві в началі "правильної полки". Зайшовши по полці в 11:43 вся група піднялась на Тирке - Яйлу, де було зроблено технічний привал, зняли кішки та системи, після чого вирушили на схід по яйлі. Сильний вітер, сніг та погана видимість сповільнювала темп руху групи.13:15-14:00 зробили обід біля дж.
Сулух-Оба. Після обіду рухаючись засніженою ґрунтовою дорогою о 15:00 дійшли до т/с Східний Суат (фото 18). Сидячи на привалі зустріли групу Трегубової, та далі рухались по засніженій дорозі в напрямку т/с Ай?Алексій (фото 19), де й стали на ночівлю в 15:55.
День 6
26.01.11
В 6:00 підйом групи, в 8:20 вийшли зі стоянки Ай - Алексій в східному напрямку, до кул. Нефань - Баші. В 9:15 підійшли до кулуару (фото 20).
Піднявшись кулуаром, складність підйому якого підвищував вітер, який дув нам назустріч (фото 21).
Після привалу рухались яйлою, на якій як на диво була гарна сонячна та майже безвітряна погода, по ґрунтовій дорозі (фото 22) в напрямку пер. Великі Ворота. В 15:05 спустились на перевал (фото 23), далі стежкою спустились в Тирхалу-Дере та невдовзі піднялись на перевал Малі Ворота (фото 24).
З перевалу спустились знову вниз, де і стали на ночівлю в 16:10. Тут було холодно в порівнянні з відкритою місцевістю, -10°С.
День 7
27.01.11
В 9.20 вийшли від місця ночівлі і вирушили засніженою стежкою в овр. Тирхалу-Дере по правому орограф. боку. Орієнтувались на стежку, яка на зимовий час перетворилась в звірину тропу, на ній чітко було видно сліди зайців. Цей прийом не раз допомагав групі в орієнтуванні на стежках в засніженому лісі. Т. як. показала практика походу, звірі ходять зимою людськими тропами. За 30 хвилин вийшли до повороту р. Танасу на північ, і вирішили спускатись по руслу. Ще через 30 хвилин дійшли до скельного прижиму (фото 25), за яким починалась вода і явно видна тропа. Спускаючись далі почали зустрічати непогані стоянки, облаштовані саморобними туристичними банями. Приходилось часто бродити рікою, т. як тропа часто обходила прижими на ріці. Характер бродів нескладний.
Після оврагу Через-Дере вийшли на туристичну тропу, нею ще довго спускались по річці, поки не почала виднітись попереду скеля, це означало, що скоро буде асфальтна дорога. Вона і привела нас до т/с Нижній Кок?Асан (фото 26) в 12:55, де ми і влаштували обід. В 14:00 перейшли дорогу і вирушили маркованою стежкою, яка спочатку йде вздовж р. Кок-Асан-Узень. В 15:45 прийшли до т/с Верхній Кок?Асан (фото 27), де й стали на ночівлю.
День 8
28.01.11
З місця ночівлі вирушаємо в 8:10 стежкою на південь з правого боку залишаючи г. Філіпов Сінокіс, яка приводить нас під г. Сорі, видимість 20м, цей хребет характерний зависанням на ньому хмар і своїм туманом. Стежка добре читається серед засніженого простору. Після г. Емула-Кая орієнтуємось по gps-приймачу, що не заважає нам блукати і дертися через колючі хащі. Все та ж погана видимість. Продовжуємо спуск по хребту на А=45°. Невдовзі виходимо на ґрунтову дорогу, а потім в 11:30 на пер. Верхній Шелен (фото 28). Далі ґрунтовою засніженою стежкою прямуємо до пер. Нижній Шелен, до якого дійшли в 12:55 де й влаштували обід. Слід відмітити, що глибина свіжого снігу досягає подекуди 15 см, що втім не сповільнює наш темп. Після обіду рухаємось промаркованою стежкою в напрямку т/с Ворон, до якої дісталися в 15:14. оминаючи т/с Ворон (фото 29) рухаємось далі і в 17.00 вийшли на пер. Маски (фото 30). Трохи спустившись, вчились ставити шатер під рясно падаючим снігом на т/с Маски.
День 9
29.01.11
В 8.30 бадьоро вийшли зі стоянки, так як вночі був добрий морозець до -15°С, піднялись на перевал і рушили ґрунтовою дорогою в напрямку т/с Ай-Серез. Обійшовши г. Улан-Кая зігріли ноги та зробили привал, потім вирішили скоротили шлях до хр. Орта-Сирт через колючий терновник і сосновий молодняк, вийшли на тропу під г. Лялель-Оба. Тут нам відкрились чудові краєвиди численних хребтів, які спускалися до моря. На хребті був вітер, снігу тут було небагато (фото 31). Тропа біля ск. Сангурєгрек-Кая проходить по крутій скельній частині хребта, ухилом до 30° (фото 32) протяжністю до 600м, де ми і потренували ходити траверси. Також підйом та спуск з обох боків на даний хребет в деяких місцях - потенціальна технічна та логічна перешкода складністю до 1А.
