Водний туризм

3.16. Водний туризм

3.16.1. Зміст змагань

3.16.1.1. Змагання з водного туризму полягають у подоланні ділянки водного потоку (дистанції) з природними або штучними перешкодами та виконанні спеціальних завданьіз загальної туристської підготовки.

3.16.1.2. Змагання з водного туризму можуть проводитися на таких дистанціях:
- слалом - коротка гонка з подоланням перешкод - воріт;
- спринт - коротка гонка;
- ралі - довга гонка ;
- рятувальні роботи;
- естафета.

3.16.1.3. Змагання з водного туризму можуть проводитися таких видів:
- командні;
- особисті;
- особисто-командні.

3.16.1.4. Змагання на всіх дистанціях, крім "Рятувальні роботи" та "Естафета" проводяться між судами одного класу.

3.16.1.5. На дистанціях "Рятувальні роботи" та "естафета" проводяться тільки командні змагання.

3.16.1.6. Вид змагань та перелік дистанцій визначаються у відповідному Положенні про змагання.

3.16.1.7. Змагання на кожній з дистанцій "Слалом", "Спринт" та "Ралі" можуть бути самостійними лише для I та II класу дистанцій включно. Для III-V класу дистанцій змагання у "Слаломі", "Спринті", "Ралі" можуть проводитися лише за умови комплексного заліку результатів на цих дистанціях, які йдуть на присвоєння спортивних розрядів (звань).

3.16.2.
Класи суден

3.16.2.1. Змагання можуть проводитися на таких туристських судах:
- каяк;
- байдарка;
- катамаран двомісний;
- катамаран чотиримісний;
- рафт;
- каное;
- інші.

3.16.2.2. При цьому туристські судна, які допускаються до змагань повинні мати розміри не менше:
- каяк одномісний - ширина - 0,56 м., довжина - не регламентується;
- байдарка двомісна - ширина - 0.75 м, довжина - 3.6 м, весло з двома лопастями;
- катамаран двомісний - ширина - 1,6 м, довжина - 3,5 м;
- катамаран чотиримісний - ширина - 2.0 м, довжина - 4.5 м.

3.16.2.3. штучне збільшення розмірів суден не дозволяється.

3.16.2.4. Класи судів, які допускаються до змагань, визначаються у відповідному Положенні про змагання.

3.16.3. Дистанції змагань

3.16.3.1. Клас дистанції визначається швидкістю водного потоку, наявністю, щільністю та характеру природних перешкод, а для "слалому" - кількістю воріт (табл. 13.1).

Таблиця 3.16.1.

Клас

дистанції

Швидкість водного потоку на більшій частині дистанції, не менше (м/с)Кількість воріт, не менше

(в дужках - для катамаранів)

V3.025 (22)
IV2.524 (18)
III2.018 (14)
ІІ1.515 (10)
І?10 (10)

3.16.3.2. Відповідність класу дистанції визначається суддею-інспектором цих змагань.

3.16.3.3. При постановці дистанції першочерговими є вимоги безпеки. Дистанція повинна бути посильною і не включати нездоланні елементи. При постановці дистанції необхідно враховувати особливості типів суден та кваліфікацію учасників змагань.

3.16.3.4. Глибина та ширина відрізку ріки на дистанції мають бути достатніми для вільного проходження суден.

3.16.3.5. Допускається логічно обґрунтоване об`єднання кількох різних видів в одну дистанцію.

3.16.4. Вимоги до обладнання дистанції

3.16.4.1. На дистанціях змагань обладнуються місця старту та фінішу, які повинні відповідати таким вимогам:
- на березі ріки (водоймища) повинен бути майданчик для розміщення суден, учасників, суддів, глядачів, безпечні місця для спуску та підйому суден;
- стартові та фінішні ворота повинні бути нерухомими та помічені відповідно написами "Старт" та "Фініш".

3.16.4.2. Дистанція "слалом"

1) На дистанції "слалом" встановлюються штучні перешкоди - ворота, які утворюються двома вертикально підвішеними над водою віхами. Довжина віхи - не менше 180 см, діаметр - 3,0 - 3,5 см. Ширина воріт (між віхами) не менше: для байдарок, каяків та каное - 120 см, для катамаранів - 280 см.
В окремих випадках допускається встановлення однієї віхи.

2) Нижні кінці віх повинні бути розташовані на відстані 10-20 см.
над рівнем води та не розгойдуватися від течії.

