Звіт
про гірський туристський
спортивний похід I категорії складності
гірським Кримом
здійснений з 27.01.2011 по 03.02.2011 р.
Маршрутна книжка - 47/2011
maxud(at)online.ua
Маршрутно-кваліфікаційна комісія розглянула звіт і вважає, що похід може бути зарахований усім учасникам та керівникові як похід 1 категорії складності.
Зміст
1. Довідкові дані про спортивний туристський похід
1.1. Параметри походу
1.2. Докладна нитка маршруту
1.3. Склад групи
1.4.Відомості щодо проходження маршруту учасниками
2.Організація туристського спортивного походу
2.1.Загальна ідея походу.
2.2.Варіанти під’їзду та від’їзду
2.3. Аварійні виходи з маршруту та запасні варіанти
3.Графік руху та технічний опис проходження маршруту
3.1.Графік руху
3.2.Висотний профіль маршруту
3.3. Технічний опис
3.4. Картографічний матеріал
4.Розрахунок категорії складності походу
5.Підсумки і рекомендації.
1. Довідкові дані про туристський спортивний похід
Параметри походу
Вид туризму | Категорія складності | Довжина маршруту, км | Тривалість | Термін проведення | |
Загальна | Ходових днів | ||||
гірський | перша | 121 | 121 | 8 | 27.02.2011 – 03.02.2011 |
Докладна нитка маршруту
З 27.01.2011 по 03.02.2011 група туристів турклуба НТУУ КПІ “Глобус” здійснила гірський поход першої категорії складності у районі Центрального Криму.
За 8 ходових днів було пройдено 121 км за наступним маршрутом:
с.Малий Маяк – г. Паргильмен - пер.Дипла н\к-1А – водсх. Ізобільнінське – с. Розове – пер. Корбек н\к- г.Еклізі –Бурун– пер. Кам‘яний -Нижній н\к-1А – пер. Ангарський– дж. Верса– пер. Хаос 1А*- т\с Джурла – півд..схили Демірджі-яйли - ур. Хапхал – вдсп. Джур-Джур - пер. Тирке Центральний 1А - Тирке яйла– хр.Таш-Хабах - т\с. Суат - т\с. Ай-Алексій – пер. Другий спуск (Нефань Богаз) н\к - Караби яйла - яйла Орта-Сирт – Довгоруківська яйла – с. Перевальное
Склад групи
П.І.П. | Рік народження | Обов’язки в поході | Туристський досвід | |
Задорожний Максим Віталійович maxud(at)online.ua | 09.10.1978 | керівник | 3 ГУ Тянь-Шань | |
Кругленко Олена Володимирівна | 01.12.1982 | завхарч | н\к Крим, зимове ПВД Карпати | |
Коваленко Олена Павлівна | 29.04.1988 | медик | 1ПК Карпати зимове ПВД Карпати | |
Козінов Сергій Віталійович | 08.04.1982 | ремонтник | н\к літо, зимове ПВД Карпати | |
Березкин Олександр Володимирович | 29. 08. 1971 | зав. спорядженням, костровий | н\к літо, зимове ПВД Карпати | |
Міндріна Євгенія Павлівна | 25.07.1984 | фінансист | зимове ПВД Карпати н\к Крим, | |
Левицький Олександр Зенонович | 09.06.1986 | літописець | н\к Крим, зимове ПВД Карпати |
1.4. Відомості щодо проходження маршруту учасниками
Коваленко Олена Павлівна на маршрут вийшла 28-го січня у зв’язку з затримкою у Києві для захисту диплому. Решта учасників пройшли маршрут повністю.
2. Організація туристського спортивного походу
Загальна ідея походу
Метою походу є підготовка учасників до більш серйозних спортивних походів, тренування навичок пересування по різним формам рельєфу, постановка і збір табору. Враховуючи те, що похід початковій категорії складності і перший спортивний досвід для учасників, була апробована спортивна продуктова розкладка, що поряд з помірним навантаженням надало повне уявлення про гірські походи.
На думку автору, гірський Крим у зимову пору року досить добре підходить для тренувань до походів вищих категорій складності.
Варіанти під’їзду та від’їзду. Обґрунтування вибору точок початку та кінця походу.