В 11.40 вийшли на г. Юхари-Таркез рушили стежкою в напрямку г. Харга-Бурун, потім стежка повернула в бік г. Кушан-Кларин, біля якої проходить ґрунтова дорога, якою ми скористалися для спуску на т/с Карагач (фото 33), на яку вийшли в 14:55. Де провели фотографування облич учасників, зняли бахали, та приготувались до виходу в місто. Так як останні дні ми проходили більше ніж планувалося до початку походу, то й сьогодні вирішили спуститися в місто, знайти там ночівлю, бажано з гарячою водою, щоб привести себе в належний стан.
Також останні дні група була захоплена ідеєю закінчення походу в сауні, що, мабуть, надавало нам крила. Тому за годину ми були на автостанції м. Судака (фото 34).
Пошукавши трохи по місту: ходячи і питаючи в домах, знайшли ночівлю за 50грн. з людини, та сауну 100грн за годину (хоча можна було знайти дешевше, аби був час шукати). Нажаль сауну не вдалося розпалити хазяїну. Але незважаючи на цей факт це була сама тепла та суха наша ночівля, надала нам змогу провести незабутні моменти в гарячому душі та привести себе до ладу. Відрапортувавши МКК та КСС приступили до розбору походу та далі займалися неспортивною поведінкою. Зранку бажаючі спустились до моря, а потім всі білетом кожному по 30 гривень поїхали маршруткою до Сімферополя.
3.4 Технічні перешкоди
Вид та назва перешкоди | Категорія складності | Характеристика перешкоди | Шлях подолання |
пер. Корбек | 1А | При підході до перевалу - трав?янистий схил з виходами каміння, дрібна осип ухилом до 30°. Який закінчується нескладним скельний виступом. Далі вихід на плато по сніжнику, крутизна якого до 45° - 30метрів. | По стежці до скельного виходу, подолавши який спускаємось в кулуар, та прямуємо вверх до стежки, яка йде по правому борту кулуару. Через 100м сходимо з неї, та підіймаємось в сторону сніжника, який знаходиться між скель. Рубаючи льорубом ступені в снігу з щільним настом. |
пер. Кам?яний Нижній | Проходився на спуск. Траверс до злиття кулуарів довжиною 50м, крутизною до 40°. Через 100м скельний прижим по правому борту. Від нього 400м вниз, крутизна 30-40°, з поступовим виположуванням. | Краще заходити в необхідний кулуар траверсом до злиття з основним кулуаром, далі від злиття по правому борту серпантином вниз на границі лісу та кулуару, обходячи скельні зброси. Рух щільною групою з самостраховкою льодорубом. Спустившись вниз на 700м, починаємо спускатись наліво, до гірськолижного підйомника, крутизна 25°. |
Фотографії підйому на пер. Корбек:
Фотографії спуску з пер. Кам?яний Нижній:
Вид та назва перешкоди | Категорія складності | Характеристика перешкоди | Шлях подолання |
пер. Хаос | 1А | В початку підйома - густий кустарник. Далі пологий кам?яний підйом,50м. Після нього починається мілкий осип довжиною 100 м, крутизною до 45°. Потім аж до самої сідловини нагромадження середнього та великого каміння, схили крутизною 30-40°. | До початку каміння з палками, там міняємо палки на льодоруби. Мілкий осип проходимо поодинці, з самостраховкою льодорубом, далі звертаємо направо, до кам?яної брили, рухаємось щільною групою. Кам?яну брилу обходимо зправа, та підіймаємося вверх забираючи вліво до велетенської кам?яної брили, яку знову ж таки обходимо зправа, потім до жовтого каміння, за яким ярко виражена перевальна сідловина. |
Фотографії проходження:
Вид та назва перешкоди | Категорія складності | Характеристика перешкоди | Шлях подолання |
пер. Тирке Центральний | 1А | Перша частина пійому характерна лісистим схилом, крутизною 20-35°. Далі перевальний взлет крутизною 35-55°, з кам?яними склонами та сходинками, інколи дерева та кустарник. Перевальний взлет - чітко виражений прохід серед скель. | В тому місці, де тропа переходить на правий (орограф.) берег, впадає зліва (орограф.) струмок одягаємо кішки та беремо льодоруби, та починаємо рух вверх лівим (орограф.) бортом струмочка. Через 300-400 виположування, де і переходимо на правий берег, та продовжуємо підйом. Характер схилу стає більш кам?янистий, починаються виходи каміння. Через 500м виходимо на початок підйомного кулуару. Правий борт кулуару - необхідна полка, по якій заходимо на перевал. Далі рух траверсами, для уникнення знаходження учасника один під одним. Подолання скельних сходинок поодинці. На початку підйому орієнтир скала, по азимуту А=345°. На перевальному злеті орієнтир грот у скалі зправа по шляху підйому. |
Фотографії проходження:
3.5 Розрахунок категорії складності походу
Похід включив в себе наступні перешкоди:
1. Перевал Корбек+ перевал Кам?яний Нижній. Перевад висот +700/-600м. За своє складністю відповідає роботі на сніжно-осипному перевалі складності 1А.