3) Ворота нумеруються в порядку їх проходження.

4) Таблички з номерами воріт або літерою "Т", що означає "ворота часу", повинні мати розмір 30x30 см. Цифри номерних знаків та літера "Т", мають бути нанесені чорною фарбою на жовтому або білому фоні. Цифри повинні мати висоту 20см і ширину лінії 2 см. З протилежного боку таблички цифри або літера "Т" закреслюються по діагоналях червоними лініями шириною 2 см.
Таблички підвішуються ззовні воріт біля верхніх кінців віх з ближнього до попередніх воріт або правого боку в такому порядку: номер воріт, табличка з літерою "T".
Для прямих воріт або воріт зворотного ходу чільна сторона таблички з номером розташовується з боку проходження воріт.
5) Ворота прямого ходу являють собою дві віхи, що пофарбовані по довжині увигляді перемежованих одна віха червоно-білих, інша - зелено-білих кілець.
6) Ворота вільного ходу являють собою дві віхи, що пофарбовані по довжині у вигляді перемежованих зелених та білих кілець.
7) Ворота зворотного ходу являють собою дві віхи, пофарбованих у вигляді червоних та білих перемежованих кілець. В усіх випадках ширина кілець має бути 20 см і нижнє кільце обов`язково має бути білим.
8) Максимальна довжина дистанції складає:
9) для байдарок, каяків та каное - 800 м;
10)для катамаранів та рафтів - 1 200 м.

3.16.4.3.
Дистанції "спринт" та "ралі"
1) Довжина дистанції "спринт" - від 300 м до 5000 м, "ралі" - до 50 км.
2) На окремих ділянках дистанції можуть розміщуватися знаки, які несуть додаткову інформацію: попереджують, регламентують лінію руху тощо.
3) Учасникам можуть видаватися лоції, карти, схеми.

3.16.4.4.
Дистанція "рятувальні роботи"

1) Змагання на дистанції "Рятувальні роботи" проводяться на відрізку рікидовжиною 100 - 500 м.

2) Для визначення зон виконання певних спеціальних завдань застосовуються обмежуючі створи, точкові орієнтири, що можуть визначати зони перевороту судна, рятувальних робіт, фініш та ін. В якості створів, які обмежують зони виконання спеціальних завдань, можуть застосовуватися берегові орієнтири, ворота необхідної ширини.
Для фінішу змагань визначається промарковане місце на березі вище граничного рубежу. В кінці дистанції "рятувальні роботи" встановлюється гранична межа (рубіж), створ якої помічається по обидва боки потоку.

3.16.4.5. Дистанція "естафета"

1) Змагання на дистанції "естафета" проводяться на відрізку ріки довільної довжини.

2) Послідовність стартів екіпажів різних класів суден визначається положенням про змагання або Головною суддівською колегією змагань (ГСК).

3.16.5. Старт

3.16.5.1. В змаганнях з водного туризму застосовуються старти:
- роздільний, при якому екіпажі (команди) стартують поодинці з визначеним часовим інтервалом;
- командний, при якому одночасно стартують екіпажі однієї команди;
- загальний, при якому одночасно стартують усі команди (екіпажі).

3.16.5.2. Послідовність старту екіпажів (команд) визначається жеребкуванням в кожному класі суден, час старту - за стартовим протоколом.

3.16.5.3. Екіпаж (команда), що спізнився на старт, до даної спроби не допускається.

3.16.6. Проходження дистанції

3.16.6.1. Для проходження дистанцій "ралі", "спринт", "естафета", "рятувальні роботи" екіпажу (команді) дається одна спроба. Для проходження дистанції "слалом" дається декілька спроб, краща з яких є заліковою.

