3.14. ЛИЖНИЙ ТУРИЗМ
3.14.1. Зміст змагань.
3.14.1.1. Змагання з лижного туризму полягають у проходженні на лижах дистанції з подоланням ділянок пересіченої місцевості та виконанні спеціальних завдань.
3.14.1.2.Змагання можуть бути командними, особисто-командними та особистими.
3.14.1.3. Змагання проводяться на таких дистанціях:
- "Лижний маршрут" (командна, особиста),
- "Смуга перешкод" (командна, естафета, особиста),
- "Рятувально-транспортувальні роботи",
- а також у вигляді "Спеціальних завдань".
13.4.2. Дистанції змагань.
13.4.2.1. Клас дистанції змагань визначається за таблицями:
Клас дистанції | Лижний маршрут | Смуга перешкод та рятувально-транспортувальні роботи | Особиста дистанція | ||||
К-сть етапів | Протяжність (в день) (км) | К-сть етапів | Протяжність (км) | К-сть етапів | Протяжність (км) | ||
І | 4-5 | 1-3 | 3-4 | до 1 | 2-4 | до 1,5 | |
ІІ | 5-7 | 2-5 | 4-5 | до 1 | 3-6 | до 2 | |
ІІІ | 6-9 | 3-8 | 5-7 | до 1 | 5-7 | до 3 | |
IV | 7-10 | 6-10 | 6-8 | до 2 | 6-8 | до 5 | |
V | 8-12 | 8-13 | 7-10 | до 3 | 7-10 | до 7 |
Характеристика дистанції | Клас дистанції | ||||
І | ІІ | ІІІ | IV | V | |
Відповідність складності етапів перешкодам у лижних походах (категорії складності) | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Сумарний перепад висот (метрів на день) | до 100 | 120-150 | 170-200 | 200-300 | 250-400 |
Середня крутизна схилів перешкод (градуси) | 10-20 | 20-25 | 25-30 | 30-35 | 35-40 |
Довжина етапу ?Переправа по колоді", м | - | до 10 | 10-15 | 15-20 | більше 20 |
Довжина етапів складного рельєфу: підйом, м спуск, м траверс, м | - | - | 15-20 25-30 до 15 | 20-25 30-40 до 15 | більше25 більше40 20 |
Етапи лижної туристської техніки, м | до 20 | до 30 | до 50 | до 80 | до 100 |
3.14.2.2. Дистанція "Лижний маршрут" може бути одно- і багатоденною, передбачати подолання технічних перешкод, вирішення тактичних завдань, орієнтування на місцевості та виконання спеціальних завдань.
Змагання на лижному маршруті можуть проводитися або на час, або з дотриманням заданого графіка руху (ралі), або з встановленням оптимального часу, або за вибором.
На складних технічних етапах може бути встановлений контрольний час, на окремих ділянках - оптимальний час.
В залежності від класу дистанція проходиться з контрольним вантажем до 10 кг на учасника (як правило для дистанцій ІІІ-V класу). Вантаж, склад та спосіб транспортування контрольного вантажу, а також штрафи за його втрату обумовлюються Положенням.
3.14.2.3. Дистанція "Смуга перешкод" - коротка лижна дистанція, насичена технічними перешкодами. Смуга перешкод долається на час усією командою або поетапно учасниками команди (естафета), або особисто. На складних технічних етапах чи ділянках може бути встановлений контрольний час.
3.14.2.4. Дистанція "Рятувально-транспортувальні роботи" - коротка лижна дистанція, що включає етапи та спеціальні завдання, пов?язані з рятуванням та транспортуванням "потерпілих".
3.14.2.5. На змаганнях може бути введена заявка на тактику подолання дистанції або окремих етапів.
3.14.2.6. Технічними етапами можуть бути:
1. Подолання гущавини, лісового завалу.
2. Прокладання лижні.
3. Підйом, спуск по схилу на лижах ( в т.ч. зигзагом, "драбинкою").
4. Спуск з гальмуванням.
5. Спуск з поворотами.
6. Швидкісний спуск.
7. Траверс схилу на лижах.
8. Підйом, спуск, траверс схилу зі страховкою.
9. Підйом, спуск, траверс схилу на "кішках".