Дістатися південної сторони Бабуган яйли дуже зручно тролейбусом, сполученням Сімферополь – Ялта. Можна також скористатися автобусами або маршрутками, які присутні у достатньої кількості. Вибір початку маршруту обумовлений бажанням здійснити повільний підйом під перевал Дипла, враховуючи необхідність температурної та спортивної акліматизації. Взагалі вибір точок початку і кінця маршруту обумовлений близькістю населених пунктів. Таким чином скорочено був час виходу на маршрут і сходу з маршруту.
Аварійні виходи з маршруту та його запасні варіанти
Заявлена нитка маршруту: с.Малий Маяк – г. Паргильмен - пер.Дипла н\к-1А – водсх. Ізобільнінське – с. Розове – пер. Корбек н\к- г.Еклізі –Бурун– пер. Кам‘яний -Нижній н\к-1А – пер. Ангарський– дж. Верса– пер. Хаос 1А*- т\с Джурла – півд..схили Демірджі-яйли - ур. Хапхал – вдсп. Джур-Джур - пер. Тирке Центральний 1А - Тирке яйла– хр.Таш-Хабах - т\с. Суат - т\с. Ай-Алексій – пер. Другий спуск (Нефань Богаз) н\к - Караби яйла - яйла Орта-Сирт – Довгоруківська яйла – с. Перевальне
Запасні варіанти: Замість перевалу Дипла рух у напрямку Чамни-Бурун-Чамни Даг до водсх. Ізобільнінське.
Замість перевалу Корбек та виходу на Чатир-Даг рух через Букову поляну на перевал. Ангарський.
Замість перевалу Хаос рух південними схилами Демерджі до т\с Джурла.
Замість перевалу Тирке Центральний рух через Грушеву поляну на т\с. Ай-Алексій.
Замість виходу на Караби яйлу рух через Партизанська поляна на Довгоруківську яйлу.
Аварійні виходи з маршруту: Аварійні виходи з маршруту можливі до найближчих сіл та Ангарського перевалу.
3. Графік руху та технічний опис проходження маршруту
Графік руху
Дата, день походу | ? ділянк перех | Ділянка шляху (від–до) | Відстань, перепад висот | ЧХЧ (год: хв) | Характер шляху | Метеорологічні умови | Примітки |
27.01, день 1 | 1.1 | с. Малий Маяк (14:15) – місце ночівлі за 800 м на захід від в. Куш-Кая (17:05) | 5,9 км, +518/-34 | 01:50 | Підйом ґрунтовими дорогами до 15-20°, рух на північ і півн. захід | хмарно, t°= +1…+3°C. Ввечері зниження температури до -2,5°С. Вночі сніг. | |
Всього за день: | 5,9 км, +518/-34 | 01:50 | |||||
28.01, день 2 | 2.1 | МПН (7:00) – сідловина Дипла (9:10) | 4,5 км, +438/-111 | 01:45 | Лісові стежки, трав’янисто-осипний схил до 20°, вкритий снігом | Зранку – невеликий сніг, t°= -4°С | |
2.2 | … - долина р. Узень-Баш (11:45) | 4,1 км, +8/-720 | 01:10 | Ліс, рух без стежок по вкритому снігом схилі | Хмарно з проясненнями, t°= -1 | ||
2.3 | … - обід в ур. Карлен (12:20) | 1,2 км, +127 | 00:35 | --//-- | Хмарно, іде сніг. | ||
2.4 | … - галявина біля містка ч/з р. Улу-Узень (14:00) | 3,7 км, -392 | 01:05 | Лісові ґрунтові дороги і стежки, вкриті снігом і безсніжні, до 10-15° | Дощ, t°= +7…+8°С | ||
2.5 | … - стоянка біля дж. Ак-Су (16:20) | 5,2 км, +413/-31 | 01:45 | Шосе, ґрунтові дороги, гірські лісові стежки | Хмарно, t°= +2°С. Вночі йшов сніг (до 10 см за ніч). | ||
Всього за день | 18,7 км, +986/-1254 | 06:20 | |||||
29.01, день 3 | 3.1 | МПН (7:35) – галявина біля дж. Саурган (10:00) | 5 км, +443/-27 | 01:25 | Гірські лісові стежки, ґрунтові дороги, без доріг, сніговий покрив до 20 см, крутизна 20-25° | Ясно, t°= -2°С | |