3.16.6.2. Слалом

1) Лінією воріт називається відрізок умовної прямої, що з'єднує по воді проекції вертикальних віх. При наявності лише однієї віхи лінія воріт визначається у відповідності до напрямку перекладини воріт, віхою на березі і т. ін.
2) Ворота проходяться відповідно до маркування:
- ворота прямого ходу - червоно-біла віха повинна розташовуватися ліворуч від гребця, зелено-біла - праворуч;
- ворота вільного ходу - порядок проходження довільний, але за напрямком потоку;
- ворота зворотного ходу - проходяться проти напрямку потоку.
3) Початком взяття воріт вважається перетин лінії воріт корпусом весляра (голова - плече) чи будь-який дотик віхи.
4) Кінцем взяття воріт вважається:
- вихід судна з лінії воріт після перетину її хоча б одним веслярем;
- початок взяття будь-яких наступних воріт, або перетнута лінія фінішу.
5) Проходження воріт екіпажем судиться між початком і кінцем взяття воріт. При відсутності початку взяття ворота вважаються такими, що не пройдені. Навмисне відкидання віхи веслом з метою проходження воріт не судиться, якщо корпус весляра і судна були в створі воріт.
6) Проходження кожних воріт судиться один раз.
7) Порушенням маркування воріт вважається:
- вихід судна з лінії воріт в зворотному напрямку до того, як судно вийшло з лінії воріт в правильному напрямку;
- якщо в момент перетину лінії воріт першим веслярем розташування судна не відповідає маркуванню даних воріт;
- перетин лінії воріт в зворотному напрямку будь-яким веслярем після того, як лінію воріт було ним перетнуто в правильному напрямку, але до виходу судна з лінії воріт;
- перетин лінії воріт з протилежної сторони від зазначеного на схемі напрямку руху та маркування воріт.
8) В командних змаганнях можуть застосовуватися "Ворота часу" (зв'язки воріт). Час проходження командою "Воріт часу" (зв'язки воріт) фіксується і не може перевищувати встановленого інтервалу контрольного часу. Відлік часу здійснюється від початку взяття воріт першим екіпажем до кінця взяття воріт останнім екіпажем команди (для зв'язки воріт - відповідно між початком взяття перших воріт і кінцем взяття останніх).
9) У разі перевороту судна при проходженні дистанції "слалом" (крім ескімоського) дана спроба екіпажу не зараховується. Екіпаж повинен вжити всіх заходів для звільнення дистанції змагань і виходу на берег.
10) Для ознайомлення учасників змагань з порядком проходження дистанції може проводитися пробний заїзд без фіксації результату.
Змагання на дистанції може відкривати досвідчений екіпаж, що не бере участі в змаганнях.

3.16.6.3. Дистанції "спринт" та "ралі"

1) Змагання на дистанціях "спринт" та "ралі" можуть включати виконання спеціальних завдань. Спеціальними завданнями можуть бути:
- орієнтування;
- проходження складних перешкод, тощо.
2) На дистанції "ралі", "Спринт" можуть встановлюватися приховані контрольні пункти для фіксацій часу між проходженням першого і останнього екіпажу команди (при командному старті). Контрольний інтервал часу, та штраф за його перебільшення визначається Положенням про змагання або за рішенням ГСК змагань.

3) Під час проходження дистанції учасники змагань можуть проводити додатковий огляд дистанції з берега. В особливо складних місцях дистанції може організовуватися проміжний фініш для огляду перешкод.

4) При перевороті або пошкодженні судна екіпаж може продовжувати проходження дистанції за умови ліквідації аварії власними силами.

3.16.6.4 Дистанція "Рятувальні роботи".

1) Змагання на дистанції "рятувальні роботи" полягають у ліквідації "аварії" екіпажу у водному потоці, доставку "потерпілих", їх судна та спорядження на обумовлене місце (на судно, берег, до берега, суводі). "Потерпілими" можуть бути екіпаж судна, зазнавший перевороту, окремі учасники, манекени.
2) Умови проведення змагань (лінія руху, послідовність дій команди, засоби страхування, умови відліку часу) визначаються у Положенні про змагання або Умовах проведення змагань. "Потерпілі", спорядження і судно мають бути доставлені в визначене місце. Перетин граничної межі (рубежу) веде до зняття команди з дистанції.

3) Для проведення рятувальних робіт використовуються такі засоби страхування:
- з судна на плаву;
- з берега (рятувальним кінцем, корабликом, "живцем" і т. ін.);
- прийоми самострахування.

3.16.7. Випередження

3.16.7.1. На дистанції "спринт" та "ралі" екіпаж повинен поступитися дорогою іншому екіпажу, який наздогнав його і вимагає "Дорогу!".

3.16.7.2. На дистанції "слалом" екіпаж повинен поступитися дорогою іншому екіпажу, який наздогнав його і вимагає "Дорогу!" тільки за умови, що наздоганяючий екіпаж стартував пізніше, проходив дистанцію згідно із маркуванням воріт (належним чином), та суддя на воротах підтвержує вимогу "Дорогу". Екіпаж не повинен заважати попередньому якщо той почав взяття воріт згідно із п.5.6.2.4 цих Правил.