10. Переправа через річку по колоді.
11. Подолання ділянки тонкого льоду зі страховкою.
12. Подолання лавинонебезпечного схилу.
13. Виконання пошуково-рятувальних робіт після сходу лавини.
14. Транспортування потерпілого на нартах.
15. Транспортування потерпілого на складному рельєфі (в т.ч. і із супроводжуючим) 16. Підйом потерпілого з тріщини.
Спеціальними завданнями можуть бути:
1. Встановлення намету.
2. Розпалювання вогнища, примуса, газової горілки.
3. Організація ночівлі в польових умовах.
4. Рух за азимутом.
5. Визначення точки свого знаходження.
6. Залік з топографії.
7. Залік з медицини, надання долікарняної допомоги.
8. В'язання вузлів.
3.14.3. Обладнання та маркірування дистанції.
3.14.3.1. На дистанціях лижного маршруту, смуги перешкод обладнуються майданчики старту - фінішу, технічні етапи та пункти виконання завдань. При необхідності додатково обладнуються контрольні пункти, місця збору команди, лижні між етапами.
3.14.3.2. Майданчики старту-фінішу з відповідними транспарантами обладнуються у безпечних, зручних для учасників та глядачів місцях.
3.14.3.3. Всі етапи повинні мати транспаранти з порядковими номерами, позначення їх початку та кінця, бічні огорожі. Майданчики позначаються кольоровими прапорцями або кольоровим папером.
3.14.3.4. На складних технічних етапах обладнується декілька рівноцінних ниток (щоб виключити можливість затримки команд).
3.14.3.5. Контрольні пункти (КП) обладнуються призмами встановленого зразка, закріпленими на висоті не більш як 2 м.
3.14.3.6. Лижня між етапами маркірується кольоровими прапорцями (папером). Перед стрімкими поворотами та спусками ставляться попереджувальні знаки.
3.14.4. Забезпечення безпеки на дистанції.
3.14.4.1. Дистанції змагань забороняється прокладати на лавинонебезпечних ділянках, тонкому льоду.
3.14.4.2. Лижню треба прокладати таким чином, щоб учасники не розвивали великої швидкості на спусках.
Винятком є етап "Швидкісний спуск", який повинен закінчуватися спокійним виїздом.
3.14.4.3. Схил, на якому обладнується технічний етап, повинен бути перевірений на лавинонебезпечність, відсутність снігових карнизів та дощок.
3.14.4.4. На складних технічних етапах або небезпечних ділянках усі учасники повинні бути забезпечені верхньою суддівською або командною страховкою. Закріплення та перестьобування страховки виконується учасником обов'язково під контролем судді.
3.14.4.5. Стан та технічні характеристики страхувального спорядження повинні відповідати установленим вимогам.
3.14.5. Проходження дистанції.
3.14.5.1. Команда, яка вийшла на старт, повинна у повному складі пройти всі етапи дистанції, виконуючи ці Правила, Положення та Умови.
3.14.5.2. Тип лиж, їх ширина під вантажним майданчиком, склад і кількість необхідного спорядження передбачається Положенням про змагання відповідно до вимог ФСТУ.
3.14.5.3. Перед стартом суддівська бригада перевіряє наявність передбаченого Положенням спорядження.
При його відсутності або невідповідності Положенню команда до старту не допускається.
3.14.5.4. Якщо перед етапом команда повинна зібратися разом, то подолання етапу починається після приходу останнього учасника.
3.14.5.5. Фініш на етапі визначається за перетинанням останнім учасником (спорядженням) команди лінії фінішу (якщо в Умовах не передбачено інше).
3.14.5.6. Якщо на етапі введено контрольний час, по його закінченню команда залишає роботу та знімається з етапу (якщо в Умовах не передбачено інше).
3.14.5.7. Перевищення оптимального часу є штрафним часом.
3.14.6. Визначення результатів.
3.14.6.1. За порушення техніки страховки на етапі суддя оголошує і фіксує порушення. Учасник (команда) має змогу виправити дане порушення без отримання штрафу. Якщо учасник (команда) не може або не хоче виправити дане порушення, то в цьому випадку виставляється штраф.