3.2 | … - вихід на яйлу Чатир-Даг (12:10) | 2,1 км, +368 | 01:10 | Трав’янисто-осипно-сніжний схил до 25°, рух по черзі з самостраховкою льодорубом | Ясно, сонячно, t°= -4…-5 | ||
3.3 | ... – радіальний вихід на в. Еклізі-Бурун (13:25) | 1,1 км (х2), +133/-133 | 00:40 | Сніжний схил, цілинний сніжний покрив по коліна, іноді – по пояс і вище | --//-- | ||
3.4 | … - підхід під кулуар Кам’яний Нижній (16:40) | 3,75 км, +108/-85 | 01:35 | Некрута хвиляста поверхня яйли, глибокий цілинний сніг, місцями по пояс і вище | Сонячна, безвітряна погода, t°= -8°С | ||
3.5 | … - місце ночівлі на стежці до пер. Ангарського (17:30) | 1,3 км, -383 | 00:40 | Осипний схил крутизною до 30°, вкритий пухким свіжим снігом (30-40 см), лісові стежки | Ввечері похолоднішало до -10…-12°С, вночі сніг | ||
Всього за день | 13,25 км, +1052/-628 | 05:30 | |||||
30.01, День 4 | 4.1 | МПН (7:30) – пер. Ангарський (8:40) | 3,3 км, +126/-254 | 00:35 | Лісові стежки, засніжені ґрунтові дороги, шосе | Сонячно, мороз, t°= -8°С | |
4.2 | … - вихід на галявину біля південних схилів Демерджі (12:00) | 6,3 км, +294/-370 | 01:50 | Заледенілі лісові дороги, присипані пухким свіжим снігом (10-20 см). | --//-- | Дороги вкриті шаром льоду, який не видно під снігом. Дуже слизько. | |
4.3 | … - вихід на гребінь Демерджі ч/з пер. Хаос (16:25) | 3,3 км, +210/-69 | 02:10 | Трав’янисто-осипний схил, середній і крупний осип, великі кам’яні брили, крутизна до 30-35°. Камененебезпечно. Рух у касках із самостраховкою льодорубом | Сонячно, штиль | ||
4.4 | … - місце ночівлі в ущелині біля Пд. Демерджі (17:25) | 0,7 км, +110/-44 | 00:20 | Вкритий пухким снігом схил до 25°, рух на північ без стежок | Ясно, морозно, t°= -10…-12°С | ||
Всього за день | 13,6 км, +740/-737 | 04:55 | |||||
31.01, День 5 | 5.1 | МПН (8:15) – вихід на Південну Демерджі (9:30) | 1,4 км, +217/-21 | 00:50 | Засніжена (місцями до колін) поверхня яйли, рух без стежок | Мінлива хмарність, t°= -10°С, на яйлі сильний вітер | |
5.2 | … - т/с Джурла (10:15) | 1,8 км, +19/-212 | 00:35 | Рух без стежок на північ, некрутий спуск, чергування ділянок із злежалим і пухким снігом, іноді трава майже без снігу, на спуску до т/с багато снігу (пухкий, 30-40 см) | --//-- | ||
5.3 | … - водоспад Джур-Джур (15:40) | 10,5 км, +351/-954 | 03:15 | Рух спочатку без стежок, далі маркованою дорогою і стежкою. На схилах дороги і стежки вкриті льодом, який присипаний снігом. До вдсп. Джур-Джур іде добре втоптана стежка. | Мінлива хмарність, вітру у лісі майже не відчутно | Під шаром пухкого снігу на стежках лід. Іти дуже слизько. | |
5.4 | … - місце ночівлі на лівому березі р. Улу-Узень (17:00) | 2,5 км, +208/-22 | 00:55 | Підйом 10-15° вздовж річки; невеликий скельний прижим (скелі дещо присипані снігом, що частково утруднює лазіння). | Хмарно, мороз -5…-7°С. Пізно ввечері сильний, але короткочасний сніг | ||
Всього за день: | 16,2 км, +795/-1209 | 05:35 | |||||
01:02, день 6 | 6.1 | МПН (7:00) – підхід під пер. Тирке-Центральний (9:05) | 3,3 км, +453 м | 1:10 | Лісовий схил до 25°, сніговий покрив 10-15 см, рух без стежок | Ясно, мороз -10…-11°С | Розвідка шляху виходу на перевал 20 хв. |