3.16.7.3. Якщо екіпажу при проходженні дистанції заважав інший екіпаж або об'єктивні причини, то з дозволу головного судді змагань, екіпаж, якому заважали, має право на перезаїзд.

3.16.8. Фініш.

3.16.8.1. Екіпаж вважається таким, що закінчив спробу, коли корпус останнього весляра та судно належним чином перетнули лінію фінішу.

3.16.8.2. При командному старті - фініш фіксується, коли корпус останнього весляра та судно останнього екіпажу команди, перетнули лінію фінішу.

3.16.8.3. У змаганнях на дистанції "Рятувальні роботи" фініш фіксується по виходу останнього учасника команди із спорядженням або без нього у визначене місце.

3.16.8.4. При проведенні ручного хронометражу, результати вносяться в протоколи з точністю до 0.1 секунди. При проведенні фотохронометражу - з точністю, яку дозволяє забезпечити апаратура.

3.16.9.
Штрафи.

3.16.9.1. На дистанції "слалом" :
1) Підтоплення корпуса судна під віхи воріт, без їх торкання не штрафується.

2) При проходженні воріт, в залежності від характеру помилок, нараховуються такі штрафні очки:
"0" - перетин лінії воріт усіма веслярами відповідно маркуванню воріт без дотику віх;
"2"
- перетин лінії воріт усіма веслярами судна відповідно маркуванню з одним або кількома дотиками до обох віх воріт;
"20" - при перетину лінії воріт половиною екіпажу;
"50" - перетин лінії воріт менше половини екіпажу; не проходження воріт (коли зафіксовано початок взяття наступних воріт); порушення маркування воріт; ескімоський переворот в воротах при перетині веслярами лінії воріт, навмисне відкидання віхи воріт з метою проходження воріт, коли корпус учасника або судно не знаходиться у створі воріт.
3) На кожних воротах фіксується максимальний штраф (не більше 50 очок на одних воротах).

4) При проходженні воріт (зв'язки воріт) часу ГСК змагань може встановлювати штраф до 50 очок за перевищення інтервалу часу, встановленого для проходження даних воріт (зв'язки воріт) часу.

5) В змаганнях на дистанції "Рятувальні роботи" встановлюються наступні штрафи:
- за проходження обмежуючих воріт застосовуються штрафи на воротах згідно з ч.1) п.3.16.9.1;
- за загублене спорядження (10 очок - за кожен предмет, 50 очок - за судно). Спорядження вважається загубленим, якщо воно, на момент фінішу команди знаходиться поза обумовленою зоною;
- за "втрату" учасника змагань та перетин граничного рубежу команда знімається з дистанції.

3.16.10. Сигналізація.

3.16.10.1. Судді на воротах, для оповіщення старших суддів, учасників і глядачів щодо розміру штрафу на воротах, користуються сигнальними жезлами. Жезл являє собою диск діаметром 30 см або квадрат із стороною 30 см зі зрізаними кутами і ручкою для тримання.

Жезли з обох боків мають цифри і пофарбовані в кольори: "0" - білий, "2" - жовтий, "20" - синій, "50" - червоний. Цифри повинні мати висоту і ширину відповідно 20 і 10 см, ширина лінії - 2 см. Колір цифри повинен бути контрастним до кольору диску.

3.16.10.2. При завершенні суддівства воріт суддя піднімає та показує відповідний до штрафу, отриманому екіпажем на даних воротах, жезл старшому судді на воротах, учасникам , глядачам.

3.16.11. Незалік.

3.16.11.1. Екіпаж (команда) не отримує заліку у спробі:
- при запізненні на старт;
- при перевороті судна на дистанції "Слалом" (крім "ескімоського" перевороту);
- якщо спорядження чи судно не пройшли технічну комісію, або в них після проходження технічної комісії були внесені зміни, що суперечать даним Правилам;
- в момент фінішу на дистанції не весь екіпаж знаходився на судні або судно було в перевернутому стані;
- при перетині граничного рубежу на дистанції "Рятувальні роботи" хоча б одним з учасників;
- учасникові (екіпажу) або його судну при проходженні дистанції була наданабудь-яка стороння допомога;
- за порушення вимог, що зазначені в цих Правилах або Положенні про змагання.