Штрафи, пов?язані з втратою страховки (самостраховки) повинні бути обов?язково виправлені. В противному випадку учасник (команда) знімається з етапу (дистанції).
3.14.6.2. Результат команди на кожній дистанції визначається сумою часу проходження дистанції та штрафних балів у хвилинах (1 бал дорівнює 30 секунд, або - за Положенням про змагання) або тільки сумою штрафних балів у хвилинах (згідно з Положенням). Краще місце присуджується команді, яка має менший час. При рівності результатів перевага віддається команді, яка має менше число штрафних балів.
3.14.6.5. Загальний результат команди визначається за найменшою сумою місць, зайнятих на окремих дистанціях.
Команди, які не мають заліку на одній чи кількох дистанціях, займають місця після команд, що мають більш повний залік. У Положенні має бути обумовлено, якій дистанції віддається перевага при рівності суми місць на окремих дистанціях.
3.14.7. Таблиця штрафів.
3.14.7.1. Розміри штрафів за помилки при подоланні технічних етапів та виконанні спеціальних завдань в залежності від характеру порушень наведені в таблиці:
? з/п | Помилка | Штраф(бали) | Роз'яснення | Примітка |
1. | Незагвинчена муфта карабіну | 1 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
2. | Втрата спорядження (за одиницю) окрім основної вірьовки та контрольного вантажу | 1 | Спорядження (у відпо-відності з переліком обов'язкового) вважається втраченим, якщо воно не доставлене до фінішу | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
3. | Вихід учасника за розмітку етапу або схід з маркірованої лижні | 1 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
4. | Помилка при русі по азимуту | 1 | За кожні 2 градуси | - |
5. | Помилка у визначенні КП на карті від 2 до | 1 | - | - |
6. | Неправильно зав?язаний вузол | 3 | Відсутність контрольного вузла. Невірне використання вузла | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
7. | Помилка в визначенні КП на карті від 4 до 10 мм | 3 | - | - |
8. | Неправильна страховка | 3 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
9. | Падіння в межах етапу | 3 | Тільки на етапах лижного маршруту (з ОЧ, ралі або за вибором) | - |
10. | Зупинка поза зоною гальмування; виїзд за межу етапу; пропуск воріт при спуску з поворотами | 3 | - | - |
11. | Надання допомоги "потерпілим"; торкання рельєфу травмованою частиною тіла | 3 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
12. | Учасник під учасником на крутому схилі | 3 | На етапах підйому, спуску, траверсу схилу | Ставиться після оголошення про помилку (п. 314..6.1) |
13. | Втрата страховки (самостраховки), перевантаження перил | 6 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
14. | Учасник почав рух по лавинонебезпечній ділянці непідготовленим | 6 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
15. | Помилка у визначенні КП на карті 10-20 мм | 6 | - | - |
16. | Втрата основної вірьовки | 10 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
17. | Не виставлений спостерігач; двоє на лавинонебезпечній ділянці; потрапляння учасника в "лавину" | 10 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
18. | Наїзд на учасника при спуску | 10 | - | - |
19. | Навантаження суддівської страховки | 10 | - | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
20. | Помилка у визначенні КП на карті 20-50 мм | 10 | - | - |
21. | Непроходження етапу учасником (за кожного) | 20 | За Умовами проходження дистанції | - |
22. | Зрив з зависанням на суддівській страховки | зняття з етапу | - | - |
23. | Помилка у визначенні КП на карті більше ніж 50 мм або відсутність проколу | зняття з етапу | - | - |
24. | Втрата каски, контрольного вантажу | зняття з етапу | Контрольний вантаж вважається втраченим, якщо він не доставлений до фінішу | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
25. | Невиконання вимог судді по забезпеченню безпеки | зняття з етапу | Після третього попередження старшого судді етапу | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
26. | Невиконання умов проходження дистанції | зняття з дистанції | Невиконання умов подолання етапів та умов руху між етапами | Ставиться після оголошення про помилку (п. 3.14.6.1) |
Примітки:
1. В пунктах, що мають кілька помилок, штрафи додаються. 2. Помилки при визначенні КП на карті вказані для масштабу 1:15000. При використанні карт з іншим масштабом розмір помилок має бути відповідно перерахований та округлений з точністю до 1 мм.