6.3 | … - вихід на Тирке-яйлу ч/з пер. Тирке-Центральний (12:30) | 2,4 км, +133/-72 | 1:15 | Злегка вкритий снігом трав’янисто-дрібноосипний схил до 30°, скельна поличка висотою 1-1,5 м, біля виходу на яйлу – сніг 40-60 см | Сонячно, -5°С | ||
6.4 | … - місце ночівлі на т/с Ай-Алексій (16:10) | 8,1 км, +156/-525 | 2:20 | На яйлі – злежалий сніг, 20-30 см, рух без стежок. Спуск стежкою і слизькими зледенілими ґрунтовими дорогами, вкритими пухким снігом (до 30-40 см). | Сонячно, t°= -7…-8°С | ||
Всього за день: | 13,8 км, +742/-597 | 05:45 | |||||
02.02, день 7 | 7.1 | МПН (7:30) – джерело Нефан-Узень (9:30) | 4,8 км, +237/-323 | 01:10 | Рух ґрунтовими дорогами, твердий підмерзлий сніг, сніговий покрив 5-10 см. | Хмарно, t°= -4°С | |
7.2 | … - вихід на Карабі-яйлу ч/з прохід 2-й спуск (10:50) | 1,6 км, +412 | 00:50 | Траверс трав’янистого схилу до 20°, далі – дрібноосипний схил до 25°, вкритий тонким шаром снігу. Ближче до виходу на яйлу снігу більше (10-20 см). | Хмарно, вітряно, t°= 0…-6°С | ||
7.3 | … - початок спуску з Карабі-яйли до джерела Суат (16:10) | 10,3 км, +202/-365 | 03:50 | Засніжена (іноді до колін) хвиляста безліса поверхня яйли. Рух на півн. захід без доріг і ґрунтовими дорогами | Сильний південно-західний вітер, хмарно, t°= -10°С | ||
7.4 | … - місце ночівлі на березі джерела Суат (16:45) | 1,65 км, -149 | 00:30 | Дрібний осип, спуск стежкою до 20°, рідкий ліс | Хмарно, вночі невеликий сніг | Перейшли по льоду дж. Суат | |
Всього за день: | 18,35 км, +851/-837 | 06:20 | |||||
03.02, день 8 | 8.1 | МПН (7:35) – вихід на яйлу Орта-Сирт (8:00) | 0,85 км, +147 | 00:20 | Лісовий схил, рух без стежок | Хмарно, сильний туман, видимість – 10 м; t°= -1-2°С | |
8.2 | … - долина р. Бурульча (9:25) | 2,45 км, +89/-249 | 00:50 | Рівна засніжена поверхня яйли, спуск лісом з обходом невеликих скельних виступів | Хмарно, в лісі видимість дещо краща | ||
8.3 | … - вихід на яйлу Довгоруківську (10:50) | 1,9 км, +134/-24 | 00:45 | Траверс правого берега р. Бурульча, перехід річки по льоду, підйом лісовою стежкою крутизною до 25° | Мінлива хмарність, t°= 0…-1 | ||
8.4 | … - т/с Курган Слави (13:30) | 7 км, +154/-146 | 02:20 | Вкрита снігом (15-20 см) поверхня яйли, невеликі пологі спуски і підйоми, рух без доріг і ґрунтовими дорогами. | Хмарно, біля Кургану Слави сильний туман, видимість 15 м, дерева і кущі вкриті інеєм. | ||
8.5 | … - печера Кизил-Коба (15:20) | 5,8 км, +46/-208 | 01:35 | Пологі наїжджені ґрунтові дороги, стежки майже без снігу | Хмарно, вітер | ||
8.6 | … - завершення маршруту в с. Перевальне (17:40) | 4 км, +67/-338 | 01:20 | Гірська стежка через кам’янистий схил, ґрунтова дорога, шосе | Хмарно, біля виходу на шосе почався сильний сніг | ||
Всього за день: | 22 км, +637/-965 | 07:10 | |||||
ВСЬОГО ЗА ПОХІД: | 121,8 км, +6321/-6261 | 43:25 |
Висотний профіль маршруту
Технічний опис проходження маршруту
27.01 – День 1
Оскільки учасники походу приїжджали з різних регіонів і різним транспортом, то місцем збору групи було обрано залізничний вокзал у Сімферополі. До обіду усі були на місці, і група вирушила тролейбусом у напрямку с. Малий Маяк – місце початку маршруту. На маршрут вийшли о 14:15, почавши рух ґрунтовою дорогою на північ біля дорожнього знаку «Малий Маяк».