3.16.11.2. Порушення приписів п.3.16.7.1., 3.16.7.2 цих Правил за рішенням ГСК змагань, може бути підставою для незаліку екіпажу (команді) даної спроби. Невиконання вимог п.3.16.7.1. підтверджує старший суддя на воротах.

3.16.12. Вимоги до безпеки.

3.16.12.1. До змагань допускаються судна лише у технічно справному та безпечному стані. Конструкція судна та його вузлів повинна давати змогу учаснику легко залишити судно і не травмувати учасників.

3.16.12.2. При проходженні дистанцій змагань кожен учасник повинен бути у застебнутій касці,рятувальному жилеті достатнього об?єму, без довгих мотузок. Одяг повинен закривати тулуб, плечі, руки по лікті, ноги - до взуття.

3.16.12.3. Байдарка, каяк та каное повинні містити достатню додаткову плавучість та мати обв'язку (байдарка ) або страхуючи петлі. Інші суда повинні бути оснащені рятувальними кінцями.

3.16.12.4. Положенням про змагання або Умовами можуть визначатися додаткові вимоги безпеки щодо спорядження учасників та обладнання суден.

3.16.13. Час проходження дистанції.

Час проходження дистанції визначається:
- у гонці екіпажів з моменту старту до моменту фінішу екіпажу;
- у командній гонці з моменту старту першого до моменту фінішу останнього екіпажу команди.

3.16.14. Визначення результатів.

3.16.14.1. Результати змагань визначаються як у командному, так і в особистому заліку на дистанціях, що регламентується Положенням про змагання.

3.16.14.2 Змагання на дистанціях III - V класу проводяться в комплексному заліку всіх дистанцій, окрім дистанції "Рятувальні роботи".

3.16.14.3. Результат екіпажу в спробі на дистанції "слалом" та -"рятувальні роботи" визначається як сума часу проходження траси і штрафних очок. При підрахунку штрафні очки переводяться у штрафний час (одне очко відповідає одній секунді).

3.16.14.4. Результат команди (екіпажу) на дистанції "слалом" визначається по результату кращої з залікових спроб. Краще місце присуджується команді (екіпажу), що має менший результат.
При рівності результатів перевага віддається команді (екіпажу), що має менший штрафний час. У випадку рівності штрафного часу вище місце посідає команда (екіпаж), яка стартувала раніше.

3.16.14.5. При рівності результатів на дистанціях "спринт" та "ралі" перевага надається команді (екіпажу), що стартував раніше.

3.16.14.6. Якщо змагання складаються з дистанцій, що суттєво відрізняються за часом та умовами проходження, то Положення про змагання може встановлювати визначення особистого загального результату окремо у кожному класі суден за сумою місць, що посів екіпаж на всіх дистанціях змагань . У разі рівності цієї суми перевага віддається екіпажу, який має більше вищих місць. У випадку рівності місць перевага надається екіпажу, який має кращий результат на дистанції "Слалом". При відсутності у програмі змагань дистанції "Слалом" та рівності результатів перевага надається екіпажу, який має найменшу суму відносних результатів до результату переможця на цих дистанціях.

3.16.14.7. Для присвоєння спортивних розрядів та звань розраховується відносний результат (Вn) учасника у балах за формулою: Вn = (Рn/Р1)х100%, де Рn - час екіпажу, результат якого визначається, Р1 - час екіпажу, що зайняв перше місце.

Загальний відносний результат учасника (екіпажу) у комплексному заліку, це середнє-арифметичне відносних результатів залікових дистанцій, який визначає спортивну кваліфікацію спортсмена, виконану ним на ціх змаганнях.

3.16.14.8. Місця команд у загальному заліку визначаються сумою місць, зайнятих ними на окремих дистанціях змагань. У разі рівності цієї суми перевага віддається тій команді, яка має більше вищих місць. У випадку рівності цього показника, перевага надається команді, яка має кращі результати на дистанції "Слалом". При відсутності у програмі змагань дистанції "Слалом" та рівності результатів перевага надається команді, яка має найменшу суму відносних результатів до результату переможця на цих дистанціях.

3.16.14.9. Результати на дистанціях "рятувальні роботи" та "естафета" враховуються тільки в командному заліку.

3.16.14.10. Команди, що не мають повного заліку (екіпаж - повного числа залікових спроб на даної дистанції змагань), займають місця після команд з повним заліком, (екіпажів - залікових спроб).

3.16.14.11. Розподіл місць обумовлюється в Положенні про змагання.

Підписатися на Коментарі для "Водний туризм"