2. За технічною складністю та перепадом висот +600/-200м (від долини до долини) проходження перевалу Хаос з спуском до ур. Джурла через г.
Південна Демерджі відповідає роботі на трав?янисто-осипному перевалі категорії 1А. Складність може збільшитись за умови обледеніння осипних схилів перевалу.
3. Перевал Тирке Центральний. Перепад висот +600/-200м (від р. Улу-Узень до дж. Сулух-Оба) відповідає роботі на трав?янисто-сніжно-осипному перевалі категорії складності 1А. Складність може збільшитись за умови обледеніння ключових скельних моментів підйому.
4. Перехід через Карабі-Яйлу (підйом через кул. Нефань-Баші зах. Спуск через пер. Великі Ворота).Перепад висот +250/-150м. Відповідає протяжному сніговому перевалу без категорії.
5. Траверсування хр. Орта-Сирт. Перепад висот +200/-400м. Відповідає протяжному снігово-осипному н/к перевалу.
Отже, маємо проходження 3-х перевалів складності рівня 1А,2-х перевалів не категорійної складності в зимовому поході протяжністю 110км. Таким чином категорія складності походу відповідає заявленій - гірському спортивному походу першої категорії складності.
3.6 Картографічний матеріал
4 Висновки та рекомендації щодо проходження маршруту
Пройдений маршрут по своїй складності відповідає гірському походу першої категорії складності, але в зв?язку з специфікою району, перша половина походу насичена технічними перешкодами. Для більш рівномірного походу можна проходити технічну перешкоду в середині походу (наприклад пер. Фул на Карабі-Яйлі замість пер.
Хаос). Або починати похід з м. Ялта, тим самим відсуваючи проходження перевалів на середину маршруту.
При підготовці походу слід бути готовим та готувати групу як у технічному, так і тактичному плані до використання мотузок при проходженні перевалів або у екстрених випадках.
Поряд зі спортивними амбіціями керівнику у групі новачків слід звертати увагу на естетичну сторону маршруту і планувати його таким чином, щоб поряд з помірним фізичним навантаженням був присутній час для насолодження красотою природи та емоційної розрядки, відпочинку. Тому слід розраховувати маршрут так, щоб при постановці групи на бівуак був запас світлого часу щоб розпалити костер, просушити речі, відігрітися гарячим чаєм та відіспатися.
Просування глибоким снігом вимагає значних фізичних затрат, тому при підготовці до зимнього походу слід приділяти посилену увагу фізичній підготовці учасників.
З приводу технічних перегород:
1. Корбек. Відносно простий перевал, вимагає простої індивідуальної техніки руху по засніженим схилам та самостраховки льодорубом. При великій кількості снігу можливий лавинонебезпечний його стан, слід бути готовим до цього.
2. Кам?яний Нижній, на момент проходження не був лавинонебезпечним, як ми того очікували і виглядав як добрий, технічний перевал на спуск. При великій кількості снігу, на нашу думку, проходити його слід з розпущеними лавинними стрічками та наблюдаючим за основним кулуаром, так як навіть при невеликій кількості снігу над скельними збросами з лівого борту основного кулуару були присутні невеликі снігові надуви. При незначній кількості снігу або його відсутності можуть знадобитися мотузки для провішування перил, особливо при поганій індивідуальній техніці учасників.
3. Хаос. Складність та швидкість його проходження залежить насамперед від вибору шляху керівником групи. При правильному виборі перевал особливої технічної складності не несе.
4. Тирке Центральний. Найбільш ярко виражений перевал, в проходженні якого присутні і елементи значного фізичного навантаження і технічної складності.
Для полегшення орієнтування, а тим самим усунення фізичних і часових витрат в результаті некоректного орієнтування слід мати в групі GPS-приймач, особливо для зимових походів.
Також слід відмітити, що закінчувати зимовий похід краще в теплих та комфортних умовах, наприклад на морі, так як таке закінчення походу є сильним моральним стимулом для проходження маршруту, та в скрутних ситуаціях.