Погода була хмарною і туманною (t°= +1…+3°C), тому робили зупинки на орієнтування. Рухалися на північний схід.
О 15:15 зупинились на обід на лісовий дорозі. О 16:40 вийшли на дорогу, що йде паралельно південно-східному схилу Бабуган-яйли, і почали рух по ній на північ.
О 17:05 зупинились на ночівлю у районі колишньої стоянці «Кленовая беседка»
28.01 – День 2
Вийшли о 7:00. Спочатку рухалися по ґрунтовій дорозі, довелось зробити невеличку петлю (спочатку на північний схід, а потім на південний захід), оскільки дорога оминала широку ущелину.
Незабаром зійшли з дороги і продовжили рух стежками. Нахил іноді сягав 20-25°. О 8:00-8:15 зробили привал у лісі на підйомі до сідловини Дипла. О 8:40 почали траверсувати схил, і о 9:10 опинилися на сідловині Дипла (1151 м).
Поки частина групи відпочивала і фотографувалась на перевалі, двоє учасників о 9:10-9:50 здійснили радіальний вихід на Бабуган-яйлу до в. Куш-Кая Північної.
О 9:50 почали спуск з сідл. Дипла, рухаючись на північний захід по азимуту і гірськими стежками (нахил до 25°).
Спуск дещо утруднювався великою кількістю свіжого пухкого снігу, який місцями досягав до колін. Випадково проминувши потрібну нам дорогу на північ, опинились в долині р. Узень-Баш, звідки після короткого привалу на орієнтування довелось знову підніматись схилом ур. Карлен, де зупинились на обід з 12:20 до 12:45. Далі продовжували спуск на північний схід в напрямку г. Чунгур-Кая, яку обігнули справа по старій ґрунтовій дорозі, яка згодом перейшла у стежку. Чим нижче ми спускалися, тим ставало тепліше. З висоти приблизно 400 м повністю зник сніг, температура піднялась до +7°С і почався невеликий дощ.
О 14:00 спустилися на галявину біля пішохідного містка через р. Улу-Узень, неподалік від Ізобільненського водосховища. Тут до нас приєднався ще один учасник, і ми у повному складі вирушили по шосе у напрямку с. Розове. Пройшовши село наскрізь
продовжили рух ґрунтовими дорогами і стежками на північний захід. О 16:20 зупинилися на ночівлю біля джерела Ак-Су.
29.01 – День 3
За ніч випало близько 5-10 см свіжого снігу, хоча зранку було сонячно (t°= -1…-2°С). Вийшли о 7:35 на північний захід в напрямку галявини Саурган, спочатку по ґрунтовій дорозі, а потім стежками і по азимуту (нахил до 20-25°), прокладаючи шлях у пухкому снігу. О 9:20 вийшли на галявину, з якої добре проглядалися південні схили хребта Чатир-Даг і вершини Еклізі-Бурун.
О 10:00 зупинилися на привал біля джерела Саурган.
Відроги г. Казу-Кая обійшли справа, і о 10:50 зробили технічний привал за верхньою межею лісу, перед підйомом на хребет.
Схил крутизною до 25° переважно був вкритий суцільним шаром снігу, лише в деяких місцях було видно дрібний і середній кам’яний осип. При підйомі використовували самостраховку льодорубами.
О 12:10 вийшли на хребет Чатир-Даг, на висоту приблизно 1300 м. Там було багато снігу, доводилося прокладати стежку, провалюючись у сніг по коліна, а іноді й по пояс, що значно утруднювало рух. Залишивши одного з учасників біля рюкзаків, решта групи о 13:00-14:00 здійснила радіальний вихід на в. Еклізі-Бурун (1527 м).
Після обіду о 14:25 почали рух на північний схід, перетинаючи яйлу в напрямку кулуару Кам’яний Нижній. Незважаючи на хорошу сонячну погоду і невелику крутизну (5-10°), рухатись було складно через велику кількість снігу на яйлі, тому спуск перевалом Кам’яний Нижній почали тільки о 16:40.
Спочатку спуск був нескладний, використовували трекінгові палиці. Проте у лісі схил крутизною до 30° був лише трохи присипаний пухким снігом і досить слизький, тому довелось спускатися із страховкою льодорубами.
О 17:30 стали на ночівлю у лісі на стежці, яка веде до Ангарського перевалу, неподалік від виходу з лісу (висота – 880 м н.р.м.)
30.01 - День 4
За ніч температура знизилась до -8°С. Вирушили в напрямку Ангарського перевалу о 7:30, рухаючись вниз без стежок схилом до 15-20°. Перетнули р. Ангара й о 8:10 вийшли на шосе, рухаючись по якому на південь, незабаром дійшли до пер. Ангарського (752 м).
Від зупинки почали підійматися ґрунтовою дорогою на схід в напрямку Демерджі. Протягом дня була ясна сонячна погода, t°= -7…-8°С.
Лісові дороги, якими ми рухалися, були дуже слизькими, особливо на спусках. Майже усі дороги вкриті суцільним шаром льоду, непомітним під пухким сніговим покривом. Минувши джерело Верса, незабаром вийшли із лісу на велику галявину, з якої видно перевал Хаос.
Далі спустилися некрутою ґрунтовою дорогою до р. Демерджі, перетнули її, і, продершись через густі чагарники, підійшли до початку підйому на пер. Хаос. Тут зробили привал, одягли каски і взяли льодоруби, і о 12:25 розпочали підйом. Спочатку підіймалися трав’янисто-осипним схилом крутизною іноді до 30-35°, вкритим дещо підталим снігом. Тримаючись скельної стінки ліворуч від нас, підіймалися вгору по черзі через ризик падіння каменів, не завжди помітних під шаром снігу.
Далі почався осипний схил з нагромадженням кам’яних брил різного розміру. Оскільки на сонці сніг танув і був мокрим, великі кам’яні брили були слизькими, тому доводилося час від часу робити зупинки для розвідки безпечного шляху.
Все так же притримуючись скель зліва, підійшли до стрімкого глинистого схилу. Обійшли це місце справа більш пологим шляхом, таким чином вийшли під вихід на перевал.
Після обіду і у 16:40 рушили на схід, набираючи висоту і траверсуючи схил Південної Демерджі. Оскільки вже сутеніло, вирішили спуститися нижче й о 17:25 стали на ночівлю в невеличкій ущелині на західному схилі Пд. Демерджі.
31.01 – День 5
Вийшли лише о 8:15, оскільки на цей день великий перехід не планувався. Піднімалися на схід на в. Південна Демерджі без стежки досить стрімким (до 25°) схилом. За межею лісу багато снігу, мороз -10°С і сильний вітер, тому довелось робити привал й одягатися тепліше.
О 9:30 вийшли на Південну Демерджі
і почали перетинати яйлу з півдня на північ по засніженій ґрунтовій дорозі. О 10:00 сфотографувались на сідловині Демерджі, звідки спустилися вниз до т/с Джурла.
Після привалу о 10:15-10:30 біля т/с Джурла рухалися увесь час на схід вздовж маркованої дороги - 138, яка пізніше переходить в марковану стежку. Рух вниз ускладнювався тим, що дороги і стежки вкриті льодом, якого не видно під снігом. Потрібно йти дуже обережно, бо можна легко послизнутися і впасти. Об 11:30 перетнули р. Джурла, обійшли скельні виходи на лівому (орогр.) березі р. Джурла.
Далі продовжували траверсувати південно-східні та східні відроги Демерджі, рухаючись у напрямку ущелини Хапхал. О 13:25-13:55 пообідали на маркованій стежці 138 на спуску в ущелину. О 15:40 вийщли до на водоспаду Джур-Джур,
звідки вирушили стежкою вгору проти течії лівої притоки р. Улу-Узень. З 16:15 до 16:30 долали припорошені снігом скельні прижими на лівому березі притоки.
О 17:00 стали на нічліг на цьому ж березі трохи вище за течією (біля кордону Хапхальського гідрологічного заказника).
01.02 – День 6
Враховуючи досить складний перевал вийшли на маршрут о 7:00. Підйомалися лісом спочатку вздовж русла р. Улу-Узень, а потім (біля впадіння правої орографічної притоки) повернули на північ.
Через 30 хвилин руху піднялися без стежок до скельної стінки Тирке-яйли на 100 метрів праворуч перевалу.
Підніматися почали о 10:30, заходячи у кулуар зліва.
Під час підйому використовували індивідуальну страховку льодорубом, для подолання скельної сходинки в 1-1,5 м заввишки, провісили мотузку, бо скеля і кілька метрів стрімкого трав’янисто-кам’яного схилу після неї були вкриті тонким шаром снігу, що робив їх слизькими і складними для проходження.
Далі снігу стало більше і можна було робити сходинки, тому підйом не становив особливих труднощів. О 12:30 вийшли на Тирке-яйлу через пер. Тирке-Центральний.
Після короткого привалу о 12:45 вирушили на північний схід в напрямку Стіл-гори, після траверсу якої спустилися в ліс і вийшли на ґрунтову дорогу. Тут пообідали (13:30-14:00) і продовжили рух цією ґрунтовою дорогою на північний схід, траверсуючи північні схили хребта Таш-Хабах. Як і за кілька днів до того, дороги у лісі, особливо на спусках і підйомах, дуже слизькі через те, що в багатьох місцях на них лежить майже суцільний шар льоду. О 15:05 дійшли до пам’ятника кримським партизанам, потім на розвилці доріг повернули на схід в напрямку джерела Ай-Алексій.
О 16:10 зупинилися на ночівлю біля джерела на т/с Ай-Алексій.
02.02 – День 7
Зранку було хмарно, t°= -4°С. Вийшли о 7:30 на схід по ґрунтовій дорозі в напрямку джерела Нефан-Узень. Ця дорога була відносно некрутою (невеликі підйоми та спуски крутизною до 10-15°), і снігу на ній було менше, ніж траплялось нам в попередні дні, тому рухалися відносно швидше.
Після привалу о 8:55 біля ск. Самал-Кая і невеликих зупинок на орієнтування, о 9:30 почали підніматися на Карабі-Яйлу через прохід 2-й спуск.
Спочатку траверсували трав’янистий схил крутизною до 15° майже без снігу, далі майже до виходу на яйлу такий же схил з невеличкими ділянками осипів був присипаний тонким шаром снігу. Крутизна схилу ніде не перевищувала 20-25°. Біля самого виходу снігу стало дещо більше, і можна було прокладати в ньому сходинки.
На Карабі-яйлу вийшли о 10:50. Після короткого привалу і фотографування навколишніх краєвидів вирушили спочатку на північ, а потім на північний схід в напрямку метеостанції.
На яйлі було багато снігу, місцями до колін і вище, сильний боковий вітер. Обігнувши печеру Мамина, о 13:35 стали на обід в невеличкій улоговині. О 15:00 вийшли на ґрунтову дорогу, яка веде від метеостанції на захід.
Рухаючись спочатку по цій дорозі, а потім по азимуту на захід, о 16:35 дійшли до межі лісу.
Спустилися стежкою в ущелину річки Суат, де й стали на ночівлю о 16:45.
03.02 - День 8
Вийшли з місця попередньої ночівлі о 7:35 і рушили на захід в напрямку яйли Орта-Сирт. На яйлу підіймалися без стежок схилом крутизною до 20°. О 8:00 вийшли на яйлу і почали перетинати її зі сходу на захід. Через дуже погану видимість часто збивалися зі шляху і робили зупинки на орієнтування.
О 8:55 стали на привал на початку спуску з яйли біля Мокроусівських скал. Спустившись в долину р. Бурульча, продовжили рух на північ вздовж течії річки по її правому орографічному березі.
Після короткого привалу (9:55-10:10) біля виходу на туристичну стежку, перетнули р. Бурульча в місці впадіння її лівої притоки і почали підйом згаданою стежкою на Довгоруківську яйлу. О 10:50 піднялися на яйлу і пішли на північний захід. Обійшли зліва вершину 891 м і об 11:30 вийшли на ґрунтову дорогу до Кургану Слави біля знаку «Ботанічний заказник «Урочище Тирке».
Рухаючись дорогою на північ, а потім – на захід, о 13:30 підійшли до Кургану Слави.
Тут було місце запланованої ночівлі, проте до кінця дня залишалося ще багато часу, і група після короткої наради вирішила продовжувати рух і закінчувати маршрут вже сьогодні. Тому о 13:40 вирушили відносно наїждженою ґрунтовою дорогою на захід.
Обігнувши з півночі г. Базар-Оба (855 м), повернули на південь в напрямку печери Голубиної, і далі – печери Кизил-Коба.
О 15:20 дійшли до оглядового майданчику де зробили привал та другий обід.
О 16:10 вийшли на добре помітну туристську стежку, якою швидко спустилися до т/с Кизил-Коба (на р. Кизилкобинці). Звідси починалась дорога з твердим асфальтовим покриттям до с. Перевального.
О 17:40 закінчили маршрут на в’їзді в с. Перевальне біля виходу на трасу Сімферополь – Ялта.
Картографічний матеріал
4.Розрахунок категорії складності походу
Похід включив у себе наступні перешкоди:
4.1. Перевал Діпла. Перепад висот +800/-900 м. від долини до долини. Цілком відповідає складності н/к. На час проходження мав ділянки, де треба рухатись по засніженому осипу, що потребує обережності і трекінгових палиць.
4.2. Траверс верхнього плато Чатир-Дагу із відвіданням вершини Еклізі-Бурун.
Підйом з галявини Саурган через перевал Корбек, спуск кулуаром Нижній Кам’яний із подальшим рухом до Ангарського перевалу. Перепад висот (від Ізобільненського вдсх. До Ангарського пер.) +1300/-800. Взимку відповідає складності 1А, бо має значну протяжність, містить різноманіття рельєфу – від трави до снігу, включає осипні ділянки, ділянки з істотною крутизною схилу (до 30°), включає ділянку шляху однією з найвищих яйл Криму, що у зимовий час за умовами схожа на високогір’я. Ділянка спуску, що є найскладнішою, мала під час нашого проходження досить великий сніговий покрив (місцями до 70 см.).
4.3. Перевал Хаос.
Перепад висот +700, загальноприйнятого варіанту спуску не має.
Є чи не найвідомішою туристичною перешкодою у Криму. За сприятливих погодних умов і у випадку вибору вірного шляху відповідає складності 1А. За несприятливих умов його складність легко може збільшитись до 1Б, і навіть може з’явитися загроза каменепадів.
Містить довгу і різноманітну за розміром і крутизною осипну ділянку, у чому і полягає його технічна складність. Отже, разом з підйомом на г. Південна Демірджі відповідає за складністю (у зимовий період) трав’янисто-осипно-сніговому перевалу категорії 1А*.
4.4 Перевал Тирке Центральний.
Перепад висот +800/-200 (від водоспаду Джур-джур до перевалу Таш-Хабах). На момент проходження відповідав складності сніжно-осипного перевалу категорії 1А*, враховуючи необхідність навішування перил - було зледеніння ключових скельних моментів підйому.
4.5. Перехід через Карабі-яйлу
Підйом через кулуар Нефань-Баші, спуск на захід у урочище річки Су-Ат. Перепад висот +200/-300. Відповідає протяжному сніговому перевалу н/к.
Отже, довжина походу становить 121 км, у поході пройдені три перешкоди складності 1А і дві перешкоди н/к. Весь похід проходив у справжніх зимових умовах
(t= 5-12 ° C).
Категорія походу відповідає заявленій – гірському спортивному поход першої категорії складності.
5. Висновки та рекомендації щодо проходження маршруту
Похід повністю відповідає вимогам до гірського спортивного походу 1 к.с. з точки зору складності, безпеки, комфорту та естетики.
Готуючись до проходження кулуару Хаос треба пам’ятати, що при проходженні групи час проходження деяких ділянок збільшується пропорційно кількості учасників.
Наявність снігу ускладнює долання цієї перешкоди. При проходженні технічних перешкод маршруту рекомендується мати запас світлого часу. Враховуючи короткий світловий день взимку , слід починати рух на світанку У подібні походи рекомендується брати набір спорядження для роботи з перилами, оскільки при погіршенні погодних умов складність перешкоди може бути вища .
Слід бути готовими як до використання вогнища для приготування їжі, так і до
використання пальника, використовування зшивок спальників дає суттєву економію ваги та більш комфортний відпочинок.